Waarde van dure horloges

Hallo. Ik vind het wel interessant om te lezen dat sommige horlogemerken hun waar tegen veel lagere prijzen aanbieden als de exclusieve dure merken. Bijvoorbeeld het merk Steinhart. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het is wel interessant om te lezen dat het niet ten onder doet voor een Rolex.
Wat is bijvoorbeeld de meerwaarde van een Rolex, Breitling of een Omega van €3000 ten opzichte van een Tissot, Certina of Steinhart? Is het een heel duur binnenwerk? En dan lees je ook wel eens dat de dure merken een flinke afwijking hebben. Waar zit 'm dan dat grote prijsverschil in? Ik heb zelf een Edox Diver van €395 en die loopt nog geen seconde in de maand achter. En daar zit ook Saffierglas op, is 200m waterdicht en heeft een ETA uurwerk.
En wat een de meerwaarde van een waterdichtheid van 600 meter? De meeste duikers komen niet verder dan pakweg 100 meter en professionele duikers gebruiken speciale duikapparatuur en geen horloge.
Wie het weet mag het zeggen…

Goed gesteld deze discussie die Ricardo74 is gestart.

Vragen die ook bij mij opkwamen tijdens het volgen van de discussie over de 44mm van Steinhart.
Ik heb geen antwoorden, maar ben ook nieuwgierig naar het antwoord op de vraag: Is het grote prijsverschil tussen horloges terug te vinden in een groot verschil in kwaliteit en waar zit hem dat verschil dan in (ontwerpkosten, die een gedeelte van het prijsverschil zullen verklaren, buiten beschouwing gelaten).

Gr. DR

gaan we weer…

wat je leest is waar?
Denk aan productiemethodes, innovatie, gebruikte materialen, etc etc.

daarbij komt de marketing en de emotie…

Lees goed door, koop een omega/ breitling of rolex en draag hem even (gan aar schaap/ heetman of ADC). Het is anders dan een steinhart :slight_smile: :slight_smile:

frenk Schreef:

gaan we weer…

wat je leest is waar?
Denk aan productiemethodes, innovatie, gebruikte
materialen, etc etc.

daarbij komt de marketing en de emotie…

Lees goed door, koop een omega/ breitling of rolex
en draag hem even. Het is anders dan een steinhart
:slight_smile: :slight_smile:

Hier komen we toch nooit uit. Omega enm Rolex bezitters zullen altijd bestrijden dat een Steinhart qua specs niet onderdoet voor hun high end model. Mijn mening is dat er zeer veel geld gaat naar marketing ook denk ik dat de winstmarge op een Rolex of Omega vele malen hoger ligt dan op een Steinhart. Dit moet ook wel anders kun je personen als en sportevenementen zeker niet sponsoren.

Ter vervanging kost het duurste ETA binnenwerk dat ik gezien heb ongeveer 350 euro.

Dan kun je er vanuit gaan dat de meeste gerenommeerde merken zwaar overgewaardeerd worden.

Ook al hebben ze een eigen “manufacture”.

Sinds de 18e eeuw is de techniek niet wezenlijk veranderd. Dus wat dat betreft is er kwa ontwikkeling ook weinig meerwaarde.

Marco

Het gaat om gevoel wat je wel niet hebt bij een merk. Steinhart verkoopt zijn horloges ook het liefst voor 6000 en hoger maar helaas zitten ze in een ander segment.

Wat wil je betalen voor welk merk? Met een goedkope smartphone kun je net zoveel als met een Iphone, maar waarom loopt half nederland met een apple?

Moeilijke vraag, welke ik eerlijk gezegd niet goed zou weten te beantwoorden.

Persoonlijk denk ik dat er een gigantisch verschil in kwaliteit zit, men maakt
mij niet wijs dat een horloge van €3000. Daarnaast is er natuurlijk ook nog
een deel ontwikkelingskosten en het beheren van het merk. (reclame etc)

Daarnaast is er ook nog gewoon zoiets als de “markt”, zolang de mensen graag
een hoog bedrag uitgeven voor een bepaald horloge zal de fabrikant dat horloge
ook voor die prijs gaan verkopen. Dit heeft als bijresultaat dat die horloges
hun waarde over de jaren blijven behouden. Neem als voorbeeld de Rolex en de
Steinhart welke je aanhaalde. Over 25 jaar werkt de Rolex nogsteeds feilloos
en heeft ook nog een aanzienlijke verkoopwaarde, met een beetje geluk zelfs
nog meer dan wat hij oorspronkelijk gekost heeft. De Steinhart daarechter zal
waarschijnlijk (als hij nog werkt) ergens in een lade liggen en niet echt enige
verkoopwaarde hebben. Hooguit als ‘vintage’ als niet teveel Steinharts het
overleefd hebben en hij er nog een beetje fatsoenlijk uitziet.

Dit betekend natuurlijk niet dat een goedkoper horloge de moeite niet waard is,
iedereen moet gewoon voor zichzelf uitmaken hoeveel hij aan een horloge kan en
wil besteden. Niet iedereen kan (of wil) >€300 besteden aan een horloge, dat
maakt degene echter niet een mindere liefhebber dan degene met een pot vol Rolex’jes.

Met een beetje creatief gebruik van de zoekfunctie kom je op de discussies die hier reeds eerder aan zijn besteed. Scheelt misschien weer ;).

Je heb natuurlijk helemaal gelijk.
Het gaat voornamelijk over emotie.
Daar kun je niet over discussieren.
Ik vind het aan de andere kant wel leuk om af en en toe de verschillende drijfveren om bepaalde horloges te willen (of juist niet) voorbij te zien komen.

Het leuke is overigens wel, dat als je een tweedehands luxe horloge koopt, van bv rolex of iwc, het zeker mogelijk is dat je deze na een paar jaar voor dezelfde prijs weer doorverkoopt.

Je hebt dan wel een paar jaar een prachtig horloge gedragen voor niets eigenlijk.

Beste,

Hoewel ik met plezier toegeef dat er zeker een aanzienlijk verschil in kwaliteit van zowel uurwerk als materialen aanwezig zal zijn, blijf ik erbij dat de 10x hogere prijs niet alleen hierdoor kan worden verantwoord.
Zoals reeds gezegd, spelen ook de ontwikkelingskosten van de inhouse-movements van bvb Rolex en sommige Breitlings mee. Anderszijds is ook de status/prestige van het merk en zijn drager een zeer bepalende factor. Sponsering van evenementen en celebrities worden imo ook door de klant betaald.

Het is dan ook aan de koper om te oordelen of zijn interesse in het merk of model groot genoeg is om al die factoren naast zich neer te leggen.
Ik persoonlijk koop dan liever een ‘door de duurdere merken geïnspireerd’ horloge met toch nog een ietwat eigen karakter maar aan een ‘voor mij logische’ prijs.

Met vriendelijke groet

Geert

Ricardo74 Schreef:

Hallo. Ik vind het wel interessant om te lezen dat
sommige horlogemerken hun waar tegen veel lagere
prijzen aanbieden als de exclusieve dure merken.
Bijvoorbeeld het merk Steinhart. Ik heb er zelf
geen ervaring mee maar het is wel interessant om
te lezen dat het niet ten onder doet voor een
Rolex.
Wat is bijvoorbeeld de meerwaarde van een Rolex,
Breitling of een Omega van €3000 ten opzichte van
een Tissot, Certina of Steinhart? Is het een heel
duur binnenwerk? En dan lees je ook wel eens dat
de dure merken een flinke afwijking hebben. Waar
zit 'm dan dat grote prijsverschil in? Ik heb zelf
een Edox Diver van €395 en die loopt nog geen
seconde in de maand achter. En daar zit ook
Saffierglas op, is 200m waterdicht en heeft een
ETA uurwerk.
En wat een de meerwaarde van een waterdichtheid
van 600 meter? De meeste duikers komen niet verder
dan pakweg 100 meter en professionele duikers
gebruiken speciale duikapparatuur en geen
horloge.
Wie het weet mag het zeggen…

We zijn eigenlijk allemaal een beetje raar om meer dan €100,- uit te geven aan een horloge. Want voor dat geld heb je een horloge met perfecte kwaliteit welke nog nauwkeuriger is.
Echter is het een luxe product met alle daarbijhorende kenmerken. Daarvan hebben wij een hobby van gemaakt!!

Eigenlijk komt het voor een groot gedeelte erop neer dat je een bepaald gevoel voor een horloge moet hebben… Of beter; wat de gek er voor geeft…

Ik snap best dat er aan sommige horloges dure materialen zijn gebruikt maar niet voor duizenden euro’s verschil.
En ik denk ook dat al die marketing en sponsoring uiteindelijk betaald wordt door de kopen van het horloge.
Ik heb zelf één van de eerst Tissot T-touch gehad die waterdicht was tot 30 meter waar ik 8 jaar lang gewoon mee gezwommen heb. Zonder problemen. Dus voor €500 kan je een heel mooi en goed horloge hebben wat geen €5000 hoeft te kosten.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,267396,page=1

Steinharts zijn zo goedkoop omdat het replica’s zijn.

chips en cola pakken doet

Snooker Schreef:

Steinharts zijn zo goedkoop omdat het replica’s
zijn.

Vieze stoker! :wink:

:+

marijn Schreef:

Het leuke is overigens wel, dat als je een
tweedehands luxe horloge koopt, van bv rolex of
iwc, het zeker mogelijk is dat je deze na een paar
jaar voor dezelfde prijs weer doorverkoopt.

Je hebt dan wel een paar jaar een prachtig horloge
gedragen voor niets eigenlijk.

Heb je dat horloge dan voor niets gedragen, van de tijd aflezen slijt een rolex niet hoor!

Ik vind het nog steeds niet gek, koop een panerai voor 10.000 euro(ik droom rustig verder) of koop een 2de hands mercedes of bmw, in dit voorbeeld is de beste koop financieel gezien de Panerai(onderhoud kost weinig en hij is waarde vast), maar met die Panerai kan je niet naar je werk rijden, dus moet je fietsen met je dikke klok om, het is een rare vergelijking misschien(ben ik goed in in raar doen), maar het blijven allemaal afwegingen, de ene persoon koopt sigaretten en verpest zijn longen, en wij kopen horloges, de ene persoon zal de andere altijd gek kunnen vinden.

Maar daar ging het niet om natuurlijk, ik vergelijk het nogmaals met auto’s, je kan een Suzuki swift kopen om van A naar B te rijden, of een Maserati quattroporte, beide rijden van A naar B, de eerste rijd dat stuk nog zuiniger ook, maar in de Maserati voel je je koning te rijk, en de swift, tja dat is ook een manier om naar B te gaan, en daar is alles dan ook mee gezegd.

Dus op een rolex kan je de tijd aflezen, maar op een Q&Q horloge van de braderie ook, maar de ene geeft misschien toch meer een voldaan gevoel dan de andere, het is puur emotie gewoon, je kan een bankstel kopen van marktplaats en bij Van Til, op beide banken kan je zitten, waarom zou je de dure optie kiezen…tja voor me zelf weet ik het wel, ik heb maar een paar jaar op deze planeet, en die wil ik zo leuk mogelijk volmaken, en als ik de kans heb iets moois te kopen dan ga ik voor dat moois(waar mogelijk natuurlijk, ik ben ook maar een jan de arbeider).

In het leven moet je gewoon lekker genieten van alles wat je kan doen, en je niet druk maken om de dingen die je niet kan doen, en als je de financiele mogelijkheden hebt om te genieten van een duur horloge dan moet je dat doen.

O ja waarom zijn dure horloges zo duur, gewoon omdat het kan.

Wat een lap tekst, ik ga nu een biertje pakken, heb ik weer wat om van te genieten!

Zie de link van MALUS65 en lees daarin de reactie van THEWOLF en vervolgens ROPA en RICOSUB…

Wat wil je horen? Er zijn hier zoveel meningen. Intrinsieke waarde tov marktwaarde kan je voor elk product onder de loep leggen

Denk aan auto’s, bakstenen (huis) maar ook je hagelslag :slight_smile:

Mijn pa heeft een seiko 5-je. Die zit al 20 jaar voor een dubbeltje op de eerste rang. Gekocht voor 45 gulden (MAKRO WINSTPAKKER)… ding loopt nu nog als tierelier! Dus tja. Als je prijs vanuit functionaliteit gaat kijken hebben we een andere discussie. (Ren maar naar de HEMA. als het batterijtje goed is loopt je klokkie over tig jaar nog strak!)

Ricardo74 Schreef:

Eigenlijk komt het voor een groot gedeelte erop
neer dat je een bepaald gevoel voor een horloge
moet hebben… Of beter; wat de gek er voor
geeft…

Ik snap best dat er aan sommige horloges dure
materialen zijn gebruikt maar niet voor duizenden
euro’s verschil.
En ik denk ook dat al die marketing en sponsoring
uiteindelijk betaald wordt door de kopen van het
horloge.
Ik heb zelf één van de eerst Tissot T-touch gehad
die waterdicht was tot 30 meter waar ik 8 jaar
lang gewoon mee gezwommen heb. Zonder problemen.
Dus voor €500 kan je een heel mooi en goed horloge
hebben wat geen €5000 hoeft te kosten.

Snooker Schreef:

zijn.

Kijken wie de groenten van “Hap” heeft gegeten? :wink:

Snooker Schreef:

zijn.

Smeerlap :slight_smile:
Ik zeg niks…

Ben het er wel mee eens dat sommige merken teveel vragen zonder te veranderen.
Rolex vind ik daar een goed voorbeeld van.
Zelfde horloge elk jaar 8% omhoog zonder te veranderen.

Ok, nu zijn ze veranderd, maar ik zag hem dit weekend bij een juwelier en ik moet zeggen dat ik de oude lugs mooier (lees slanker) vind dan de nieuwe…