Waar plaatsen jullie het 6L37 uurwerk van Seiko?

Graag gedaan. Vanochtend zelf nog een 2824 gedemagnetiseerd, deze liep wat snel en ik mat 'm op +22,6 seconden per dag (met een app). Even tien keer schuiven over mijn goedkope demag-apparaatje en hij loopt nu tussen de 1 en 2 seconden te snel!

1 like

Dat klinkt veelbelovend! Enig idee hoe hij überhaupt gemagnetiseerd werd? Ik heb geen idee wanneer ik met sterke magnetische velden in aanraking zou komen.

Omdat er dan twee bij mij in de kist liggen. Ik ben fan. En anders zijn m’n horloges stuk. :slight_smile:

None taken. Het is waar. :slight_smile:

2 likes

Na je dood of niet: een threesome is een threesome.

1 like

Ik weet het niet precies, dit horloge heb ik denk ik zes weken geleden voor het laatst gedragen :thinking: maar ik heb twee telefoons met van die magnetische hoesjes, dat vermoed ik

1 like

Zoals met alles: het ligt eraan.
Ik heb oudjes die binnen chronometerwaardes lopen.
Goed onderhoud, zorgvuldig reguleren.

Mijn favoriete 7016 uit 1972 loopt snaarstrak.
Mijn Presmatic idem.
De EL370 en Elnixen zijn zo mogelijk nog een tikje beter doordat de impuls altijd gelijk blijft (magnetisch aangedreven balans).

Het probleem met de moderne non-GS Seiko’s is dat ze veelal ronduit slecht gesmeerd en gereguleerd zijn. Alles met die verdomde robots, nauwelijks controle op.

1 like

Ehm…mij ben je kwijt…ik ben tijdloos

Nee. Dit gaat om moderne uurwerken. Seiko geeft een grote range van wat ze acceptabel vinden.

Soms presteren ze goed. Soms minder… als je daar niet mee kunt dealen moet je ze gewoon niet kopen.

1 like

Heeft dat niet te maken met het feit dat ze niet gereguleerd zijn? De meeste Seiko uurwerken hoor ik best goede verhalen. Alleen de 6R35 valt geen pijl op te trekken. Dit maakt het reguleren van het uurwerk volgens sommige horlogemakers zeer lastig.

Afgeregeld tot binnen een bepaalde range. En die range is best groot. De sje093 van 3500 kan fabrieksaf +15 lopen en dat is volgens Seiko dus gewoon ok. Ik vind dat Seiko zich er wel makkelijk vanaf maakt… dus vandaar dat ik roep… wil je accuracy, dan zou ik niet bij Seiko zoeken.

The accuracy of caliber 4R35 is between +45 / -35 seconds per day.

The caliber 6R35 has a rating of -15/+25 seconds per day in normal temperature conditions (between 5 – 35 degrees C).

6L37 also benefits from an improved accuracy rating of -10/+15 seconds per day

8l35 is ook -10/+15

Grand Seiko’s 9S mechanical movements boast an exacting + 5/- 3 seconds-a-day standard,

1 like

Weet jij trouwens of alle Seiko’s een onderhoudsinterval van drie jaar hebben? Ik las dat de 6L en de 8L uurwerken een onderhoudsinterval van drie jaar hebben. Van dit soort duurdere uurwerken had ik wel wat meer verwacht.

2 likes

Ze lopen al ruk en dan ook nog een interval van 3 jaar! Ver van wegblijven! :joy:

2 likes

Volgens het boekje wel. In de praktijk is dat voor zover ik weet totaal niet nodig.

1 like

Jij maakt hem helemaal mooi. Mogen we dan alleen maar in de gloria zijn over Seiko? Ik vind het mooie horloges en heb er praktisch geen problemen mee, maar wat mij tegenstaat is dat je hem dan gelijk zo lang kwijt bent.

3 jaar is echt veel te overdreven, horlogemakers zeggen vaak een keer in de vijf tot tien jaar langs komen voor het gemiddeld mechanisch horloge. Het grootste gevaar is natuurlijk dat de smering uitdroogt en het uurwerk beschadigd. High beat 36000 horloges zullen in praktijk wel vaker een onderhoudsbeurt nodig hebben.
Ik heb zelf richting de tien horloges en lopen ze niet elke dag van het jaar, dus ik dan zullen ze ook minder snel onderhoud nodig hebben dan horloges die het hele jaar gedragen worden.

Het werd me wel aangeraden om ze wel in regelmaat even kort te laten lopen :sweat_smile: als je een collectie hebt.

Aanbevolen is exact dat. Een aanbeveling. Die service interval van drie jaar is vrij normaal, ik sprak ooit met een Omega persoon over de Speedy Reduced die ik destijds had, en hij riep dat een beurt per twee jaar aanbevelenswaardig was. Nu zijn modulaire chronografen ook kut, dus ik begreep het wel. Ding was ook altijd stuk, in tegenstelling tot veel Seiko’s die ik daarna heb gehad.

Dat je in de praktijk de aanbeveling niet hoeft te volgen moge duidelijk zijn. Zo sprak ik met een Seiko medewerker over Spring Drive. Daar roepen ze ook dat een beurt om de drie jaar aan te bevelen is, maar hij zei er bij dat tien jaar in de praktijk dichter in de buurt komt, als het al nodig lijkt te zijn.

Één ding is natuurlijk wel dat bij een beurt ook alle pakkingen worden vervangen. Pakkingen zou ik wel op z’n minst om de twee jaar laten controleren of ze aan vervanging toe zijn. Bij oudere horloges om het jaar.

2 likes