Tja… je kunt wel overal een punt van maken.
Feit is gewoon dat aftermarket met merknaam, bedrog is. Althans, oneigenlijk gebruik van het logo.
Dat je bij een ander topic er wel mee weg komt, maakt de regel niet minder duidelijk toch?
Naar mijn inziens gewoon even stoppen met jammeren en blij zijn dat je überhaupt hier iets kan aanbieden onder het toeziend oog van de mods.
Als ze deze regels namelijl los laten, wordt het al heel snel een rotzooitje en is het hek van de dam. Dan is het net marktplaats en een mijnenveld.
Als je zelf een bandje hebt gemaakt en er ‘Hirsch’ op plakt, DAN is het fake.
Modden is NIET verfaken, maar aanpassen. Als er in die aanpassing iets word gemonteerd waar een merk in of op staat, maar het is niet van dat merk: DAN is het fake.
Wat is fake inderdaad. Het nadeel is van seiko dat er heel veel onderdelen los beschikbaar zijn is aziën. Je hebt bedrijven die gewoon met echte seiko onderdelen een horloge in elkaar zetten, maar dat zijn franken Seiko’s. Laatst zag ik op een Catawiki een “King Seiko vanac”. Er zat het juiste uurwerk in en wijzerplaat met wijzers maar de kast en de band was niet origineel…tsja.
Als de wijzerplaat aftermarket is dan loop je wel risico dat het een franken Seiko is.
Maar als alleen de band is vervangen zou ik dat geen fake noemen. Het eerste wat ik doe als ik een horloge koop met metalen band vervang ik doe voor een leren band. Dat maakt mijn horloges niet nep.
Vaak zijn de hele aparte combinaties een franken Seiko.
Redelijk makkelijk te achterhalen of het model wat ze verkopen (met naam) te vergelijken met afbeeldingen op google. Als je maar 1 seiko turtel ziet met een raar wijzerplaat en dat is de foto van die advertentie of die verkoper dan zit er een dikke kans in dat het een Franken Seiko is.
Hoeft niks mis mee te zijn, losse 7S26 movements koop je sneller los dan onderhoud en zijn ook overal te krijgen. Maar als je geeft om het merk Seiko zou ik er van af blijven, want het kan werkomstandigheden ondersteunen zoals kinderarbeid net als je een Fake Rolex koopt uit china
Ik heb de wijzerplaat met wijzers gekocht op ebay.
Het is een remake van de captain willard.
Maar het is geplaatst in een srp777.
Uiteraard is het dan geen echte seiko meer.
Maar daar heb ik niet bij stil gestaan.
Het optische verschil tussen een after market 6105 plaat en een originele is vooral snel duidelijk als je ze naast elkaar ziet. Het belangrijkste verschil tussen de twee is de prijs Een AM plaat kost een paar tientjes en een originele in die staat minimaal een paar honderd euro.
Ik vind het zelf eigenlijk niet zo’n probleem. Ik heb een paar jaar geleden via het blauwe gedeelte een 7002 met een after market plaat verkocht, wel met een vermelding erbij dat de plaat niet origineel was.
Als er AM spullen op zitten moet dit wel gemeld worden.
Wanneer er 1 AM deel(tje) de richtlijn is kan je heel veel advertenties gaan dicht zetten, helemaal in de vintage en mod hoek.
Vorig jaar heb ik op dit forum ook een vintage seiko gekocht met AM delen, dat leken meer delen dan ik wist wat voor mij geen probleem was. Ik heb hem hier ook weer verkocht met de melding van alle AM delen in de advertentie, geen vlag of klacht gehad. Hoe weet je zeker of een vervangend onderdeel origineel is of imitatie? Helemaal als je hem al zo koopt en net zoals ik niet een horloge uit elkaar haalt.
Dit is geen commentaar maar meer een opmerking, naar mijn inziens zou het mogen zolang het maar gemeld wordt in de advertentie.
Maar dan kan je die onderdelen toch kopen bij een leverancier zonder dat die daar de desbetreffende merknaam op moet zetten? Dat is gewoon diefstal.
Het probleem zit er nml dan in dat iemand alleen de productie kosten mag nemen, maar niet de moeite neemt voor de marketing kosten die nou eenmaal met de merknaam gepaard gaan, en ook niet dezelfde kwaliteit hoeft te leveren, maar wel op iemand zijn goede naam en faam mag varen.
Ik herinner me een aflevering van air crash investigation waarbij een boutje weliswaar eruit zag als van Boeing, dezelfde afmeting had als van die van Boeing, maar metallurgisch nogal verschilde. Dat boutje koste geen 750 dollarie, eerder een honderdste, maar zorgde er wel voor dat het vliegtuig neerstortte.
Nou is het leuker schilderen met felle kleuren (genuanceerd doen kan altijd nog) en het is niet van dezelfde orde van grootte, maar een merk staat ergens voor, een namaak… niet (en dan heb ik het nog niet eens over de eigenaren waar het geld van namaak naar toe gaat).
Oftewel, wat mij betreft mag namaak niet als het merk wordt genoemd, of als er inbreuk wordt gemaakt op patenten oid. Een onderdeel dat is gefabriceerd door derden, waar geen merknaam op staat, zou nog steeds als zodanig moeten worden vermeld voor volle transparantie (zou jij willen dat het uurwerk van een Patek Philippe met een schroefje uit de schuur zou worden hersteld? Want de duivel zit in de details en het afwerkingsniveau van pp is nou eenmaal onderdeel van de lol en dat geld ook zeker voor seiko!) maar dat is dan tenminste een keuze die de koper zelf mag maken.
Een redail is geen creatie, maar een reparatie. Je kan je Mercedes bij een onafhankelijk expert, bij de dealer brengen of bij de beunhaas, maar als koper wil je weten waar die is gerepareerd zodat je een weloverwogen keuze kan maken of die reparatie naar behoren is uitgeoefend.
Er is inderdaad wel een verschil, maar je kunt het vervangen van de wijzerplaat ook een reparatie noemen. De originele wijzerplaat was kapot, die vervang je door een nieuwe. Origineel is niet meer leverbaar, dus je pakt een aftermarket. Dat maakt het hele horloge niet ineens fake.
Het gros van de garagebedrijven gebruikt aftermarket onderdelen bij reparaties, zeker voor wat oudere auto’s. Dat maakt het ook niet ineens een fake auto.
Ben wel eens dat een aftermarket wijzerplaat bij verkoop vermeld moet worden in een advertentie, maar horloges met aftermarket wijzerplaten verbieden op dit forum vind ik wel heel erg ver gaan. Het is niet ineens een replica
Heuh, vervanging is vervanging, vervanging met een nep onderdeel is illegaal. Leverbaar of niet, inbreuk op merk. Zelfs als wordt het vermeld, dan is het illegaal, als ik me niet vergis is het ook strafbaar om dat te faciliteren. Vandaar dat hf het verwijderd. En terecht.
als de eigenaar van hf een boete krijgt omdat hij nep verkopen faciliteert, zijn we dan met zijn allen blij als hij besluit de boel op te doeken?
Ik vind het net zo leuk om te kijken waar de randjes liggen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dit is echt honderd punten eroverheen, iets dat niet door de fabrikant is gemaakt of gelicenseerd maar wel met zijn naam (ik val in herhaling, maar zonder merknaam of inbreuk op octrooi of patent is een heel ander verhaal) is een delict en het faciliteren daarvan ook. Dat willen we toch niet zijn?
Want waarom mag het bij seiko wel, en Rolex niet? Die advocaten zitten iets korter op de lijnen, als je een beetje over de fora struint kom je legio voorbeelden tegen.
Overigens is dat in de overige berichtjes in dit topic naar voren gebracht en ik ga in herhaling valllen. Het is nu een beetje een discussie tussen een dominee en een koopman, maar ik wil alleen maar duidelijk maken: we zouden met zijn allen wat meer begrip voor het ingrijpen van de moderators moeten hebben want dat is uiteindelijk ook goed voor ons, amen…ik ga van de sabbath genieten!
Niet eens, ik vind het veel te ver gaan om een horloge met een aftermarket wijzerplaat een replica/fake te noemen. Volgens mij zijn er in de horlogewereld maar weinig mensen die daar zo tegenaan kijken.
Horlogemerken verkopen over het algemeen helemaal geen wijzerplaten; als je een andere wijzerplaat wilt hebben is je enige keuze om een aftermarket te kopen. De fabrikant ondervindt daar volgens mij geen schade van.
En er zijn ook genoeg Rolexen met een aftermarket wijzerplaat en ook daar wordt volgens mij niet moeilijk over gedaan. Wel qua originaliteit natuurlijk, maar niet in de zin van inbreuk op het merkrecht.