Het valt me op dat er zoveel nieuwe Speedmasters 3861 worden gepost. Waar zijn de 1861’s gebleven? Blijkbaar kiezen veel leden ondanks het prijsverschil nu voor een 3861. Is deze echt accurater/degelijker/mooier dan een 1861? Draagt hij fijner? Ik vind de 1861 gewoon een goede Speedmaster, en zie mijzelf niet snel de premium betalen voor een nieuw model. Tenzij de 3861 echt veel beter is natuurlijk, dan stap ik misschien ook over.
Voor mij is de nieuwe band doorslaggevend.
Hacking, step dial, band, juiste seconde streepjes, DON en 3861 uurwerk zijn het waard.
Ja, volgens mij ook. Dat is ook gelijk het meest in het oog springende verschil. De andere verschillen moet je iets beter voor kijken
1861en waren te duur geworden - op hoogtepunt vroeg iedereen opeens 4-5k voor een horloge wat ooit 3,5k nieuw kostte. Eigen graf gedolven.
Want vintage liefhebbers trekken neus op voor alles na 1978 qua Speedmaster. En mensen die nieuw willen vinden het prijsverschil met een tweedehands 3861 te klein geworden.
Hoe je het ook draait of keert; 1861 Speedmasters zijn de minst begeerlijke, en correcte prijszetting is imho 3k-ish.
What he said!
Voor mij dit dus.
Heb een 1861 gehad, en nu een 3861. En het verschil zit wat mij betreft primair in de nieuwe band… natuurlijk zijn de details op de 3861 mooier, maar op leer maakt dat niet zo veel uit vooral nu de prijzen voor de 1861 wat aan t zakken zijn.
Ik heb zelf een 1861, jaar later kwam de 3861 uit. Heb de 3861 band aangeschaft en op de 1861 gezet👍🏻
Dit
Wat mij betreft; gewoon echt het speedmaster gevoel voor een goede prijs. Maar ik ben ook geen echte speedmasterfan.
Snap de echte fans wel en is toch helemaal goed, zo zijn er bij andere merken ook liefhebbers die dit soort dingen wel waarderen
Ow en dat past??
Iemand op OF heeft allebei de banden op een 1861 (Tintin wijzerplaat is een mod, het is hetzelfde horloge op beide foto’s maar de eerste was nog met de verkeerde door de fabriek gemonteerde DON bezel);
Er is toch niets mis met de 1861 band omdat het later weer mooier word bevonden. Of inderdaad gewoon doen als je dat een goed gevoel geeft.
Killer combi
Mijn 1861 bevalt me goed en zit fijn. Maar ik heb geen step-dial, geen fijnafstelling op de clasp, geen co-axial escapement, en logge endlinks op de band. Zou een 3861 toch beter zijn? (En ook €2000,- beter?)
Ja
Voor mij wel. Met name de step dial imho