Waar zijn de damesmodellen?

Hoi Pia, van harte welkom. Voor mijn vrouw afgelopen december deze cadeau gedaan. Hier is ze nog steeds ontzettend blij mee, inclusief extra bandje en voorzien van saffierglas. Daarnaast zijn er volgens mij meerdere partners van leden hier die zelf ook al een bescheiden collectie hebben.

1 like

Welkom op HF Pia. Veel lees -en kijkplezier op het forum. Je introductie heeft al wat los gemaakt. Mij valt op dat er best wat actieve dames op het forum aanwezig zijn en wie weet is dat een ontwikkeling die groeit.
Mijn vrouw afgelopen voorjaar een echt horloge cadeau gedaan, omdat ik het niet langer kon aanzien dat mijn zoon en ik met bijvoorbeeld een Tudor omliepen en zij met een horloge van een mode merk. Ze is blij met haar Tag Heuer Aquaracer en draagt deze dagelijks, maar van mijn liefhebberij/passie/obsessie snapt ze niets! Maar wie weet op een dag?

1 like

Welkom, Pia en nog veel plezier op ons mooie forum. Kleine horloges zijn er wel in mijn collectie. Meestal vintage. Het enige echte dameshorloge is een Seiko. Een automaat Hi-beat uit 1976. Ooit gekocht voor mijn vrouw, maar die vindt een automaat maar lastig. Morgen ben ik weer thuis en zal ik een foto plaatsen.

Welkom hier bij HF !
Hierbij echte vrouwen horloges van mijn vrouw.




2 likes

Wel, ik heb even snel dit topic doorgelezen en merk op dat er weer vele diverse opties zijn m.b.t. dames horloges.
Er zijn zeker meer dames die hier op het forum meekijken resp. lid zijn dan we denken.

Waarom zou een dame geen interesse hebben in horloges. Sterker nog dames zijn vaak veel inventiever dan mannen met name als we het over vormgeving hebben.
In de automobiel industrie zijn het de dames die meedenken in de vormgeving en indeling van o.a. het interieur van de auto.
De bekende manufactuur Ebel is hier een mooi voorbeeld van, indertijd in 1911 opgericht door Eugène Blum en zijn vrouw Et Lévy, hij was de horlogemaker en zijn vrouw was de ontwerpster en vormgeefster van de kasten.

Zo zie je maar weer, de clinics die ik heb gegeven waren voor liefhebbers die ook graag wilden leren sleutelen, ook dames hadden interesse, @Jenneke is daar een goed voorbeeld van. Bij de eerstvolgende clinic zit dacht ik ook weer een dame die graag wil sleutelen aan horloges. Kortom, natuurlijk zijn er voldoende dames die interesse hebben.

Waar wel naar moet worden gekeken is de smaak en interesse van de dame in kwestie.

Waar begint het, moet het een mechanisch horloge zijn of quartz of is het type uurwerk niet belangrijk.
Dan als volgt, moet het modern zijn of vintage, sportief, duiker, grote en bewerkte bezel of simpel meer naar dress, groot of middel of klein horloge metalen band of leer. Wel zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zelf ben ik juist bezig met vintage horloges, sommige moderne horloges vind ik best wel leuk, maar ik vind het voor mij beter om de keuze te beperken tot vintage en dan ook nog te minimaliseren naar wat minder manufacturen.

Nu terug naar de dames horloges,
Veel vintage horloges hebben kast maten van 33 tot resp. 37 mm.
Een ideale maat voor de dames die liefhebbers zijn van horloges, zeker nu zijn er nog veel van dit soort horloges in omloop en ook nog perfect te restaureren.

In de afgelopen 20 jaar zie ik dat heel veel vintage horloges in prijs enorm zijn gestegen.
Russische horloges waren in de gulden tijd nog te koop voor het luttele bedrag van 5 tot 10 gulden. Tegenwoordig 10 tot 15 keer meer en dan ook nog in euro’s

Het merk Mido is hier ook een mooi voorbeeld van, vintage hamer automatische Mido Multifort horloges waren voor heel weinig te koop. Nu is het een verzamel object geworden en zijn deze Multifort horloges behoorlijk aan de prijs.
Dus het restaureren van deze vintage Mido horloges is voor sommige sleutelaars aan horloges al interessant geworden, alleen zijn de onderdelen nog wel moeilijk te vinden. Mooi gerestaureerde Multifort horloges zie ik nu al van eigenaar wisselen tussen de €300,00 en € 600,00.

Jammer dat het merk Mido nu onderdeel uitmaakt van Swatch en zit er nu een simpel standaard dertien in een dozijn ETA uurwerk in. Niets verkeerd aan een ETA uurwerk, maar het is nu een en al standaard aan het worden in horlogeland. Topmerken van weleer hebben nu dus een standaard ETA uurwerk, de charme is er dus aan het afgaan, althans voor mij.

Mijn advies aan de dames die graag een collectie willen opbouwen, bedenk eerst wat voor soort horloge je in feite wilt hebben, ook de kastmaat is belangrijk.
Kijk dan ook eens naar vintage horloges, veel van die horloges van de betere merken hebben een model wat altijd in de mode zal blijven, als ik nu naar alle horloges kijk, zie ik dat het aloude model weer helemaal terug is van weggeweest en blijven ook nog eens hun waarde houden, sommige vintage horloges gaan zelfs behoorlijk in prijs omhoog van de betere kwaliteit manufacturen.

Er zijn ook zeker nog horlogemakers die dit soort uurwerken kunnen en willen repareren, het is dan zelfs een leuke uitdaging om dat weer in orde te krijgen.
Wel, dames, denk er eens goed over na.
dixi

5 likes

:point_up:dit dus, zo denk ik er ook over :+1: :ok_hand:

Welkom Pia!

Oh jazeker wel.

1 like

@vinwat
Dank voor de goede tips, ikzie hier op het forum zo veel wat ik mooi vind. Wordt bijna een bomen bos verhaal. Vintage heb ik al meerdere malen naar gekeken, veel aanbieders online en bij bepaalde winkels. Wil me er dus eerst veel meer in verdiepen. Das één van de redenen dat ik me voor dit forum heb aangemeld.
Zal je zeker opzoeken als ik vragen heb. Ga nu eerst mezelf weer verliezen op Google om de modellen na te sporen die je noemt.

1 like

Ja, dat is slim, rustig aan op internet kijken en vaststellen wat je zelf leuk vind.
Ik heb veel vintage horloges, van de bekende gerenommeerde merken, gerepareerd en gerestaureerd voor dames, ik werk veel voor juweliers die met name vintage horloges verkopen.
Zeker 75% van deze horloges zijn in feite heren horloges, maar omdat de maten van horloges indertijd veel kleiner waren, 33 t/m 35 mm. of tank modellen zijn die uitermate geschikt voor het dragen door dames.

Kijk eens naar de eerste vintage Mido Multifort horloges die zijn zeker modieus en qua materiaal en techniek perfect, behoorden tot de top in de horloge industrie, met name in de Indische archipel.
Hier een impressie van wat van die modellen die ik nog moet restaureren.



Ook Jaeger leCoultre heeft indertijd veel horloges gemaakt in kleinere maten, die zijn ook zeer gezocht door verzamelaars.



Nogmaals, neem de tijd totdat je de juiste hebt gevonden.
dixi

2 likes

Welkom @Pia op dit Forum, dat vrouwvriendeljiker is dan het misschien op het eerste gezicht lijkt.
Als je een beetje rondspit hier, vind je met behulp van de zoekfunctie afbeelding (rechtsboven in beeld) best wel interessante info m.b.t. dameshorloges.

Veel plezier gewenst dus en ik ben benieuwd naar jouw eigen avonturen en ervaringen met horloges.
Al een paar mooie van je gezien. Ik vind de kleine Hamilton heel fraai!
afbeelding animated-welcome-image-0289

2 likes

Dit lijkt mij een goeie tip.

Welkom @Pia, er zijn ook best veel ‘herenhorloges’ te koop met een bescheiden diameter, hier een paar voorbeelden van 36mm-horloges op mijn 17cm-pols:

Allen van TimeFactors(UK).

3 likes

Duidelijk een damesmodel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar even serieus, ik (en mijn vriendin) zijn het wel eens met jullie dat er toch maar bar weinig mooie dameshorloges te koop zijn…

Uiteindelijk hebben we voor haar verjaardag een paar jaar geleden een Longines La Grande Classique gekocht met mooie met parelmoer ingelegde wijzerplaat:


(Foto is even van C24 geleend)

Alleen zie nu nog maar eens iets te vinden wat hier aan kan tippen!

5 likes

Die bovenste Smiths is wel errug mooi! :heart_eyes:

1 like

Hallo Pia,
Mijn echtgenote is matig horlogeliefhebster. Zij zit niet op het forum.

Heeft meerdere horloges. Quartz en automaten. Verschillende tissots, quartz en automaat. Eenvoudigere modellen om te dragen tijdens het werk. Bering, seiko e.d.
Maar ook bijv. Rado, tag heuer. Het gaat om het plezier , het speuren, het dragen etc.

1 like

Welkom Pia! Ik probeer mijn partner ook geïnteresseerd te krijgen. Ze heeft sindskort een Seiko 5 24mm. Maar is het dragen van een horloge niet gewend.

Wat is gruen eigenlijk?

1 like

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gruen_Watch_Co.

2 likes

Thanks!

Ik heb ooit een kort topic geschreven over de Mühle Glashütte van m’n vrouw, daar kwamen twee man en een paardekop kijken, dus die kool was het sop niet waard.

Het zijn hier overwegend heren met overwegend herenhorloges. Sterker nog, van die horloges is het gros ook nog eens bonkig en lichtgevend.

Sinds de aanschaf hiervan draagt mijn vrouw eigenlijk nog maar twee horloges:


Die Cartier is daadwerkelijk van haar, maar die Max Bill delen we. Of, ja, delen… Hij is van mij, maar zij draagt 'm vaker. :slight_smile:

6 likes