Waarom alligator?

Hmm, zo goed ken ik de spijswetten niet.
:wink:

Maar er zijn inderdaad heel wat Vietnamese lieden die zich weinig aantrekken van Cites-eisen en Cites-merkjes.

Niet dat het veel uitmaakt. Er was een paar jaar terug een rapportage van een zogenaamd “goede” farm (deed veel voor grote merken) en de beesten werden daar op schandalige en afschuwelijke wijze behandeld en gedood.

Voor mij heeft het een hoog gutmensch gehalte en is het feitelijk goeddeels symboolpolitiek.

2 likes

Eigenlijk alle dieren die gehouden worden voor vlees/vacht/huid.

Ook al ga je er netjes mee om… fijn wordt het nooit.

1 like

Klopt, maar je kunt een beest op zo waardig mogelijke wijze doden, onverdoofd met een hamer of mes in de nek proberen het ruggemerg door te snijden/slaan en de nog levende beesten villen gaat mij te ver.

En ik ben niet heel soft. Ik maakte vroeger ernstig zieke dieren (kippen) die we hadden zelf dood, snel en zo pijnloos mogelijk. Ik had er een hekel aan, maar een minder grote hekel dan aan ze langzaam laten creperen.

2 likes

Ik bedoelde, heb je een stuk uit het midden van de huid gebruikt met fijne schubben of van de zijkant met grotere schubben?

Volledig eens. Ik heb geen kippen… maar heb wel een aantal gewonde dieren uit hun lijden verlost. Beter dan creperen.

Ik heb wel moeite met dieren te gebruiken voor (uitsluitend) hun huid. Ben prima tevreden met koeien, geiten of struisvogel leer. Die beesten hebben in elk geval meer dan hun huid opgeleverd.

2 likes

Nooit krokodil of struisvogelbiefstuk op? :wink:

Struisvogel wel. Daarom had ik die er expliciet bij gezet.

Probeer wel zoveel mogelijk scharrel/vrije uitloop of afgeschoten wild te eten. XD

1 like

Beiden gegeten, en Cuy chactado, slang (Peru, binnenland en China).

Ook leguaan toevallig?

Daar neem ik van aan kan je ook prima leer van maken… en er lopen er genoeg wild rond.

1 like

Leguaan bij Jaanchi’s op Curaçao :wink:

1 like

Aha, zo! :laughing: Zijkant!
Het volgende bandje gaat gemaakt worden van een stuk uit het midden en zal dus inderdaad de wat fijnere schubben laten zien. Het was geen beredeneerde keuze. Meer een kwestie van efficient materiaal gebruik. Aan de kant beginnen dus. Zie het plaatje van het stuk vel dat nog over is.

image

Eigenlijk zal ik naar alle waarschijnlijkheid enkel bij mijn toekomstige holy grail voor de best bijpassende band gaan en dat dat dan alligator is. Echter vind ik het mooi dat runder leer en niet veel meer weggooien kan verminderen. Nog mooi en bescheiden ook. Nep alligator begin ik niet aan. Duurder met waarschijnlijk meer slijtage.

Het zal best dat er uitzonderingen zijn die zich niet aan de regels houden. In de regel zullen farms die zich committeren aan dit keurmerk toch wat beter letten op welzijn dan bedrijfjes die zich er geen zak van aan hoeven te trekken.

Dan moet je toch echt die reportage eens bekijken, want dit is absoluut niet het geval.

Het is een keiharde business, waarbij dierenwelzijn op de laatste plaats komt.

Daarbij is het geen echt keurmerk, maar alleen bewijs dat het niet om gestroopte dierenvellen gaat.

2 likes

Voila. Misselijkmakend.

1 like

Waarom alligator (met print) ?! (Omdat échte alligator gewoon “not done” is als je de dieren écht lief hebt).

En omdat we Nederlanders zijn en omdat deze soort horlogebanden “het meest cheap ass” is. Daarom dus alligator (met print) ! :stuck_out_tongue_winking_eye: :sunglasses:

1 like

Gadverdamme zeg. Ik ga Hirsch eens vragen of en hoe zij garanderen niet mee te doen aan dit soort praktijken. Ben bang voor het antwoord.

1 like

Vraag is gesteld…

Dear madam or sir,

As an owner of several Hirsch genuine alligator straps (in the Hirsch Voyager line), I have a question concerning the source of the used leathers. I have read that many alligator farms (whilst being CITES certified) still keep and kill their animals under horrifying conditons. I thought (or ‘assumed’) that the CITES certification concerned both protecting endangered species AND guaranteeing good living circumstances, but found that CITES solely seems to focus on protecting endangered species. Thus, I’d like to know where the Hirsch alligator leathers are sources from, what the living circumstances of the animals from this source are, and what Hirsch does to ensure that these animals are bred under good living circumstances.

I am looking forward to your reply. Thanks in advance.

Kind regards.

3 likes

Dear mister SKV

Thanks for buying our alligator straps.
All our animals are given a name when they are born and we raise them with a great amount of love.
Silly to say, but i sometimes cry when my wife is wearing Raymond when we go out for dinner. But hey, it is such a beautiful purse.

Rest assure, we are humain. By all means, keep buying our straps without any feeling of greeve. These animals had the best life imaginable.

Kind regards, and bite on!

Herman Ippocrite
Head of animal control

Hirsch leatherwearables

4 likes

Voor de alligator fans (of niet meer na het zien van de video’s). Maar hergebruik is beter dan nieuw!