Waarom alligator?

ziet er goed uit

1 like

Dear Mr. ,

thank you for your E-Mail.

We are happy about your interest in our products.

The information value about both the origin of alligators, as well as their breeding and living conditions was not fully satisfying in the recent past.
Alligator supply chains were kept highly confidential by tanners and the topic of animal welfare was not considered important.
In order to permanently improve this situation, joint activities with an intensive focus on sourcing and animal welfare were initiated.

General statements:

• The alligator skins used by HIRSCH are supplied by tanneries who purchase the raw skins / hides solely from known sources (from US farms, with provided CITES and TAG number).
    A further certification of farms is an ongoing process (ICFA https://www.internationalcrocodilian.com/standard-development/ or equivalent)
  • HIRSCH is a member of the Animal Welfare Subgroup within the Leather Working Group (LWG)
  • HIRSCH has already achieved a remarkably high level of transparency within their supply chain (AQC certification of the bracelet manufactory and alligator-providing tanneries)
  • HIRSCH visited US farms in 2019 and is in regular, close contact with alligator farmers regarding standards and their progress

With best regards,
the HIRSCH The Bracelet Team

Customer Service
HIRSCH The Bracelet

1 like

Stemt me nog niet bepaald gerust dit. Ik ga nog even doorvragen. Waarschijnlijk kunnen ze niks garanderen.
Ben wel erg nieuwsgierig naar hoe ze kwaliteitsstandaarden doorvoeren en eisen van hun leveranciers.

2 likes

Nette mail en ze gaan er serieus mee om. Dst is al iets.

2 likes

Ik heb je mail ook even aan Kaufmann gestuurd, daar heb ik twee alligator bandjes van, en ik ben ook wel benieuwd naar hun reactie. Want hun website doet voorkomen alsof ze zich er echt druk om maken. Onder de foto staat: “species protection // a special responsibility”.

1 like

Ok, dat gaat hard, gelijk een mail van de CEO. Maar ik heb tot 15.00 afspraken, dus heb gevraagd of hij daarna even kan bellen. Ik had ook gezegd dat we het op een horlogeforum willen weten, dus misschien dat hij daarom meer aandacht geeft dan bij een individueel verzoek.

Dear Mr…,

thank you very much for your email.

How can I reach you by phone?

Kind regards,

Cornelius Kaufmann │ CEO and owner

4 likes

Hmm. Mijn indruk is dat ze er mee bezig zijn, maar er nog weinig garanties gegeven kunnen worden.

Species protection gaat over instandhouding van de populatie. En zegt niets over omstandigheden bij de fokkerijen.

1 like

En?

Hij belde nu net pas terug. Herr Kaufmann hemzelve, de CEO. Wel bijzonder hoor. Ik zei dat ik het bijzonder vond dat hij me zelf belde, en hij gaf aan dit zo’n belangrijk onderwerp te vinden dat hij dat zelf oppakte. Hij zei dat ze dezelfde standaarden als Hirsch hanteerden, en dat hij geen huiden had uit India, China, Vietnam etc. Alles was CITES gecertificeerd en daarmee kon hij alles terugtraceren. Hij klonk erg oprecht en zei dat hij er in zijn leven nooit een nacht minder om zou hebben willen slapen als hij niet wist dat alles ok was. Een bedrijf van het formaat als het zijne zou het zich niet kunnen veroorloven om “foute” huiden in te kopen.

Dat is ongeveer wat hij zei. Verder noemde hij nog namen van leveranciers met wie hij samenwerkte, ik meen dezelfde leverancier als Hermes en grote horlogemerken, maar die heb ik allemaal niet onthouden.

Het blijven natuurlijk dierenhuiden, het zal vast geen pretje zijn, maar hij was ervan overtuigd dat hij het beste leverancierstraject had dat er bestond.

5 likes

Herr Kaufmann heeft bij mij in elk geval punten gescoord door persoonlijk contact op te nemen!

1 like

Netjes.

Wel charmant dat je de CEO spreekt. Maar ik vind ook dat wel weer wat zeggen. Alles alles 100 procent gegarandeerd oke zou zijn geweest dan had dat lang en breed uitgemeten op de website gestaan. En niet een exclusief telefoontje van de CEO hoeven kosten. Hij refereert aan dezelfde standaarden als Hirsch. Maar ik heb bij Hirsch nog niet het gevoel dat ze hier al lange tijd druk mee bezig zijn. Anders had ik wel een overtuigender verhaal verwacht.

Ik vermoed dat er in de wereld achter de exotische huiden nog best een bak ellende schuil gaat. En dat de verkopers zich hier nu wat druk over beginnen te maken. Maar dat er nog heel wat stappen nodig zijn.

Er is maar 1 manier om dat echt te stimuleren. En dat is als klant aangeven dat we traceerbaar leer willen naar farms waar die beesten goed worden behandeld. Klanteisen zijn uiteindelijk de beste incentive voor bedrijven om gedrag aan te passen.

Hij zegt dat CITES traceerbaar is. Hoe goed die “goede” farms zijn weet ik niet. Er zal vast veel zooi achter zitten.

Dat is dus volstrekte onzin in het licht van de vraag of de dieren goed zijn behandeld.

CITES is een internationale afspraak tussen overheden over de handel in beschermer flora en fauna. Het doel hiervan is zorgen dat bedreigde soorten niet verder afnemen. CITES zegt helemaal niks over de leefomstandigheden waarin dieren zich bevinden.

Het traceren vanuit CITES is er alleen om aan te tonen dat een dier niet gestroopt is, maar in geregistreerd gevangenschap is opgegroeid. En het doden van dit dier dus niet bijdraagt aan afname van de populatie.

Overigens is het niet zo bijzonder dat Europese merken zeggen dat ze hieraan voldoen. Het is de enige manier om legaal exotische leersoorten te importeren in de EU! Zonder CITES certificaat importeren is illegaal en resulteert in vernietiging van het product en een boete. Zo kan ik ook wel zeggen dat ik me keurig gedraag, als het gewoon een wettelijke verplichting is.

Lees ook even over de vrij beperkte doelen van CITES:
https://www.cites.org/eng/disc/what.php

En over de wettelijke verplichting om CITES te hebben bij flora en fauna import:
https://mijn.rvo.nl/cites-soorten-de-eu-invoeren-of-weder-uitvoeren

En over het feit dat alle import van alligatorleer cites vergunningplichtig is (en er dus niks vrijblijvend aan is dat ze dit hebben voor hun leer):

1 like

Mijn conclusie is dat de merken die banden verkopen van exotisch leer geen idee hebben van de herkomst van de huiden en de omstandigheden daar, of dat het ze geen fluit interesseert.

Leuk dat ze naar elkaar wijzen en zeggen dat ze dezelfde standaarden aanhouden als de grote merken, maar blijkbaar doet niemand er iets aan. Dat is dan makkelijk van je af wijzen. En intussen wel meer dan 200 euro voor een band vragen en schermen met CITES, wat dus geen zak betekent.

1 like

Ik zal eens contact opnemen met wat grote horlogeblogs. Ben benieuwd of ze dit thema interessant genoeg vinden om wat aandacht aan te schenken.

Iemand zin om me daarbij te helpen?

1 like