Is een speciaal plat uurwerk. Geen familie van 6r35.
Seiko doet minder aan nauwkeurigheidsranges dan de zwitsers.
Ik zelf geef niet zo om accuratesse… maar als je dat wel doet miss geen seiko halen.
Is een speciaal plat uurwerk. Geen familie van 6r35.
Seiko doet minder aan nauwkeurigheidsranges dan de zwitsers.
Ik zelf geef niet zo om accuratesse… maar als je dat wel doet miss geen seiko halen.
Al mijn Seiko’s lopen dik binnen de specs. Ik ben ook zeer content met mijn Seiko’s, maar de verhalen mbt het 6R35 uurwerk zorgen er voor dat ik geen enkel horloge met een 6R35 uurwerk in mijn bezit heb. En van wat ik nu hier hoor lijken de 6L37 en 6R35 niet op elkaar. Ook nog geen negatieve verhalen gehoord over het 6L36 uurwerk gehoord.
Is afgeleid van de 6L35 en dit is een prima uurwerk, je moet af fabriek een beetje geluk hebben hoe hij is afgeregeld maar dat is met de meeste Seiko’s zo. Anders is hij nadien nog prima te reguleren (net als de 6R).
Wat ik zo lees kan je de 6L een beetje vergelijken met een ETA2892, dit zijn natuurlijk prima uurwerken.
6R moest bij mij destijds ook wel ff aan de knopjes gedraaid worden voordat hij lekker liep.
Onthoudt ik voor de toekomst!
En exact dit weerhoudt mij een horloge met een 6R35 uurwerk te kopen. Alle andere Seiko’s die ik heb lopen allemaal binnen de beloofde specs. Ik lees te vaak dat 6R35 uurwerken terug gestuurd worden onder garantie en dat men ze vervolgens meerdere weken kwijt is.
Ja dat heb ik ook vaak gelezen, ik heb die van mij toen bij een horlogemaker (toen ik een andere voor onderhoud wegbracht) even snel laten bijstellen, was zo gepiept. Maar toch zou niet mogen bij een +1k horloge.
Wat ik destijds begreep van de horlogemaker liep hij überhaupt niet super (hoge beat error of amplitude die niet klopte als ik het goed heb).
Ooit heb ik een mod voor mezelf gemaakt van een SKX007 en er een 6R35 ingezet. Een horloge dat veel polstijd krijgt en super strak blijft lopen. Wel even de moeite nemen om hem goed af te regelen. Ter reparatie krijg/zie ik ze niet (wat niets hoeft te zeggen).
Heel legitieme vraag vind ik. Zelf “geniet ik zowel van de schoonheid van een horloge” als dat ik mij interesseer in de motortjes. Bij de premium-beleving van een uurwerk hoort, voor mij, ook de kennis dat het binnenwerk goed en bijzonder is. Een NH35 is nooit ‘premium’ in mijn ogen.
Enfin, mijn ervaringen:
Qua betrouwbaarheid doen ze allemaal onder voor de ETAs in mijn collectie, al hebben die een beroerde gangreserve (m.n. de 2824tjes). Miyota 9015s zijn eigenlijk een sweet spot qua accuratesse, prijs, en looptijd.
BB58 is koning
De 6L en 8L zijn fantastisch uurwerken gemaakt door Seiko, wat je niet snel kan zeggen over de meeste moderne seiko’s. De 4L/6L uurwerken waren ontwikkeld als een drop in replacement voor de eta 2892A2 en lijkt veel meer om een Zwitsers dan een Japans uurwerk, bevat incablok en de
oscillating pinion winder in plaats van de diashock en magic lever van Seiko.
De nauwkeurigheid die Seiko’s noteer op papier is altijd wat bescheiden ten op zichte wat het uurwerk echt kan bereiken.
Ik heb een horloge met de 6R27, king seiko’s met een 28800 en 36000 Hi beat en een simpele 7S26 Seiko 5. De goedkoopste Seiko kan bij mij op een dag beter lopen dan de duurste die ik heb, mits ik deze goed heb afgesteld naar me persoonlijk behoefte. Als je veel achter een bureau zit zal je horloge voornamelijk verticaal naar links staan(bij rechtshandigen) en zal zwaartekracht het uurwerk anders beïnvloeden dan als je werkt met je handen en je horloge horizontaal staat. Sterker nog als je een horloge plat op je nachtkastje legt zal het anders lopen dan als een horloge die je op zijn zijden legt.
Draag je horloge een volle week en noteer de afwijking per dag, draai de kast open en pas het aan op basis van je draag gedrag.
Helaas is dat ook mijn ervaring met mijn SPB165J1. Liep eerste maanden nadat ik 'm van iemand overnam consequent +3.5 en van de een op de andere dag (kan me geen stoot of wat dan ook herinneren, maar geef toe dat ik wel vrij onhandig ben) rond de +35.
Blijven momentopnames en persoonlijke belevingen die blijven hangen of het net op gegooid worden. Ik kan me ook nog herinneren dat het 7S26 klachten regende van uurwerkje die of gemagnetiseerd waren of waarbij de balansspiraal uit de regelsleutel gesprongen was. Persoonlijk denk ik dat het zo’n vaart allemaal niet zal lopen en als er al een probleem is dit makkelijk op te lossen is. Zeker met de expertise die hier op het forum rondloopt.
Dat klinkt alsof ie gemagnetiseerd is eigenlijk!
Dit dus. En als ik dan hoor dat je ook nog een serviceinterval hebt van om de 3 jaar, dan zijn dat extra punten om dit uurwerk links te laten liggen. Van wat ik gehoord heb is het pas noodzakelijk de 8L35 na 10 jaar te service . Datzelfde geldt voor het Tudor uurwerk. Ik ben benieuwd hoe dit met het 6L37 uurwerk zit.
Site is uit de lucht… Helaas pindakaas
PB gestuurd
Hm dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik zal 'm eens op de demagnitizer leggen als ik weer eens bij m’n vader op bezoek ben kijken wat het doet. Dank voor de tip.
Het gaat niet om exact!
Maar om nauwkeurig… is een groot verschil!
Een horloge van 3-4k met een fatsoenlijk uurwerk erin, moet binnen de cosc specs lopen! Denk dat dat er bedoeld wordt!
En moet eerlijk zeggen, zoiets verwacht ik ook!
Leuk topic en hoewel ik niet direct antwoord geef op jouw vraag @RonnieB toch een kleine reflectie.
Ik heb zelf een SPB147 (met dus een 6R35 uurwerk). Ik vind het echt een gaaf horloge en draag hem ook wel regelmatig.
Maar het uurwerk vond ik wel tegenvallen. Ik had er niet direct een verwachting bij maar had - ook gezien de prijs - wel wat meer precisie verwacht. Het horloge liep erg snel, ik heb het laten afstellen en het is nu ongeveer 12 spd.
Op zich allemaal prima en zal er ook geen trein door missen. Maar had eigenlijk wel gewoon wat meer verwacht. Het weerhoudt mij wel (los van het feit dat ik sowieso minder horloges wil (nou ja wil…)) om een duurdere seiko te kopen. Dat laatste kan volstrekt onterecht zijn hoor
Mijn persoonlijke ervaring: de alle Seiko 4x en 6x uurwerken zijn instap-uurwerkjes die niet nauwkeurig lopen en qua verwachtingen niet in verhouding staan tot de rest van het horloge (vb ik vind de kast en de afwerking van wijzerplaten van bijv een sumo niet in verhouding tot het slechte uurwerk). De echte goede uurwerken zijn vanaf seiko 8x.
Dit zijn mijn ervaringen met inmiddels +/- 10 Seiko automaten, van skx t/m een GS.
Seiko heeft imo ook serieuze uitdagingen mbt branding/positionering/imago omdat ze te koop zijn tussen de 80 eur 15k. Visueel voorbeeld : ze verkopen elektrische fietsen t/m electrische auto’s als persoonlijke transportmiddelen. Hierdoor vind ik het zelf ook moeilijk om te zeggen wat er van het merk en de uurwerken verwacht mag worden en antwoord te geven op jouw vraag.
Jij gooit L uurwerken op één hoop bij de R uurwerken?