Waar plaatsen jullie het 6L37 uurwerk van Seiko?

Goedenavond,

Ik ben best wel een fan van Seiko horloges en de SPB143j1 vind ik ook een prachtig horloge. Wat mij alleen tegen heeft gehouden om deze aan te schaffen is het uurwerk. Ik hoor teveel negatieve verhalen over het 6R35 uurwerk. Begin dit jaar heb ik de SLA023J1 gekocht. Hier zit het 8L35 uurwerk in. Ook niet supernauwkeurig ofzo, maar de verhalen die ik over dit uurwerk heb gelezen zijn in ieder geval een stuk positiever. Dat mag eigenlijk ook wel gezien het prijsverschil tussen de SPB143J1 en de SLA023J1.

Nu heb ik onlangs de SJE093 gezien en helaas is deze al uitverkocht. Wat een prachtig horloge vind ik dit. Hier zit het 6L37 uurwerk in. Dit voor maar liefs €3.700,-. Ditzelfde uurwerk zit ook in de SJE101. Deze is €3.400,-.

Nu is mijn vraag: Waar dient dit uurwerk geplaatst te worden? Horloges met dit uurwerk zijn aanzienlijk duurder dan horloges met het 6R35 uurwerk. Is het uurwerk ook daadwerkelijk beter dan het 6R35 uurwerk. Horloges met het 6L37 uurwerk zijn dik 2k duurder dan horloges met het 6R35 uurwerk. Is dat het geld ook daadwerkelijk waard?

2 likes

in de kast zou ik zeggen? :thinking:

18 likes

Bij Solojapan nog te koop. Twee weken geleden in ieder geval wel.

Volgens mij kan je de twee uurwerken echt niet vergelijken maar er is heel veel over te lezen.

1 like

Mijn spb143j1 liep 3 a 4 minuten per dag voor.

Moest dus terug gestuurd worden. Keurig gefixt door Seiko al duurde het 5 maanden voor ik deze terug had. (Was wel in de corona periode)

maar daar zit een 6R35 uurwerk in :wink:

1 like

Valt u binnen een bepaald spectrum waarbij er nadere uitleg noodzakelijk is? Dan verneem ik dat graag.

1 like

Ik heb een beetje gezocht, maar kon zo snel niks vinden. Heb je tips?

Ik heb op Fratello, Worn & Wound, Hodinkee en Monochrome wat informatie gezocht over de SJE093 en daar hebben ze het ook over het uurwerk. Op Reddit is ook veel te vinden.

Mijne loopt op + 2 sec ongeveer.

1 like

Laat ik als Seiko liefhebber eerlijk zijn:

als het om tijd precisie, tijd nauwkeurigheid gaat, deugt géén van genoemde uurwerken.

De mechanische tijd is een gok.

De vraag is, hoe blij word je van exacte tijd weergave of geniet je van de schoonheid van het horloge?

Ik geniet van de schoonheid van het horloge, de exacte tijd kan me gestolen worden.

6 likes

Ja, en als je de tijd zo belangrijk vind, neem je quartz…

2 likes

Ik heb een SJE095 met dit 6L uurwerk. Is het het waard? Nee, dat denk ik niet. Ben ik blij met dit horloge? Zeer zeker wel.
Mooi plat, loopt netjes op gemiddeld plus 2 seconden. Maar eigelijk boeit mij die precisie niet zo.
Ik geniet gewoon van de schoonheid van het horloge. Vaak zijn de horloges met dit 6L uurwerk mooier afgewerkt en zie je wel dat het een horloge is uit het duurdere segment.

5 likes

Tussen dit en dat is ook nog wat. Ik heb er een hekel aan als een horloge te traag loopt. Ik heb er nog een grotere hekel aan als een horloge niet stabiel loopt. En van de 6R35 hoor ik te vaak slechte verhalen. Mijn Tudor BB58 loopt binnen een seconde per dag. Mijn SLA023 loopt zes seconden te snel De uurwerken in deze horloges lopen ook stabiel. Als ik + 3k uitgeef voor een horloge vind ik dat ik dat wel mag verwachten toch?

5 likes

Inderdaad.

Ondanks mijn hate/love affair (in die volgorde) met Seiko - had me even ge PB’t. Half uurtje werk. :wink:

2 likes

Dit is helaas een grote misvatting.

Het betreft een mechanisch uurwerk.

Dat loopt nooit exact op tijd.

3 likes

Het 8L35 uurwerk is een downgrade van een Grand Seiko uurwerk, met een kortere power reserve. Ik had een SLA033 met een 8L35 en die liep erg goed, iets van +2 sec per dag meen ik.

Een Grand Seiko voldoet aan de Grand Seiko standaard. De standaard die Seiko hanteert voor de 8L35 is een stuk ruimer. Maar in de praktijk liep mijn 8L35 dus binnen de Grand Seiko standaard.

https://www.grand-seiko.com/instructions/html/GS_9S_en/AGFISYlmvxdvqd

Voor de 8L35 specificeert Seiko -10 tot +15 seconden per dag:

1 like

Zelfs mijn SLA037 met 8L55 hi-beat loopt voor. Hoeveel? Geen idee…1x week gewoon even aan de knop draaien, dat maakt het net leuk en interactief zullen we maar zeggen.

Plaatje voor de sfeer

8 likes

Hebben we het over hetzelfde? Al mijn duurdere uurwerken lopen stabiel en de afwijking per dag blijft hetzelfde. Een van de klachten bij het 6R35 is dat dit niet het geval is.

Prachtig horloge…. Afwijking is ook zeker geen probleem. Maar ik trek het heel slecht als een uurwerk de ene dat 10 in de plus loopt en de dagerop 5 in de min. Wat mij verteld is, is dat deze uurwerken slecht te reguleren zijn.

2 likes

Dat wist ik inderdaad. Maar de 6L37 dan? De 6 doet mij denken dat het uurwerk minder is dan de 8L35. Dit terwijl de horloges waar de 6L37 in geplaatst is over het algemeen minstens net zo duur zijn als horloges waar de 8L35 in geplaatst is.