Ik zou in de toekomst ooit een vintage Bulova/Omega/Certina horloge aan willen schaffen met die schitterende secondhand sweep.
Ik heb a) echter nooit een vintage horloge gekocht en b) geen idee waar op te letten bij dergelijke aanschaf en zeker niet met dat specifieke uurwerk.
Daarnaast vraag ik me ook af in hoeverre je dergelijke horloges nog enigszins nieuw leven in kunt blazen. Oppervlakkige krasjes in de behuizing zijn voor mij geen probleem maar je komt er toch een hoop tegen waarbij de wijzers en uurmarkeringen er niet meer uitzien. Gaan wijzers en wijzerplaten een issue worden etc. Ik heb hierbij zoveel vragen en google doet me door de bomen het bos niet meer zien dus mijn vraag aan jullie is : geef me a.u.b. wat pointers.
Als het alleen daarom gaat zou je ook ipv een vintage model naar de Accutron II / Precisionist (262 kHz) modellen van Bulova kunnen kijken. Zelfde sweeping second hand maar UHF kwarts, geen vintage.
Maar er zijn echt nog heel veel mooie exemplaren goed te krijgen.
Als de buitenkant er goed uitziet dan zou je voor de binnenkant gebruik kunnen maken van de diensten van Gerrit (accutron.nl). De expert in NL op het gebied van stemvorkuurwerken.
De accutron modellen uit de jaren 60 en 70 hebben het originele Bulova stemvork uurwerk, in 1968 heeft Bulova het patent gedeeld met ESA:
Ik heb een aantal f300hz’en in bezit gehad doorheen de jaren, en buiten uiteraard de kast, plaat en algemene originaliteit (wijzers, kroon, plexi…) van het horloge kijk ik steeds goed of de datum netjes doordraait. Ik verwijs naar onderstaand topic van enkele maanden geleden:
Ik raad aan om bij het bezichtigen manueel even te kijken of de quick-set goed werkt. Als de datum ergens blijft haperen zijn de plastieken tandjes op het datumwiel afgesleten en moet het vervangen worden. Vaak voorkomend probleem…
M. Hetzel heeft nadat hij bij Bulova wegging voor ESA het Mosaba uurwerk ontwikkeld op dezelfde principes, dat is door verschillende fabrikanten onder eigen naam verwerkt: o.a. maar niet uitsluitend als Tronosonic , Certronic, Eternasonic, Ultronic, Titronic, XL-tronic, Tissonic, Electronic f300 Hz en Electrosonic bijvoorbeeld.
@AB64 was ook al op zijn toetsenbord aan het rammen zie ik
Idd kijk of het horloge cosmetisch nog mooi is. Draai altijd met de klok mee met het instellen van een uurwerk met onbekende onderhouds geschiedenis, bij een te stroef lopende slipkoppeling draait het hele uurwerk mee en bij terug draaien kan je het indexwiel kapot maken.
Ik hoor hier hele goede verhalen over Gerrit van accutrons.nl
Voor onderhoud/reparatie.
Schitterend met name die supercompressor. Ik zelf neig erg naar de omega seamaster koekblik variant omdat die me doet denken aan mijn overleden stiefvader die ook altijd zo’n blok om z’n pols had hangen al had dat niets met omega of Accutron te maken.
Er zijn veel stemvorken te vinden van allerlei merken. conditie is altijd belangrijk en daarom kan je beter direct een goed exemplaar kopen zoals hier boven vermeld
Defecten zijn altijd te repareren voor deze longines vielen de service kosten best mee.
Net de versleten datering in m’n Tissot Tissonic (ESA9162) vervangen door een metalen Ernst Westphal versie. Niet goedkoop maar wel perfecte fit en gaat niet meer kapot.