Ik kan een Steinhart nav-b chrono II (44mm) met stalen band in nagenoeg nieuwstaat van iemand overnemen. Het horloge is een jaar oud en heeft nog een jaar garantie en is helemaal compleet met doos, papieren etc. De huidige eigenaar heeft geen vraagprijs gesteld, maar mij aangegeven een reëel bod te doen.Wat is een reëel bod voor een dergelijk horloge, of hoe bepaal ik dat? Overigens snap ik dat ik kan stellen wat het horloge mij waard is, maar ik wil graag een reële prijs afgeven. De nieuwprijs is euro 840.
Een reële prijs voor jou of een reële prijs voor de verkoper? Iemand weet altijd wel wat hij er voor wil hebben lijkt mij. In zo’n geval zou ik laag inzetten,zeg €350, en wachten op een tegenbod. Zelf ben ik niet zo happig op zulke uitnodigingen.
Kijk eens op chrono24 of zoek op de verkoopgedeeltes van de diverse fora naar vraagprijzen. Op chrono24 zitten wel voornamelijk handelaren, wat je daar ziet zijn dus prijzen waar zij ook nog aan moeten verdienen.
Ligt ook heel sterk aan vraag en anbod. Als jij belangstelling hebt voor een populair model dat niet (meer) gemaakt wordt, tja, dan heb je kans dat je tóch meer gaat betalen dan het droge rekensommetje.
Bedankt allemaal, maar het gaat me specifiek om dit horloge. Het wordt niet vaak aangeboden, dus heeft iemand beeld bij wat deze gebruikte Steinhart van een jaar oud doet?
Ik denk dat dat veel te veel is als openingsbod! Het bedrag dat ik hierboven al eerder noemde (35% korting op de listprijs) vind ik al aan de hoge kant voor een openingsbod.
Dat had ik al voorgesteld maar hij wil een prijs. En we weten allemaal dat een verkoper nooit iets weg geeft. Zeker niet als gezegd wordt: doe eens een bod. Dus nu denk ik als verkoper, ik heb een jaar geleden €840 euro betaald. Bijna de helft laten vallen is voor mij niet acceptabel. €650 is dan een mooie prijs. Bovendien vroeg hij een reële prijs en in de ogen van een verkoper is dit reëel.
Nee, new eet niet hoe graag hij er vanaf wil. Stel hij heeft rekeningen te betalen, kun je hem flink uitknijpen. Of hij wil heel graag een ander horloge en heeft aanvullend wat geld nodig. Verschilt per situatie.
Als je een goede relatie hebt met de verkoper (als het dus een goede bekende is) dan zou ik echt willen weten wat hij verwacht. Is het een (nagenoeg) onbekende dan zou ik 500,-€ bieden en maximaal 550,-€ betalen.
Nee, new eet niet hoe graag hij er vanaf wil. Stel
hij heeft rekeningen te betalen, kun je hem flink
uitknijpen. Of hij wil heel graag een ander
horloge en heeft aanvullend wat geld nodig.
Verschilt per situatie.
Uitknijpen? De vraagstelling was toch “wat is een horloge waard?” en niet “hoe kan ik profiteren van een ander?” ?
Het zou toch een raar geval zijn als mijn vrouw haar Audi cabrio te koop aanbiedt bij de dealer. Hij biedt haar € 30.000, maar als ze meldt dat ze nog een onbetaalde
belastingaanslag heeft liggen biedt hij opeens € 20.000 ?
Volgens mij wordt de waarde in het algemeen bepaald door de factoren Nieuwwaarde / Leeftijd / Gebruikssporen / Garantie ja/nee / Afschrijving / Verkrijgbaarheid.
Anyway, voor het genoemde horloge zou ik € 640,- bieden.
Nee, new eet niet hoe graag hij er vanaf wil.
Stel
hij heeft rekeningen te betalen, kun je hem
flink
Verschilt per situatie.
Uitknijpen? De vraagstelling was toch “wat is een
horloge waard?” en niet “hoe kan ik profiteren van
een ander?” ?
Werd ook licht onpasselijk van die bijdrage.
Het is nog weinig logisch ook. Als je iemand die rekeningen betalen moet, vrijwel niets biedt, kan die daar z’n rekeningen niet van betalen.
“Wat is de waarde van dit horloge?” Jongens, als ik legaal een rolex die 5000 waard is kan kopen voor €1000, doe ik dat. Jullie ook. De waarde is een indicatie, uiteindelijk probeert iedereen zo min mogelijk te betalen.
Nee, new eet niet hoe graag hij er vanaf wil.
Stel
hij heeft rekeningen te betalen, kun je hem
flink
Verschilt per situatie.
Uitknijpen? De vraagstelling was toch “wat is
een
horloge waard?” en niet “hoe kan ik profiteren
van
een ander?” ?
Werd ook licht onpasselijk van die bijdrage.
Het is nog weinig logisch ook. Als je iemand die
rekeningen betalen moet, vrijwel niets biedt, kan
die daar z’n rekeningen niet van betalen.
Kom op jongens, Gertjan is student economie en heeft alleen nog maar “korte termijn zakendoen” gehad.
Volgend trimester gaat ie leren hoe ie een zakelijke relatie voor “de lange termijn” moet opbouwen. Dus de deals waar zowel koper als verkoper blij van worden…
Dus laten we hem nou niet direct afrekenen op een uitspraak die iedereen zou hebben gedaan, die nog niet de gehele cursus heeft doorlopen.
Gertjan, succes met de studie! Je komt er wel!
Oh ja, van Steinhart horloges heb ik helaas geen verstand. Sorry!