Waar ligt de grens?

Aftermarket? Bedoel je service dials?
In beide gevallen funest voor de waarde. Die laatste is dan nog van het merk… maar alle verzamelwaarde is weg…

Of rolex dials met diamanten enzo? Die komen wel van rolex zelf

1 like

Nee ik bedoel geen service dials, ik bedoel aftermarket. Shops genoeg te vinden waar je voor een paar tientjes allerlei nieuwe Rolex wijzerplaten kunt vinden. En ik ben er vrij zeker van dat die niet bij Rolex zelf vandaan komen.

Uiteraard is het funest voor de verzamelwaarde, maar daar ging de discussie niet over :sunglasses:

3 likes

Das gewoon fake dan.

1 like

Die wijzerplaat wel, maar als je die in een echte Rolex zet wordt dat niet ineens een fake Rolex :thinking:

1 like

Dan geldt dat ook voor een Seiko dus? Kan niet zo zijn dat het voor het ene merk fake is en voor het andere merk niet.

2 likes

Fake is hier niet toegestaan, dus fake wijzerplaat ook niet, ook al zit deze in origineel merkhorloge. Maakt niet uit of dit Seiko of Rolex is. Wat je voor jezelf doet is jouw eigen zaak.

2 likes

Daar ben ik het dus niet mee eens, het is nog steeds een origineel horloge dat aangepast is met niet originele onderdelen. zolang het erbij staat lijkt mij dat geen probleem. Maar blijkbaar verschillen de meningen daarover.

2 likes

Ik vind dat je in een markt die op wederzijds vertrouwen loopt absoluut niet de randjes op moet zoeken. Dat is in deze markt voor mij verre van leuk te noemen omdat ik op dit forum iets blind wil kunnen kopen zonder dat ik a la eBay of MP eerst drie weken onderzoek moet doen voor ik die stap durf te wagen.

Dus nee. Niet leuk.

En in het geval van de advertentie van @Tonnieb: Als die wijzerplaat inderdaad nep / replica is heb je gewoon mazzel gehad dat niemand in Wat Dragen We Vandaag genoeg op heeft zitten letten. Zo makkelijk is het.

Als het een aftermarket wijzerplaat is waar “Seiko” op staat is het nep/replica. Punt.

Zodra er geen Seiko op de aftermarket plaat staat, maar merkloos of een ander merk, is er niets aan de hand zodra er vermeld wordt dat het om een Mod gaat in de advertentie.

Da’s hier nou al een paar keer gezegd, en da’s eigenlijk ook geen discussiepunt. :slight_smile:

7 likes

Er is gewoon een grijs gebied. Als ik een oud horloge restaureer waar geen onderdelen meer voor te koop zijn, dan zou ik dus best een missend tandwiel mogen namaken, maar niet de wijzerplaat omdat daar de merknaam op staat. Vind ik op z’n mist raar. :thinking:

3 likes

Zodra ze de merknaam er op zetten maken ze misbruik van het naamsrecht, waar door de fabrikant veel geld en moeite in is gestoken.

Pure diefstal dus.

Ik kan niet anders zeggen, het moet gezegd.

1 like

Tandwiel staat geen merknaam op. De plaat is erg waarde en gezichtsbepalend.

2 likes

Voor vintage horloges waar de fabrikant geen onderdelen meer voor levert, bestaat natuurlijk gewoon een markt. En dan heb ik liever een AM wijzerplaat waar ook het merk op staat. Wanneer een derde partij dat product wel wil leveren (en het originele merk niet meer) heeft dat vervolgens natuurlijk niets met fake of diefstal te maken. Niet zo zwart-wit denken, mensen! :smile:

Bij verkoop is het natuurlijk wel zaak om dat even netjes te vermelden.

4 likes

Ik wil geen vintage met aftermarket parts.

Meteen einde interesse voor mij. Er wordt teveel mee gerotzooid. En als ik het weet en het horloge verkoop, kan de volgende verkoper het weer als origineel proberen te slijten.

Dat wil ik ook niet.

2 likes

Je zet toch niet de merknaam op dat tandwiel?

Edit: was al gezegd; niet alles gelezen :hugs:

1 like

Maar het ging hier in primo niet om vintage, maar een moderne seiko met een fake plaat

1 like

Prima, maar daar mogen andere mensen anders over denken.

Ik heb ook liever alles origineel. Maar soms is dat er niet meer.

Seiko levert bijvoorbeeld geen bezel inlays. En van vintage zijn de originele onderdelen op een gegeven moment gewoon op. Als er dan een partij is die voor een Seiko 7548 of 6309 duiker een nette AM bezel inlay met grote lume pip maakt, ben ik daar blij mee. Doordat Seiko ze zelf niet wil leveren is er ook geen alternatief.

3 likes

Ik vind een AM plaat geen probleem, ik koop ze zelf ook.
Maar een plaat waar dan Seiko op staat terwijl het niet van Seiko afkomt vind ik dan eigenlijk not-done. Al twijfel ik nog wel eens bij een geblauwde meteoriet plaat.

De mooie AM/fake platen kosten trouwens ook een flinke duit.

1 like

Maar dat is toch prima? Staat toch niet op dat Seiko de fabricant is? Aftermarket is prima, maar niet suggereren dat het een origineel product is door de naam erop de plakken.

Maar ik (we) val(len) in herhaling…

1 like

Te koop ferrari

:joy:

6 likes

Dat niemand heeft zitten opletten dat geloof je toch zelf ook niet…:thinking:
En deze dan, die heb ik ook wel 100 x geplaatst.

3 likes