Hoewel ik het al van jongs af aan niet kon laten om bij elke juweliers/etage aandachtig te gaan kijken heb ik me nu pas (32 jaar oud) in het diepe gegooid van de horlogewereld. Overweldigd van het aanbod begint de jungle steeds meer herkenningspunten te krijgen.
Nu op naar mijn eerste echte aankoop! Maar wie, wat, waar, hoe!?
Nieuw of gebruikt? Eerst een instappertje onder de €1k, gelijk goed starten? Of sparen voor de holy grale? Nu al rekening houden met waardevastheid?
Zo gaat het ongeveer ieder uur van de dag
Hoe zijn jullie begonnen?? Iemand nog tips?
Ben momenteel zeer gecharmeerd van een aquaracer professional 300 (! Wat zijn jullie ervaringen met deze klok?
Gewoon het horloge gekocht dat ik mooi vond en me (net) kon veroorloven. Het hielp dat ik niet het aanbod van vele merken had bekeken. Dat raad ik jou ook aan: niet teveel nadenken, gewoon kopen wat je mooi vindt en wat je je kunt veroorloven. Niet twijfelen, en doe wat je goed lijkt.
Ik zou rustig eerst een hoop lezen hier en ook niet gelijk een duur horloge aanschaffen. Leer je smaak kennen en dan kun je altijd nog helemaal los gaan. Voor dat laatste heeft @fredpanarai1 vast nog wel tips
Grails bestaan niet. Beeld je in dat je met pijl en boog van een bewegend voertuig op een vliegende vogel probeert te schieten zonder ervaring. De markt veranderd, horloges veranderen, je smaak veranderd en ook je budget.
Persoonlijk zou ik beginnen met een leuk horloge wat niet te duur is, maar wel van een gerenommeerd merk. Als je er vanaf wilt, dat er ook daadwerkelijk een koper voor is (verlies maak je toch).
Nieuw of tweedehands valt beide wat voor te zeggen, maar probeer weg te blijven van adviesprijzen als je weet dat je hem toch niet gaat houden.
Iets als een Tissot PRX of Gentleman, Hamilton Viewmatic, Longines Spirit, (Hydro)Conquest of Legend Diver, of Oris Aquis zijn in mijn beleving echt gaaf als eerste horloge. Voor een ander is dat Seiko. Budget hoeft niet per se een issue te zijn in termen van afschrijving. Soms is een tweedehands Tudor of Omega ‘goedkoper’ dan een Tissot.
Soms zijn het de eenvoudige dingen waar je op moet letten.
Budget voor aanschaf en onderhoud? Is dat zonder gedoe op te vangen Doorsparen en een “het kan ook maar net binnen het budget” horloge is eigenlijk te duur, je moet er 2 kunnen kopen en er verder in het dagelijks leven financieel niks van merken, zelfde met onderhoud (quartz is aanzienlijk goedkoper, voor automaten zijn onderdelen misschien langer verkrijgbaar - zoek wel naar gangbare uurwerken ongeacht welk type het is).
Als je er mee het water in wil, let dan op de waterdichtheid en laat als je het niet vertrouwd voor een paar euro bij een horlogemaker de boel testen (tot 10 bar/100 meter waterdicht testen kunnen de meeste wel).
Moest een trouwring hebben.
Vond een horloge een mooier plan.
Kochten een mooi horloge.
Ontdekte dit forum.
Kocht er nog eentje, nog eentje, nog eentje, nog eentje,nog eentje, nog eentje, nog eentje,nog eentje, nog eentje, nog eentje,nog eentje, nog eentje, nog eentje.
Verkocht er een bak.
Kocht nog eentje, nog eentje, nog eentje…
De mijne heb ik nu een paar jaar en ben er nog steeds erg blij mee.
Veel mensen beginnen met een betaalbare Seiko of Tissot. Sommige mensen dragen daarvoor nog een plakmerk/modemerk. Maar, eenmaal gebeten door de watch bug, lijkt het voor de meeste ‘the only way is up’ te zijn. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Net zo min als je eerste bewust gekochte horloge goedkoop moet zijn, hoeft ieder horloge daarna niet sowieso weer duurder en ‘exclusiever’ te zijn.
Zo begon ik, bijna dertig jaar geleden, met een TAG Heuer. Nu heb ik er 5. Maar tussendoor kwam er nog van alles bij: van Seiko tot (vintage) Omega tot Tissot tot zelfs een keer een nieuwe Swatch (het merk dat ik als tiener met veel plezier had gedragen).
Dus op zich is het advies om eerst eens te ontdekken wat je leuk, interessant en mooi vindt, niet verkeerd. Dus je zou eerst eens een (paar) heel betaalbare horloge(s) kunnen kopen om eens wat ervaringen op te doen. Maar aan de andere kant koop je met een Aquaracer gewoon een kwalitatief uitstekend horloge, van een merk met een mooi heritage, waar je jarenlang plezier van kunt hebben. Dus waarom niet, toch?!
Succes en veel plezier met je horloge-ontdekkingsreis!
Die Tag waar jij op valt kan leuk zijn en zeker als je van plan bent om het te houden, maak je keuze weloverwogen… want krijg je later spijt weet dan nu dat op Tags de wederverkoop waarde erg slecht is , met andere woorden , je schrijft er ontzettend op af. ( Wil je toch voor een Tag gaan, in Roermond zit de outlet daar kun je soms zeer plezierige korting krijgen) succes