Nu de inflatie de spaarrente overstijgt, zit ik er over te denken een beetje spaargeld vrij te maken om een horloge te kopen dat aardig waardevast is.
Nu is het natuurlijk koffiedik kijken om te zeggen welke klokjes de komende jaren in prijs zullen stijgen. Ik weet dat de Speedie Pro’s de afgelopen jaren behoorlijk omhoog zijn gegaan. Ook zijn er enkele modellen van Rolex die het aardig doen.
Wat ik in mijn hoofd heb om de waardevastheid te bepalen:
-Een bekend merk en een gangbaar model. Dus Omega, Rolex, misschien IWC, zoiets. Daar is altijd vraag naar (hoewel, mocht de economie in Azië inzakken dan zit Rolex met een probleem en spoelt de markt over).
-Een standaardmodel. Voor speciale uitvoeringen is alleen een nichemarkt en die raak je ook een stuk moeilijker kwijt.
-Een klokje van zo’n 10+ jaar oud, zodat de eerste afschrijving wel geweest is en hij zijn aankoopwaarde behoudt.
Zelf vind ik een Speedie pro nog steeds een prachtig ding, dus dat zou wellicht iets kunnen zijn. Het budget dat ik er voor vrij wil maken is zo’n 2000-2500 Euro, dus eigenlijk valt Rolex al wat af.
Budget is denk ik dan zo’n 2000-2500 Euro.
let wel: ik koop natuurlijk het horloge omdat ik het mooi vind en niet alleen als investering. Ik hoop zo iets meer lol te kunnen hebben van het geld dat nu op mijn bank staat te verminderen!
Hou wel rekening met de kosten voor servicebeurten
en dure onderdelen
wanneer iets stabiel op € 3000,- blijft staan maar
je kunt er iedere 5 jaar 300,- achteraan gooien
loop je ook achteruit.
1 krasje op de bezel of te weinig onderhoudshistorie
en je krijgt een hoop gedoe om nog een mooie prijs te krijgen
naast je genoemde punten ook een klassieker die weinig is veranderd in de loop der jaren. n iwc portuguese (waarsch boven budget) of n tag heuer monaco bijvoorbeeld.
Horloges zijn geen goede belegging. Het is geen 1952 meer waar je een Rolex voor $150 kunt kopen en 60 jaar later voor anderhalve ton kunt verkopen. De horloges van tegenwoordig zijn massaproducten. Van een SubC worden jaarlijks een half miljoen gemaakt. Speciale “limited” edities worden om de haverklap uitgebracht en zijn nauwelijks in trek bij verzamelaars. Als je de periodieke servicekosten en inflatie meetelt, raak je gewoon geld kwijt en kun je je geld beter op een lange termijn desposito kwijt, daar houd je meer aan over.
Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bijv. de MKII Kingston die voor een select groepje liefhebbers in 2 jaar tijd in waarde is verdrievoudigd, maar dat is voornamelijk een hype binnen de scene. Bij een pandjeshuis krijg je voor zo’n horloge niet veel terug omdat het geen bekend merk is en er buiten de WIS community geen vraag naar is.
Ik heb een dertigtal horloges gespaard. Niks
heel
duur. Enkel de Seiko Spork is in waarde
toegenomen.
wat dat betreft denk ik ook dat je beter
stripboeken en andere lectuur kunt verzamelen.
grtz Gerard
Deze markt is over 30 jaar ook helemaal ingezakt. De generatie die die strips wil hebben is dan gewoon verdwenen. Als we allemaal wisten hoe de toekomst er uit zou zien…
Mijn dochter is 16. Ze leest alleen maar blogs op haar telefoon of tablet. Strips zijn niet meer zo gewild onder de jeugd. De gemiddelde Donald Duck abbonnee is ook boven de 40 jaar.
Persoonlijk vind ik horloges een prima manier om geld tegen inflatie te beschermen , ik doe het al jaren (> 15 jaar)
Wat tips :
wordt een (en van de beste) expert, weet alles maar dan ook alles over een type / merk / serie, zodat je weet wat je koopt , ook van (bijv) wazige foto’s
weet wat je koopt en zorg dat je 100% origineel koopt , geen service parts oid die vervangen zijn
weet wat de gangbare huidige marktwaarde is per type en de staat , en koop meteen , zonder nadenken , als je iets voorbij ziet komen dat 30-50% onder gangbare marktwaarde
zorg dat je een zeer goede horlogemaker kent die werk kan uitvoeren
houd advertenties op ebay/c24/mp andere wereldwijd in de gaten en koop als er iets leuks voorbij komt
meldt je aan op specifieke merk /type fora , en leer de mensen kennen , leer wat er te lern valt over het merk / type , doe zelf onderzoek en deel de uitkomsten , verdien je respect in de verzamel community
laat mensen weten wat je zoekt dmv ‘gezocht/wanted’ advertenties zodat mensen je advertentie zien als potentiele verkopers, die niets met horloges hebben, onderzoek doen naar een klokkie dat ze van pa of opa hebben en willen verkopen
Voordat je het weet heb je binnen no time (12 maanden of soms minder) een ‘buy of a lifetime’
Dat is ook niet de doelgroep voor stripboekverzamelaars. Verzamelaars lezen geen stripboeken, ze verzamelen ze.
Het zullen altijd mensen zijn die iets terug willen hebben wat ze gehad hebben. Jeugdsentiment en nostalgie.
Lees het artikel maar eens wat ik in mijn eerdere post heb geplaatst.
Dat is ook niet de doelgroep voor
stripboekverzamelaars. Verzamelaars lezen geen
stripboeken, ze verzamelen ze.
Het zullen altijd mensen zijn die iets terug
willen hebben wat ze gehad hebben. Jeugdsentiment
en nostalgie.
Lees het artikel maar eens wat ik in mijn eerdere
post heb geplaatst.
Dat weet ik. Maar die mensen die zijn er over 30 jaar niet meer…Over 30 jaar is jeugdsentiment je eerste Nokia telefoon.
Meeeh…de huidige verzamelaars zijn dan gewoon 30 jaar ouder en de liefde/fascinatie wordt doorgegeven aan nieuwere generaties. Net als mechanische horloges, postzegels, oldtimers, munten en kunst zullen ook boeken/stripboeken altijd liefhebbers blijven houden.
Meeeh…de huidige verzamelaars zijn dan gewoon 30
jaar ouder en de liefde/fascinatie wordt
doorgegeven aan nieuwere generaties. Net als
mechanische horloges, postzegels, oldtimers,
munten en kunst zullen ook boeken/stripboeken
altijd liefhebbers blijven houden.
Dus jij bent nu ook helemaal gek van model treinen? Die markt is ook ten dode opgeschreven.
Geloof me tijden veranderen generaties veranderen. Helaas maken we het niet mee.
Persoonlijk vind ik horloges een prima manier om
geld tegen inflatie te beschermen , ik doe het al
jaren (> 15 jaar)
Wat tips :
wordt een (en van de beste) expert, weet alles
maar dan ook alles over een type / merk / serie,
zodat je weet wat je koopt , ook van (bijv) wazige
foto’s
weet wat je koopt en zorg dat je 100% origineel
koopt , geen service parts oid die vervangen zijn
weet wat de gangbare huidige marktwaarde is per
type en de staat , en koop meteen , zonder
nadenken , als je iets voorbij ziet komen dat
30-50% onder gangbare marktwaarde
zorg dat je een zeer goede horlogemaker kent die
werk kan uitvoeren
houd advertenties op ebay/c24/mp andere
wereldwijd in de gaten en koop als er iets leuks
voorbij komt
meldt je aan op specifieke merk /type fora , en
leer de mensen kennen , leer wat er te lern valt
over het merk / type , doe zelf onderzoek en deel
de uitkomsten , verdien je respect in de verzamel
community
laat mensen weten wat je zoekt dmv
’gezocht/wanted’ advertenties zodat mensen je
advertentie zien als potentiele verkopers, die
niets met horloges hebben, onderzoek doen naar een
klokkie dat ze van pa of opa hebben en willen
verkopen
Voordat je het weet heb je binnen no time (12
maanden of soms minder) een ‘buy of a lifetime’
Succes
Thanks! Ik heb me de afgelopen periode wat verdiept in vintage Omega’s (m.n. Geneves en Constellations). Wat ik had heb ik echter weer verkocht en ik ga nu op zoek naar iets nieuws. Een Speedmaster lijkt me dus bijv. wel wat, maar daar zit een enorme community omheen en als iemand een mooi exemplaar te koop aanbiedt is het direct de hoofdprijs.
Wat zeggen jullie van een Rolex Datejust? Die zijn afaik aardig stabiel qua prijs en worden niet met miljoenen tegelijk de markt opgepompt (itt moderne Rolexen).
Nogmaals, ik ben niet op zoek om goedkoop spul op de kop te tikken en dan duur te verkopen. Ik zoek iets dat waardevast is en leuk om mijn pols zit (en niet alleen staat te verdampen op de rekening).
Ik heb het toch niet over modeltreinen? Trouwens…ik weet twee winkels voor modeltreinen in Rotterdam en één in Vlaardingen. Ik weet ook toevallig dat een collega van mijn vader een reusachtige maquete met modeltreinen op zolder heeft. Dus er zullen nog wel liefhebbers zijn.
Ik zie ontzettend veel jongeren, tussen de 15 en 30, op stripboekbeurzen en die zijn over 30 jaar op middelbare leeftijd. Je baseert het op je gedrag van je dochter, maar die is niet representatief voor de Benelux. Sterker nog, meisjes/vrouwen zijn helemaal niet interessant want nagenoeg alle verzamelaars zijn mannen.
Maar als je je punt wil doordrukken ondanks ervaring uit dat wereldje dan is dat prima.
Ik heb het toch niet over modeltreinen?
Trouwens…ik weet twee winkels voor modeltreinen
in Rotterdam en één in Vlaardingen. Ik weet ook
toevallig dat een collega van mijn vader een
reusachtige maquete met modeltreinen op zolder
heeft. Dus er zullen nog wel liefhebbers zijn.
Ik zie ontzettend veel jongeren, tussen de 15 en
30, op stripboekbeurzen en die zijn over 30 jaar
op middelbare leeftijd. Je baseert het op je
gedrag van je dochter, maar die is niet
representatief voor de Benelux. Sterker nog,
meisjes/vrouwen zijn helemaal niet interessant
want nagenoeg alle verzamelaars zijn mannen.
Maar als je je punt wil doordrukken ondanks
ervaring uit dat wereldje dan is dat prima.
Ik wist niet dat we een wedstrijdje aan het doen waren. En ik basseer het echt niet alleen op de ervaringen met mijn dochter.
Dat van die treinen was alleen maar een voorbeeld om aan te geven hoe de tijd is veranderd. Ik speelde vroeger met vliegtuigjes en modelbouw dozen. Nu vliegen mijn neefjes met een vliegtuigsimulator en ik weet dat ze op hun 14e gewoon echt kunnen wegvliegen in een 747.
Verzamelaars staren zich altijd blind op hun eigen verzameling. Er is net als met alle markten een hoogtepunt en een dieptepunt. Grootste verschil is denk ik dat na het dieptepunt er echt geen stijging meer in zit bij strips.
Kan me ook echt niet voorstellen dat mijn toekomstige kleinzoon een harde plasser krijgt van een eerste druk van Kuifje. Maar goed dat is mijn mening.
Volgens mij is het onmogelijk om waardevastheid te voorspellen, juist omdat ook horloges erg technologie en trendgevoelig zijn (misschien wil over 10 jaar niemand meer een horloge waar je niet mee op internet kan).
Het is misschien niet helemaal je ding maar wat al honderden jaren verzamelaarswaarde heeft is goud en zilver, natuurlijk is ook dat conjunctuurgevoelig maar er zijn heel wat valuta gekomen en weer gegaan maar goud is altijd een betaalmiddel gebleven. Nadeel is alleen dat A-merk gouden horloges te weinig goud bevatten om de aanschafprijs te rechtvaardigen dus je zult op zoek moeten naar horloges die je voor de gramprijs kunt kopen. Ik ben alleen bang dat je hier niet op zit te wachten…