Tja, ik ben begonnen met dat kopen wat ik leuk vond, vervolgens op o.a. dit forum gaan meelezen, tijdje op Chrono24 of andere sites (watchuseek.com of poljot24.de oid) rondstruinen, ideeën opdoen van wat iets kost, paar x via Mp of Chrono24 wat betaalbaars kopen. Dan heb je misschien eens een misser bij een zgn “originele Seiko uit 74” oid, maar zo leer je wel waar je op moet letten. En wat je tegenvalt verkoop je weer via Chrono24 . Of Mp. Per saldo kost t geld maar tot heden heb ik nog geen horloges met verlies hoeven verkopen. Ook kwestie van geduld… En af en toe via AliExpress wat proberen, tenzij je perse duurdere merken wilt dragen, leuke leren of nato bandjes voor rond 12,= a 20,= bijv. of een leuke Chinese automaat van Sea-gull. Kun je geen buil aan vallen, en ook daarvoor geldt: soms valt het mee, soms valt het tegen… Gewoon ergens beginnen zonder je spaarrekening leeg te hoeven maken.
Ik heb destijds mijn eerste horloge gekocht zoals jij nu beschrijft. Zonder al teveel kennis kopen wat je echt mooi vindt. Het moet binnen je budget passen en het gewoon een ontzettend mooi horloge vinden
Aansluitend heel veel hier lezen en erachter komen dat je iedere kennis op kunt doen en zien dat er naast jouw horloge nog tientallen zijn die je ook graag hebben wilt
Het virus gaat niet meer uit je systeem. Je bent gewaarschuwd
Een Seiko 5 is toch het instapmodel? De SKX is in mijn ogen net een stapje voorbij het eerste horloge.
Welkom @19floris90 op dit leuke forum.
Wat ik nu als eerste schrijf niet serieus nemen:
Begin met een Rolex en werk dan langzaam terug naar een Invicta of Vostok .
Nu ff serieus die aquaracer is een prima horloge, een duiker dus heeft je voorkeur. Maar zou toch even een tijdje hier rondneuzen, vooral in wat dragen wij vandaag. Afhankelijk van je budget kan je natuurlijk wel gelijk voor die TH gaan, maar je kunt ook hele leuke duikers vinden in Seiko en Citizen. Kijk ook gewoon in topics van 1 merk en wie weet kom je dan op andere ideeen. Belangrijkste graadmeter is of je een klik met een horloge hebt.
Precies zoals @WilSeiko zegt, mij moet je niet als graadmeter zien. Heb gewoon iets teveel horloges. Maar idd gewoon heel veel lezen en op YouTube kijken.
Ben je technisch aangelegd kan je ook voor gebruikt of vintage gaan. Ik ga over het algemeen voor nieuw, ben A-technisch.
Laat dat waardevast voor nu even los, of je moet gelijk het hoge segment in willen gaan. Op heel veel merken heb je gewoon afschrijving. Wat @CADirk zegt is ook een goede tip, je zal merken hoelanger je hier ronddwaalt dat je smaak gaat veranderen.
En geloof mij, bij 1 horloge zal het niet blijven
Wens je verder veel succes in je zoektocht en lekker meepraten hier op het HF
Ik denk dat je gelijk hebt. Toen ik begon was de SKX de shit maar dat is alweer wat jaartjes terug😅
Precies de SKX is de shit dus te goed om in te stappen in mijn ogen. Hacking seconds is te veel luxe.
SKX had geen hacking seconds. 7S-uurwerk. Niks mis mee. Maar niet luxe ofzo.
Maar zo bekeken, is een Turtle ook geen ‘instapper’. Toch een prima eerste horloge zou ik zeggen.
Edit: oh ja en ik zou me zelf niet blind staren op iets als
Er zijn maar enkele merken die waardevast zijn en die zitten niet in het segment van < 5.0000 Euro.
En weet je, het is een hobby en die mag best wat geld kosten, vind ik. Ik ben een horlogeliefhebber; geen boekhouder.
Ik zou het budget nu alvast iets verhogen, gewoon… voor de zekerheid
Poorman’s hack. Maar waarvoor zou je een duikhorloge hacken? En daarvoor loopt zo’n 7S26 ook te onnauwkeurig. Ik zet de 007 altijd een minuutje voor op het atoom. Dan ben je in ieder geval nooit te laat
Mocht je een SKX007/9 als 2e hands niet zien zitten, dan is er ook nog de Citizen NY0040 in diverse uitvoeringen, waarbij de nieuwere versies het 8204 uurwerk hebben, waarbij je de secondewijzer wel kan stilzetten (bij de 8203 van de afgelopen 20 jaar kon dat niet).
Kwalitatief een prima alternatief.
Lezen, lezen, lezen, filmpjes kijken en heel veel plaatjes kijken. Je gaat vanzelf iets tegenkomen. Persoonlijk zou ik niet direct een flinke som geld uitgeven, maar eerst iets kopen voor een paar honderd euro. Als je het leuk blijft vinden komen de duurdere modellen, mits je de middelen hebt, vanzelf wel. Beginnen met een automaat en een quartz voor het grijpen👌 Kijken naar (neo)vintage is nooit verkeerd. Zat mooie en kwalitatief goede modellen voor een voordeligere prijs👍
Zo herkenbaar, telkens met de neus op etalages bij juweliers:blush:. Ik heb zelf een paar Breitlings. Mjjn vrouw is liefhebber van Tissot. Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig haar horloges bekijk om vast te stellen dat Tissot een prachtige bouwkwaliteit en mooi design levert voor een mooie prijs. En ook een mooie heritage. Maar zoals vaker gememoreerd, er is zoooo veel moois te koop. Ook Longines heeft voor mij een mooie prijs/kwaliteit verhouding. En de ultieme grail bestaat echt. Alleen veranderd die in mijn ervaring na verloop van tijd
Uitloggen hier, de TH kopen en genieten.
Trust me, ik bespaar je veel geld met dit advies.
Lekker veel passen, zoveel mogelijk ervaren en ondertussen lekker inlezen hier op HF.
Gewoon die Aquaracer kopen en verder wegblijven van horlogeforums. Want ik kan je nu al op een blaadje geven dat het er twee of drie … of meer gaan worden, gegarandeerd. Horlogevirus wordt het genoemd, een ernstige ziekte. Dus, zeg nooit dat ik je niet gewaarschuwd heb
Ik ben ook begonnen met een aquaracer! inmiddels 5 jaar en een heleboel pecunia verder. Vooral kopen dat ding en niet uitloggen want daar is deze hobby veel te mooi voor
Van lezen leer je iets, maar helemaal niet alles.
Ga passen en koop in de blauwe hoek wat horloges.
-ontdek wat de ideale maat voor jou is
-ontdek welk type horloge het best bij je past
-ontdek welke materialen, en binnenwerken je voorkeur hebben
-ontdek of je wil blijven flipperen of niet
-ontdek of je een collectie wil aanleggen of niet
Etc.
Het is een leuke reis. Na een jaar of 10 begin ik mijn gading nu wel min of meer te vinden.
(Het blijft een evolutie.)
Welkom!
Mijn ervaring; Ik ben ook niet al te lang geleden besmet geraakt met “het virus”. Ik zat met exact het zelfde probleem als jij nu zit. De Tag Heuer aquaracer 300 of toch een goedkoper “instap model” om maar is mee te beginnen…? Net zoals jij hield dit mij zo’n beetje ieder uur van de dag bezig en ik merkte dat ik ongeduldig werd.
Uiteindelijk paste ik een Tissot Seastar powermatic 80 en besloot in een “opwelling” deze direct aan te schaffen! Laat me vooropstellen dat ik geen spijt heb van de aankoop en er nog steeds super blij mee ben!
Maarrrr… Als ik heel eerlijk ben tegen mezelf dat had ik achteraf misschien toch voor de aquaracer morgen gaan. Ik had mijzelf namelijk voorgenomen om als volgende horloge, de tweede in mijn geval, dan de aquaracer aan te schaffen. Ik ben dat nog steeds van plan, maar anderzijds heb ik ook de kolder in m’n kop en wil ik een Omega seamaster… (helaas heb ik geen ongelimiteerd budget)
Naast dat ik vermoed dat de seamaster niet het enige idee is dat het komende jaar in m’n hoofd opkomt… Ik ben dus nu al aan het bedenken of ik straks de tissot nog ga dragen als ik zowel een aquaracer heb en misschien (na de eindejaarsuitkering) ook een seamaster. Verkoop ik die dan? Bewaar ik 'm omdat het m’n eerste echte was? Of blijf ik die misschien wle gewoon dragen en afwisselen?
Nogmaals, ik heb absoluut geen spijt van m’n aankoop, maar achteraf had ik misschien toch direct voor de aquaracer moeten gaan. Wellicht helpt mijn ervaring je maar doe vooral wat goed voelt!
Ik wou dat er een horlogeforum bestond toen ik mijn eerste serieuze horloges kocht…
Ik ben vrij duur begonnen op een jonge leeftijd.
Achteraf niet de juiste weg.
Mijn tip. Er is heel veel leuks te vinden in de 1k categorie en daar wat onder. Nieuw of 2e hands.
Ik zou eens plaatjes en reviews opzoeken ook op YouTube enz.
Beste duiker/flieger/ toolwatch dresswatch onder of rond de 1k en je krijgt al aardig wat voor de kiezen waar wat leuks tussen kan zitten.
Wat betekent dat? Wordt het überhaupt je eerste horloge, of is alles <1k geen echt horloge?
Als je helemaal zeker bent wat dat is, is sparen natuurlijk de meest verstandige weg. Maar om echt zeker te weten wat jou bijvoorbeeld qua stijl en maat bevalt, moet je horloges ervaren. Anders koop je straks je “grail” en dan blijk je gaandeweg toch andere wensen te ontdekken.
Begin gewoon met een voor jou betaalbare, interessante optie. Kijk hoe dat bevalt, kijk wat er verder is. Als je basic begint, kun je zonder veel pijn overstappen of bijkopen, gebruikt is dan een hele interessante optie.
Een bedenk ook waar je comfort zone ligt; kijk je niet op een duizendje meer of minder, dan zal het niet uitmaken, maar als elke 100e er één is, dan loop je veel geruster rond met een mooi en goed horloge van 800e dan met één van 5000e. Zoek je juist iets kostbaars, dan zul je met dat horloge van 800e weer niet tevreden zijn
Ik denk zo; eerst maar beginnen met meespelen, winnen doe je doorgaans niet meteen