Begin met bepalen, wat vind ik leuk, staal, edelmetaal of tog op een lederen strap of nato… sportief, klassiek, chronograaf, complicaties…
Ik zou altijd beginnen met iets rond de 500-1000 euro om de sprong te maken, en in dat budget vind je veel nieuwe zwitsere evergreens zoals de hamilton khaki, de tissot prx of een mooie cristopher ward, maar ook als je de tweedehands markt opgaat heb je al een pre bond omega, of tudor prince… of zelfs een oris big crown… de mogelijkheden zijn eindeloos…en ja sparen voor die grails, das nou wel het mooiste, het verlangen
Ik zou n leuk instappertje nemen, en daarna oriënteren wat mn smaak is.
Maar anderen vinden t juist leuk om zoveel mogelijk te proberen en flipperen er op los. Dan kan waardevast heid n factor zijn om rekening mee te houden.
Gewoon hier op het forum lezen en kijken wat er allemaal te verkrijgen is qua horloges.
En laat je vooral niet gek maken en jezelf proberen te vergelijken met anderen (bijv voor jou evt te dure horloges aan te willen schaffen )
Blijf bij jezelf, en jouw smaak.
Welkom hier!!
Ik ben zelf ook begonnen met een Aquaracer 300. Absoluut niets mis mee en heb daar echt heel veel jaar plezier van gehad, was een jaar of 10 mijn enige serieuze horloge.
Toen keek ik nog niet op dit forum, dat ben ik pas anderhalf jaar geleden gaan doen en vanaf toen is het misgegaan
De Tag Heuer heb ik nog steeds overigens. Draag hem niet meer, maar ben er nog niet over uit of ik hem weg doe. Nostalgie en krijg er toch niet bar veel meer voor.
Als ik je 1 tip mag geven: denk ook na over het draagcomfort! Diameter horloge, lug 2 lug, mooi op staal, leer, nato etc.
Ik heb een aantal jaar terug een Bulova Lunar Pilot gehad (45mm). Vond (en vind) het een schitterend horloge om te zien, maar gewoon te groot voor mijn pols en kreeg daardoor nauwelijks draagtijd.
Stap 1 is ontdekken dat er verschil is tussen render, foto en real life.
Stap 2 is kopen wat je zelf mooi vindt en niet meelopen met de meute.
Stap 3 is ontdekken wat je grailwatch is.
Stap 4…
Ervaring en fouten durven maken.
Mijn beste leermomenten zijn mijn f*ck ups geweest.
Wat is dat toch? Heb je eerder een horloge gekocht, en gaf het de tijd weer? Dan was het gewoon echt.
Ik stel voor dat je niet mee gaat in die gekkigheid van “echte” horloges, anders kom je op een punt waar je 12K Euro voor een titanium instappertje betaalt omdat een Seiko 5 echt niet meer kan, zeg maar. Deze gemeenschap heeft één nare eigenschap: Het is een soort van apenrots waarbinnen “the only way is up” een problematische houding is, zoals @TagEd al zei.
Ik zou gewoon dragen waar ik blij van word, zeg maar.
Prima horloges. Ik ben, a propos titanium, groot fan van de recentelijk gelanceerde Solarbeat in titaan, maar er zijn gewoon heel veel mooie Aquaracers.
Niks mis met TAG Heuer, die gaat je zeker goed dienen.
Wat is je graal?
Tja, het klinkt alsof je naar duikhorloges kijkt, en duikhorloges zijn in mijn beleving sowieso onder de 2500 Euro, anders is het geen toolwatch meer.
In weerwil van alles wat ze over zich heen krijgen over prijskaarten vind ik dat er voor minder dan 1000 Euro geen enkele duiker op de markt is die het beter doet dan de SPB317. Dat is mijn volledig subjectieve beoordeling, al krijgt Certina met de 38mm DS Action props van me.
Met een Seiko 5je. Die kocht ik in 2015 voor 140 pietermannen. Sindsdien is die 5 pleite, maar heb ik drie limiteds, twee Grand Seiko’s en de voornoemde SPB in de verzameling zitten, dus ik ben een soort van merkentrouw.
Als je dat wilt ga je gewoon een Rolex kopen voor list, ergens. Ik hoor dat de Explorer weer gewoon te bestellen is.
Ik vind discussies over waardevastheid een verarming van de hobby. En een verschraling van jouw zelf-expressie.
Gewoon kopen wat jij mooi vindt en niet omdat er bijvoorbeeld Rolex op staat.
Is die grail duur dan sparen en verder niets kopen want dat kost je alleen maar geld.
Een horloge kopen om waardevast vind ik onzin daar koop je geen horloge voor.
Beginnen gewoon een Seiko 5, daar van genieten en dan rustig rond kijken.
Wat verschillende goedkopere stijlen proberen. En je smaak leren kennen. Bij mij bleek die heel anders dan ik dacht.
Is wel een soort leergeld op die manier maar iig geen dure miskoop.
Grotendeels eens met je post, maar aan het begin kunnen horloges nog een soort ontdekkingsreis zijn. Mijn eerste 5-6 horloges heb ik relatief snel weer verkocht. Toen een paar jaar niet naar omgekeken en één horloge gehad, en na een heropleving weer eenzelfde cyclus ondergaan. Inmiddels weer 2 gevonden die ik niet graag kwijt wil, en zo kun je over de jaren natuurlijk best een collectie opbouwen.
10 of 15 horloges waarvan je een paar regelmatig draagt, zou mij niet goed lukken. Zelf krijg ik onrust van spullen die ik bezit maar niet gebruik. Een hobby mag best iets kosten, maar dan wil ik er ook regelmatig plezier van hebben. Het neemt ergens mentale schijfruimte in en ook het eindige budget kan ik beter kwijt in die 2 of 3 favorieten.
Een AD inlopen en een willekeurige Tag Heuer, Breitling of Grand Seiko kopen voor list is in dat proces gewoon niet heel slim.
Dat zit 'm voor mijn gevoel meer in de willekeur dan het merk. Evengoed: Ik heb nog nooit een horloge voor list gekocht. Echt letterlijk nooit.
Maar je moet uiteraard overdenken wat je wilt, iets met bezint eer ge begint. Je gaat toch geen horloge van 7000 ballen halen zonder nagedacht te hebben? Ik heb daar het geld niet voor.
21 stuks hier. Er zit er maar eentje bij die ik echt nooit meer draag, maar die is geen knaak meer waard. Ik ben het met je eens dat datgene wat gewoon niet uit de doos komt weg moet, maar je kunt goed door 20 stuks rouleren op een manier die voor je werkt.
Om dan terug te komen op waardevastheid: Als ik een Breitling zo tranentrekkend mooi vond dat ik 'm per se wilde hebben, en dat gevoel blijft ook na maanden zo, en na passen, dan zou ik me niet door discussies over waarde tegen laten houden. In de discussie Breitling B09 Maroon in 40mm vs een Rolex Daytona wint de Breitling het echt altijd voor mij, ongeacht Daytona versie. Dan neem ik m’n waardevermindering graag op de koop toe.
Belangrijkste, ga gewoon lekker horlogewinkels af om te kijken, passen en erachter komen wat er allemaal wel niet is. Vooral ook niet druk maken dat je iets moet kopen bij een winkel.
Verder lezen op fora of sites als dit en video’s checken op Youtube. Vind je snel genoeg wat je interessant vind en geeft je ook gelijk wat perspectief over wat voor jouw waarde is.
Door te passen merk je niet alleen wat je fijn vind dragen maar ook wat een bepaald bedrag je in kwaliteit terugkrijgt bij verschillende merken. 1000 euro voelt niet bij ieder merk en model hetzelfde bijvoorbeeld.
Ach, waarom niet? Deed ik ook 30 jaar geleden. En sindsdien nog 3 keer. Nooit spijt van gehad. En allemaal al jaren en regelmatig om de pols. Iedereen beleeft de horlogehobby op z’n eigen manier. En meteen een heel goed en wat duurder horloge kopen, dat je gewoon helemaal te gek vindt, en ook die beleving van de eerste eigenaar zijn van een helemaal perfect, nieuw mooi horloge, is ook geweldig en hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Nou ja, mijn mening en persoonlijke ervaring. 🤷
Als het budget het toelaat gewoon kopen wat je wil, in jouw geval dus die Aquaracer, anders blijft het toch knagen
Doe wel je research, zijn er gekende problemen, welke band draagt het beste (zeker als je kan kiezen), …
Is de gevraagde prijs wel conform, kan ook altijd handig zijn, hoewel dit niets afdoet aan het horloge zelf als je teveel betaald
Omgkeerd is het wel een alarm dat zou moeten afgaan, als de prijs te mooi is om waar te zijn, dan is er vaak een reden.
Bewaar doosjes etc, dit is een meerwaarde als je het later wil verkopen.
Indien je niet de juiste info kan vinden of twijfels hebt, open een post op dit forum, er is hier genoeg beweging om in korte tijd genoeg input te krijgen
Mn 925’je is gewoon toolwatch hoor.
Tja, mijn Santos ook, maar dan zijn we onderdeel van een heel klein clubje mafklappers die gewoon maar wat doen met die dingen.
Ik zie allemaal bedragen waar mijn hoofd van gaat tintelen 1000 euro voor een horloge?
Een jaar geleden ben ik begonnen met de horlogegekte. (Zo noemt mijn vrouw het) Ik ben begonnen met partijen opkopen en ze dan per stuk te verkopen. Inmiddels zijn er ruim 400 horloges de parade gepasseerd.
Dit soort partijen lagen regelmatig op tafel!
Inmiddels is dat allemaal weer weg door het lezen op dit forum en zoeken naar wat ik mooi vind.
Een paar criteria van mijn verzameling:
- voor elk kledingstuk een bijpassende kleur horloge
- grote horloges staan mij beter, dus 45mm minimaal
- geen replica’s meer ( die komen wel mee in partijen en zijn domweg niet verkoopbaar )
- een merk dat eventueel nog verkoopbaar is
- alles moet betaald zijn, dus niet over je startbedrag heen investeren
Zo ben ik begonnen met wat alpha sierra, Diesel, festina enz.
Tussendoor zijn er nog wel wat seiko’s en tissot’s geweest om even snel winst te kunnen maken.
Ik begon met het inkopen van horloges van 20 euro per stuk en zit nu op horloges van rond de 100-200 euro per stuk.
Uiteindelijk heb ik mijn voorliefde gevonden in de festina f16599 en zou ik het fantastisch vinden om alle 8 kleuren bij elkaar te krijgen.
Al merk ik wel dat je gaandeweg gaat smokkelen als je een mooie strakke seiko met saffierglas tegenkomt. Nu liggen er nog 19 horloges, waarvan 11 voor de verkoop zijn. Ik mocht 6 houden, maar de vrouw weet niet dat dat er meer gaan worden
Eind van het liedje heb ik niks extra van de bankrekening hoeven halen en heb ik nu 19 mooie horloges liggen en hou ik zelf nog een extraatje voor de vakantie over.
Ik lees heel veel over rolexen, breitlings e.d. maar die zullen hier niet binnen gaan komen. Ik kan mijn horloges pakken wanneer ik wil en hoef niet eerst naar een externe kluis o.i.d.
Trek je eigen plan
Van tevoren heel veel lezen, kijken, passen en dan de knoop doorhakken. Maar als het geld in je broekzak brandt, gewoon kopen wat je mooi vind.