Waarom Baselworld zal verdwijnen

Hallo allemaal,

Laten we de week beginnen met een controversieel onderwerp: Baselworld! Dit jaar gaat Baselworld vanwege het Coronavirus niet door. Voor de mensen die Baselworld niet kennen: Baselworld is een beurs voor horloges waar merken zichzelf en hun nieuwe modellen kunnen etaleren. Deze beurs bestaat al zo’n 100 jaar dus heeft een rijke historie, toch zie ik zelf dat de laatste jaren steeds meer grote merken zichzelf niet meer op Baselworld willen etaleren. Nu is ook al de kogel door de kerk dat Baselworld dus niet doorgaat vanwege COVID-19. Dit geeft verschillende merken de mogelijkheid om zelf de draad op te pakken en met events te komen om horlogeliefhebbers, dealers en andere belangstellende warm te maken voor nieuwe horloges en ontwikkelingen! Baselworld zat in een negatieve spiraal en wilde dit jaar het duidelijk anders aanpakken. Maar ik denk dat dit het begin van het einde is. Hoeveel credit heeft Baselworld nog of denken jullie dat ik overdrijf?

Ik denk namelijk dat merken dit prima zelf zouden kunnen oppakken. Wanneer wij kijken naar Invicta die nu een cruise als event hebben. Nieuwe collectie, op een leuke luxe cruise :ship: .

Ik denk dat merken als Rolex, Seiko en die grote horloge groepen ook prima zelfs iets grandioos kunnen opzetten. Wat natuurlijk betekent dat het einde oefening is voor Baselworld.

Wat denken jullie? Zal Baselworld uiteindelijk ophouden te bestaan of zo krimpen dat het uiteindelijk nikszeggende is? Of denken jullie dat dit maar tijdelijk zo is en het weer zal opleven?

  • Einde oefening!
  • Het zal blijven bestaan, wel in een kleinere vorm
  • Op den duur zal het weer gaan opleven!

0 stemmers

1 like

Ik zou momenteel geen cruise doen. Daarnaast denk ik dat grote events zoals dit, in zijn algemeenheid minder worden. Er zitten hoge kosten aan en je moet je aanpassen. Waarom dan niet het geld alsnog uitgeven en puur zoals jij het zelf wilt?

2 likes

Dit topic verbaselt mij niets.

8 likes

Daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen. Maar tegelijk heb ik persoonlijk het idee dat met de juiste maatregelen de maatschappij gewoon kan blijven draaien. Je ziet veel landen, organisaties, etc paniekerig maatregelen nemen. Steden moeten sluiten, events en dingen kunnen niet doorgaan. Maar goed dit is ff mijn mening.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Klopt. Maar bij grote (Europese) autoshows zie je bijvoorbeeld ook steeds meer bedrijven hun eigen koers nemen. Het is nu natuurlijk wel makkelijker om te zeggen dat dit jaar niet doorgaat en dat je voorlopig er ook niet meer gaat staan.

1 like

Een groots multimerk-evenment als BaselWorld is véél krachtiger dan een eigen evenement, een paar topmerken uitgezonderd.
Het trekt meer en een diverser publiek en journaille aan.

Een standje/paviljoen/vleugel huren in Basel brengt ook een boel voordelen die je als merk niet zelf kunt organiseren, hoe graag je dat ook zou willen.

4 likes

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik denk dat je ook rekening moet houden met de kracht van sommige giganten. Daarmee staat en valt Baselworld natuurlijk. Wanneer merken zoals Omega, Rolex zouden besluiten om een eigen event te organiseren dan zou dat echt grote invloed kunnen hebben op Baselworld. Dit soort merken hebben ook echt het budget om zelf iets grandioos uit de grond te stampen, daar heb ik echt wel vertrouwen in.

Baselworld is geen controversieel onderwerp.
Naar wat ik begrepen heb zijn er (niet-Zwitserse) deelnemers afgehaakt omdat die met hun stand ergens achteraf uit de route geparkeerd werden.
Beetje dom dus van de organisatie als dit waar is.
Er zijn ook andere horlogebeurzen, misschien zijn die klantgerichter…
En het dit jaar overslaan vanwege het Carola-virus helpt niet mee. Verwacht niet dat BW gaat verdwijnen, maar ze mogen wel een keertje met de stofkam door hun concept.

1 like

Geen. Ze hosten een soort van fysiek platform voor horlogeboeren. Voornamelijk gericht op de pers en groothandel, en het plebs mag komen kijken tegen riante toegangsprijzen, maar feitelijk is het geen consumentenbeurs.

Tevens vraagt de host smerige bedragen om hun platform te mogen gebruiken. Zodoende is dat platform alleen toegankelijk voor de grote spelers. Lekker toegankelijk voor de consument.

Ze hebben het succes van Watchtime gezien. De grote jongens volgen dat ook. Zodra Rolex na het aflopen van het contract met Baselworld besluit om een eigen beurs te houden, is Baselworld dood.

En terecht wat mij betreft.

2 likes

Zoals @RBK zegt denk ik dat het formaat van de evenementen zal afnemen. De kosten die een Baselworld met zich mee brengt zijn vast enorm en daar wordt natuurlijk relatief weinig aan verdiend. Daarnaast zijn vrijwel al je concurrenten aanwezig en dat leidt natuurlijk ontzettend af van je eigen boodschap. Ook wordt zo’n evenement voornamelijk bezocht door pers en niet echt door de consument. Dit zie je de laatste jaren bijvoorbeeld ook binnen de games industrie of tech branche. Er haken steeds meer grote spelers af, omdat ze op elke gewenst moment een eigen evenement kunnen organiseren en veelal middels online streams direct de consument kunnen bereiken. Kortom, veel minder kosten met een veel groter bereik (en minder concurrentie van de overige spelers)

2 likes

°Anders: een cursus Nederlands.

2 likes

Het zal wel even gaan duren, maar uiteindelijk geloof ik niet dat dergelijke grote beurzen blijven bestaan. Van de grote merken haken er ieder jaar weer een aantal af. Uiteindelijk blijven enkel de kleine merken over. Die kunnen de kosten niet dragen en trekken ook minder publiek. Langzaam bloedt het dood of wordt de beurs op een andere locatie gehouden. Dan wordt wellicht de naam nog een keer aangepast… Vraag is hoeveel er dan nog over is van het grote Baselworld-DNA. Vind ik het erg? Nee :slight_smile:

1 like

Ik ook niet op een ander moment. :joy: Vreselijk.

4 likes

Wat ik had begrepen dat ze doelgroep van basel world gaan aanpassen. Van trade show voor B2B naar zoiets als LXRY beurs/mijoenairs fair voor consumenten. De merken hebben dan direct contact met de klanten. Meer beleving meer millenials meer noveau riche

1 like

Mee eens. Maar na die beelden dat mensen er nog langer op vast zaten, wist ik het 100% zeker.

1 like

Waar heb je dit gelezen/begrepen?

Beurzen zoals deze zijn een achterhaalde manier van je waren aanprijzen.

Auto beurzen worden al jaren kleiner en auto merken komen zelf met hun eigen alternatieve evenementen. Ze wachten niet meer tot een beurs met aankondigingen. Als beurs mag je blij zijn als ze op je evenement staan met wat ze al elders hebben aangekondigd, als ze al aanwezig zijn.

Game beurzen zoals de E3 zijn dezelfde weg gegaan. Sony staat in het lanceer jaar van de playstation 5 niet op wat ooit de grootste game beurs was. Maar hebben nu een eigen evenement net zoals blizzard.

En baselworld is geen andere toekomst beschoren. Inderdaad grote kans dat de annulering van dit jaar het laatste duwtje in de goede richting was.

Ideaal toch? Op een beurs moet je aandacht delen met elkaar. Bij je eigen event heb je alle aandacht voor jezelf.

1 like

Kan je wel tijd besteden aan artikeltjes. Veel belangrijker dan Baselworld is de vraag “waar is mijn invicta”?

4 likes

Eigen show’tje organiseren. Dan bepaal je zelf welke journalisten en insta-peesps je uitnodigt. Die kan je dan helemaal inpakken en naar je pijpen laten dansen. Vanuit een marketing oogpunt is dat veel verstandiger dan zo’n beurs met al je concurrenten verzameld. Je wordt meteen door allerlei figuren met de concurrentie vergeleken en met een beetje pech afgebrand en hoppa het sociale media riool in geslingerd.

Persoonlijk verkies ik zo’n ouderwetse beurs :sweat_smile::+1:

2 likes

Gaat bloemencorso door, gaat F1 door, gaat de kermis en bevrijdingspop
door, gaat dance valley door, gaat pinkpop door?..ect…ect…

Zo kan je eindeloos blijven doorgaan.

Gooien ze NL opslot voor vooral Chinese toeristen, Amsterdam, Haarlem
en Leiden waar je in de zomer steeds meer Chinezen ziet?
Dit is qua tijdsbestek allemaal vrij dichtbij.
Een virus laat zich in een paar maanden niet temmen.

Wordt waarschijnlijk lekker rustig van de zomer :grin::+1:

2 likes