Waarde van dure horloges

• 1 (tu)

:)-d

Zeer benieuwd wat je dan gezien hebt, een ETA 7750 werk kost rond de 450 euro ex btw inkoop, dan komt het inzetten en afregelen er nog bij
Ter vergelijk een ETA 6497 is rond de 70 euro, een uurwerk wat oa Panerai in sommige modellen (005,111 en 112) heeft gebruikt, het horloge kost dan inclusief gemodifiseerde bruggen vanaf 5000 euro tja…
Marcoins Schreef:

Ter vervanging kost het duurste ETA binnenwerk dat
ik gezien heb ongeveer 350 euro.

Dan kun je er vanuit gaan dat de meeste
gerenommeerde merken zwaar overgewaardeerd
worden.

Ook al hebben ze een eigen “manufacture”.

Sinds de 18e eeuw is de techniek niet wezenlijk
veranderd. Dus wat dat betreft is er kwa
ontwikkeling ook weinig meerwaarde.

Marco

Wat denk je dat een 7750 kost als je er 500 inkoopt. Beetje merk koopt in grotere aantallen

Rich Schreef:

Zeer benieuwd wat je dan gezien hebt, een ETA 7750
werk kost rond de 450 euro ex btw inkoop, dan komt
het inzetten en afregelen er nog bij
Ter vergelijk een ETA 6497 is rond de 70 euro, een
uurwerk wat oa Panerai in sommige modellen
(005,111 en 112) heeft gebruikt, het horloge kost
dan inclusief gemodifiseerde bruggen vanaf 5000
euro tja…

www.uhr.info

Horloge met eta 7750 erin voor 399 euri…

Kijk, dat zijn prijzen.

Zitten dezelfde klokjes tussen als die Zeno verkoopt, voor de helft van de prijs. Alleen de Bezel is anders (maar ook deze zwarte heb ik al eens op een Airplane Diver 500 gezien).

Uhr (200 Eu):

Zeno (rond de 500 Eu):

MMT500 O.P.V. (900 Eu)

dusssss

(idd geboorde lugs, en drie bandjes bij die laatste, maar om daar zoveel voor bij te betalen…)

jeronimo Schreef:

Het gaat om gevoel wat je wel niet hebt bij een
merk. Steinhart verkoopt zijn horloges ook het
liefst voor 6000 en hoger maar helaas zitten ze in
een ander segment.

Wat wil je betalen voor welk merk? Met een
goedkope smartphone kun je net zoveel als met een
Iphone, maar waarom loopt half nederland met een
apple?

Vanwege de app store wellicht? :~

Leuk topic. Even ‘back to the future’ naar 15 mei 2011. :slight_smile:

Wat is duur?

Duur is een releatief begrip.

de 1 vindt zijn droomhorloge voor 200 euro en heeft daar een goed gevoel over. En een ander vind zijn droomhorloge voor 1K of 5K of er 5 van 5K en heeft daar een goed gevoel over.

Dit is dezelfde discussie als de eindeloze discussie over swiss made, automaat, quarts, etc…:frowning:

Allemaal lekker belangerijk.

De enige die telt bij de liefde voor horloges ben jij.:stuck_out_tongue:

Ik vind die vergelijking altijd lastig, omdat de
prestaties van de ene auto beduidend beter zijn
dan van de andere. Bij horloges is dat vaak niet
zo. Bij horloges is het nog meer puur
gevoelswaarde.

Enerzijds ben ik het hier mee eens als je naar prestaties kijkt.(snelheid grotendeels)
Veelal is de kwaliteit echter niet beter…
Een pure sportwagen staat doorgaans vaker op de brug/vertoont gebreken,dan bv een middenklasser.
Wat is iets waard…een topadvocaat die 800 euro per uur verdient koopt makkelijk een Cartier bv,voor een stratenmaker is een Festina al aardig aan de prijs…
En welke arbeider levert meer kwaliteit?
Die advocaat verliest ook wel eens een zaak,om maar eens wat te noemen.
Een architect kan (vaak)niet zonder bouwvakkers,maar verdient wel het tig voudige,terwijl (sommige)bouwvakkers door ervaring wel zonder architect kunnen.
Een regel voor luxe artikelen is denk ik dat daar zuiniger mee om wordt gegaan.
Daarmee doel ik op de Rolex die het over 25 jaar nog doet,en de Lambo,die er over 15 jaar nog gloednieuw uitziet.
Omdat men weet dat de restwaarde hoog blijft,zeker in nieuwstaat.
Ik zie het aan mn eigen Rolex(gelegenheid),waar ik veel voorzichtiger mee ben dan bv mn Pulsar duiker.(dagelijks)
Ik heb overigens een Omega Seamaster automaat uit de jaren 50 die echter nog subliem loopt,en door de jaren heen nog steeds begerenswaardig is(en steeds meer wordt)dus die de hoge aanschafprijs toen(en nu ook nog)wel waard is geweest!
Gevoelswaarde is inderdaad de grootde kracht van deze artikelen,en dat zal met topmerken altijd wel zo blijven denk ik…
mvg Leetje

Hoi DonkeyRoller,

Ik ben het helemaal eens met Floris hierboven. Nee, ik denk dat je op dit forum niet méér liefhebbers van “waar voor je geld” zult tegenkomen, en zo hoort het ook niet. Want dan zou je hier misschien alleen maar quartz horloges tegenkomen. Het gaat mijns inziens allemaal echt om de passie die je voelt om een horloge. Zelf heb ik onlangs een zeer simpele (en toch behoorlijk dure) Panerai gekocht die qua onderdelen en “functies” (geeneens seconden) weinig echt bijzonders biedt, maar waarom zou ik me daardoor laten leiden? Ik vind hem erg mooi, en er is niets dat erop lijkt (donkerbruine plaat, groot maar erg plat en “strak”, etc.). Ik zie vaak veel goedkopere horloges die eigenlijk bijna net zo mooi en eenvoudig zijn (en kwalitatief net zo goed), maar waarom zou ik alleen maar dragen wat echt goed is voor mijn geld? Is “goed” of ook “kwaliteit” niet altijd een beetje subjectief? (daarbij rekening houdend met het feit dat het natuurlijk wel op zich een prima horloge is). De Ressence die ik komende maand ga ophalen heeft ook een Unitas werk als basis; is die zijn (grote) geld dus niet waard? (NB: vrijwel geen marketing)

Roald

Leuk leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Luxury_good

Argument wat ik nog niet heb gehoord is de zware modificatie van het uurwerk na inkoop van ETA of Valjoux. De standaard werken worden dus niet 1op1 in het “dure” horloge gezet.

Het uurwerk van bijv de IWC pilot wordt bijvoorbeeld nagenoeg helemaal vervangen door hogere kwaliteit onderdelen.

En niet alleen de Pilot’s, ook andere IWC-modellen, o.a. de Portofino’s, bevatten gemodificeerde ETA’s. En waarom ook niet: de (uitgeselecteerde) basisonderdelen zijn prima en goedkoop bij de ‘leverancier’ te halen. Op kritische plekken in het uurwerk worden de modificaties uitgevoerd. Hierdoor blijven die uurwerken nog betaalbaar voor ons.

En als het het toch over IWC hebben: de Portuguese Chrono, ook een gemodificeerde ETA. Voor chrono’s is het meer regel dan uitzondering volgens mij, imho niks mis mee.

Je hoeft toch niet telkens het (tand)wiel onieuw uit te vinden? Hehehe, even een gemodificeerde uitdrukking van mijn kant.

Ik heb m’n horloges in elk geval niet uitgezocht op een ETA-uurwerk, noch ze uit principe om die reden van de lijst ‘nog te verwerven’ geschrapt.

Terug naar het onderwerp ‘de waarde van dure horloges’, ik zie het zo: omdat ik zelf dagelijks met plezier naar m’n horloge kijk, vind ik een stevige prijs wel gerechtvaardigd. Elke dag één keertje kijken, voor pak hem beet de komende tien à twaalf jaar, nog geen euro per dag! En zeg nou zelf, hoeveel vaker kijk je wel niet zonder dat doordringt hoe laat het nou eigenlijk is? :slight_smile:

(geldt dan wel voor één horloge, niet echt reëel uitgansgpunt op dit forum, maar goed, even voor het rekenvoorbeeld)