Waarom achterkant doorzichtig?

Als je betaalt voor een gouden rotortje, dan wil je hem zien ook.

15 likes

De vorige Speedmaster had een delrin brake voor de versies met gesloten caseback en een stalen voor de open caseback, dus dat was een visueel en misschien kostentechnisch verschil. Met de 3861 hebben ze besloten om maar 1 uurwerk te produceren dus een soort van efficiency in het productieproces.

1 like

Sommige decoraties hebben een functie, zo is me ooit verteld. Cotes de Geneve / Tokyo Stripes en perlage bijvoorbeeld, zouden kleine deeltje gruis en vuil vangen om te voorkomen dat ze door de raderwerken en het echappement zwerven.

Een uurwerk onder een dichte bodem wat toch fatsoenlijk is afgewerkt vind ik een mooiere gedachte dan een productieuurwerkje waar ze een zichtbodem op hebben geklapt. Iets met trots zijn op je product, en daar aandacht aan geven, ook als je als producent de enige bent die dat weet. Een soort anti-marketing.

3 likes

Zo is dat

7 likes

Eens!

:slightly_smiling_face:

9 likes

Mooi toch?

8 likes

Wat een onzin. Ik draag hem altijd zo.

18 likes

Ik zie hier niks mis mee
Groot gelijk!

2 likes

Gewoon omdat het mooi is!

1 like

Dat het mooi is, is absoluut waar :blush:

In origine waren de decoratietechnieken als côtes de génève, tremblage, anglage en perlage er vooral om de kanten te ontbramen, de oppervlakken te vlakken en alle kleine oneffenheden weg te nemen.
Ze waren met andere woorden technisch noodzakelijk om de hoogste kwaliteit te garanderen en kleine braampjes in het gangwerk te voorkomen.
De fabrikant toonde dan graag met bv een officer’s caseback zijn kunde, om het verschil te tonen.
De hoogwaardige technieken zijn vaak fijner.

Zelfs een goedkope Vostok die achter een caseback zit heeft een minimale vorm van afwerking (dmw schuren). Maar er zijn niveauverschillen…

Vostok

Seagull

Rolex

Omega

Moritz Grossmann

Simon Brette

Het behoeft geen betoog dat de kans op in het gangwerk rondzwevende micro-braampjes van de individueel handgepolierde tanden van de laatste kleiner is dan van dat tandwiel dat eens over het schuurpapier gehaald is van de eerste.

Het is gewoon leuk om naar te kijken en te zien bewegen, toch als er een beetje moeite in de vormgeving gestoken is en wat met kleuren is gespeeld. Het hoeft daarom voor mij écht niet duur of high end te zijn, die seagull van studio onderhond hierboven is meer dan leuk genoeg voor mij.

5 likes

Ik kijk regelmatig even naar de achterkant

5 likes