Waardevaste horloges?

Vintage1982 Schreef:

Hier klopt inderdaad iets niet in je berekening.
De eerste “winst” heb je weer moeten steken in
hetzelfde horloge dus die mag je niet meerekenen.

Heren, jullie hebben gelijk. Nou weet ik waarom ik nooit rijk geworden ben… :wink:

:slight_smile: Ach je hebt er een mooi horloge voor, toch? Je kunt het zien als het bedrag waarvoor je er van mag genieten.

Ik zit te kijken naar een Datejust 1601. Wil dan wel graag een wat meer vintage exemplaar met doos/boekjes.

Aan de andere kant heb ik nu het gevoel dat ik maar wat duurs ga kopen om het kopen. Misschien is het toch een beter idee om het geld even op de bank te laten staan en rustig rond te kijken. Als er wat voorbij komt wat ik écht graag wil, dan heb ik het geld iig al.

Speedie Pro blijft iig op mijn wishlist, evenals die DJ 1601 of een leuke Explorer II oid.

Als je in 2012 een PAM 382 had kunnen kopen, zou je nu ook 2-3 de list price kunnen vragen. En krijgen. Maar dat zijn wel de uitzonderingen.

Ik geef de voorkeur aan tweedehands. Doordat hier de kop af is, zijn deze behoorlijk waardevast. Als je met een nieuwe klok de winkel uit bent gelopen, schrijf je doorgaans direct een behoorlijk stuk af. Daarna wordt de afschrijving steeds minder. Ik denk dat ik veel van mijn horloges kwijt kan voor de prijs die ik er destijds voor betaald heb.

Ik reken mezelf ook altijd rijk met de horloge hobby. Je moet een horloge kopen omdat je hem mooi vind. Niet als belegging. Koop dan goud of zilver en leg het in een kluis.

Vintage1982 Schreef:

Meeeh…de huidige verzamelaars zijn dan gewoon 30
jaar ouder en de liefde/fascinatie wordt
doorgegeven aan nieuwere generaties. Net als
mechanische horloges, postzegels, oldtimers,
munten en kunst zullen ook boeken/stripboeken
altijd liefhebbers blijven houden.

Ligt er aan, maar voor het geld hoef je het niet te doen. Ben van 1984 tot 2005 Die Hard Prince fan en verzamelaar geweest. Mijn collectie ooit voor tigduizenden euro’s laten verzekeren omdat er platen en cd’s er tussen zaten waar op EBay soms honderden euro’s op geboden werd…echter nu is de markt ingestort of hij moet morgen ondersteboven vallen. Verzamelen voor belegging is in mijn ogen geen goed uitgangspunt. Je moet het doen omdat je er zelf plezier aan beleefd. Want ik blijf erbij dat onze kinderen of kleinkinderen of andere nabestaanden het op ten duur hele stukken waar ze geen weet van hebben na onze dood zo de container inkiepen.

Want als je zo’n horloge een tien of twintig jaar hebt dan wil je er niet meer vanaf maar houd je het gewoon bij je en ervan genieten tot aan het einde.

Wellicht een handig handboek voor jullie gevonden:

mooie topic deze, een niet echt eenvoudige vraag. Wie een uurwerk in de winkel koopt, bij een dealer, doet meestal al verlies wanneer hij over de drempel van de winkel stapt op weg naar huis na de aankoop. Ik verzamel zelf vintage uurwerken en moet zeggen dat ik nog nooit een uurwerk met verlies heb doorverkocht… Ik zou dus aanraden de vintage weg op te gaan en uit te kijken naar eerlijke prijzen
-vintage speedmasters stijgen tegenwoordig bijna dagelijks in waarde
-vintage militaire horloges (WO1 en WO2)
-vintage uurwerken van degelijke merken behouden steeds hun waarde (denk aan: omega, longines, baume en mercier, universal geneve, tissot(in beperkte mate),…
(als de staat goed is, en eens geserviced, zijn deze een goede investering (dat is toch mijn persoonlijke ervaring) groeten!

Inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder. Als je naar de prijzen kijkt die in dit topic genoemd worden, dan lijkt het geen hele verkeerde investering te zijn. Zeker als je er dan ook nog eens plezier aan hebt beleefd. Ben benieuwd naar de resultaten! :slight_smile:

2 likes

Lekker hoor een 10 jaar oud topic oprakelen.

Toch knap gevonden vind ik😀

Ik vind het een interessante, maar veel te serieuze discussie. Ik sta er zelf dan ook iets gemakkelijker in:
De waarde van mijn spaargeld verdampt, de waarde van mijn horloges (ik koop alleen iets omdat ik het mooi vind) verdampt en zelf verdamp ik net zo hard. Zo staan we mooi quitte over - in mijn geval - een jaar of tien, misschien iets langer.
Laten we dus vooral genieten van wat we mooi vinden en waar we gelukkig van worden. Aan het eind van de rit makan die paar centen verschil echt niet uit.

11 likes

Dat klopt helemaal! Dat inzicht komt bij iedereen altijd wel pas wat later.

Het is natuurlijk wel een mooi excuus voor een veel te dure hobby. :wink:

1 like

Dit speelt denk ik wel vaak een rol in de wens/keuzes die gemaakt worden, het is een glazen bol waar je lastig een eenduidig antwoord krijgt en the usual suspect met het kroontje vaak als enige oplossing wordt gezien, maar zoals bij investeren in auto’s en aandelen: spreid je kansen of specializeer je in een merk of subcategorie die onder de radar lijkt te gaan

Ik spaar zelf speciale editie van de Gshock en heb het rijtje bijna compleet: 20th / 25th / 30th / 35th / 40th edities en over 5 en 10 jaar maak ik dat rijtje compleet, ik zal er mijn huis niet mee kunnen afbetalen maar deze worden ook niet minder waard

FORTIS Horloges, ondergewaardeerd en nog zelfstandig maker van leuke en kwalitatieve horloges met Eta uurwerken, vooral in NL betaalbaar en zelf al meerdere aan Duitsers verkocht

OMEGA iedereen en zn moeder kopen een speedmaster moonwatch maar er zijn zoveel meer modellen die mooier en leuker zijn tegen normale prijzen

Dus wat je voorkeur ook is het hoeft geen dure afschrijvingshobby te worden/zijn… maak er vooral een leuke hobby van en het geld is leuk meegenomen

2 likes

Mijn moeder heeft er geen, en zelf vind ik dit een van de mooiste horloges.

3 likes

Ik let niet op waardevastheid, boeit me ook niet.
grappige is wel dat de IWC die ik in 2004 nieuw heb gekocht, gebruikt voor dezelfde prijs of meer op diverse sites wordt aangeboden.

1 like