Waarom draait die niet?

Nee, klopt, maar als ome @Manu76 z’n tijd dat z’n eitje ligt te koken op wil nemen, dan kan dat ook zonder de bezel te moeten verdraaien. :slight_smile:

2 likes

En pas bij 20 bar valt de onder duikers?

(Skin)diver ploppie.

De eerste sub had ook 10 ATM equivalent. De Oris 65 diver vandaag de dag ook nog.

Fake bezels zijn voor fake people Fate.

In tegenstelling tot wat @PLP hier wil beweren kan een duikhorloge vanaf 100 meter waterdichtheid aan alle relevante ISO standaarden voldoen.

Duikhorloge = vanaf 100m WR dus.

ISO 6425 standard for diving watches

The standards and features for diver’s watches are regulated by the International Organization for Standardization in the ISO 6425 standard; German Industrial Norm DIN 8306 is an equivalent standard. Besides water resistance standards to a minimum of 100 m depth rating ISO 6425 also provides minimum requirements for mechanical diver’s watches (quartz and digital watches have slightly differing readability requirements) such as:

• Equipped with a diving time indicator (e.g. rotating bezel, digital display, or other). This device shall allow the reading of the diving time with a resolution of 1 min or better over at least 60 min.
  • The presence of clearly distinguishable minute markings on the watch face.
  • Adequate readability/visibility at 25 cm (9.8 in) in total darkness.
  • The presence of an indication that the watch is running in total darkness. This is usually indicated by a running second hand with a luminous tip or tail.
  • Magnetic resistance. This is tested by 3 exposures to a direct current magnetic field of 4,800 A/m. The watch must keep its accuracy to ± 30 seconds/day as measured before the test despite the magnetic field.
  • Shock resistance. This is tested by two shocks (one on the 9 o’clock side, and one to the crystal and perpendicular to the face). The shock is usually delivered by a hard plastic hammer mounted as a pendulum, so as to deliver a measured amount of energy, specifically, a 3 kg hammer with an impact velocity of 4.43 m/s. The change in rate allowed is ± 60 seconds/day.
  • Chemical resistance. This is tested by immersion in a 30 g/l NaCl solution for 24 hours to test its rust resistance. This test water solution has a salinity comparable to normal seawater.
  • Strap/band solidity. This is tested by applying a force of 200 N (45 lbf) to each spring bar (or attaching point) in opposite directions with no damage to the watch or attachment point.
  • The presence of an End Of Life (EOL) indicator on battery powered watches.

Testing diving watches for ISO 6425 compliance is voluntary and involves costs, so not every manufacturer present their watches for certification according to this standard.

Als jouw horloge geen draaibare bezel heeft, of geen End Of Life indicator om aan te geven dat de batterij leeg gaat lopen is er geen sprake van een duikhorloge. Voorts is je secondewijzer niet van lichtgevend materiaal voorzien, dus je kunt onder water niet verifiëren of je horloge loopt. Daarmee is die Pulsar geen duiker.

Maar aan de waterdichtheid ligt het niet.

6 likes

Niet perse het heeft ook met andere zaken te maken maar het grootste deel van wat je als duiker kan zien is zeker 20 atm.

Dit is ook geen skindiver natuurlijk eigenwijs mannetje.

Even lezen wat FatC schrijft dan :p. Geef t direct toe, meestal lees ik 't ook niet.

Of is FatC een van die 22 mensen die op negeren staan?

3 likes

Nog zo eentje :shushing_face: jullie weten dat ik gewoon gelijk heb regeltjes of niet. De meeste horloges die onder de noemer duikhorloge verkocht worden zijn 200 meter en meer. Onzinnige marketing misschien maar zo is het nu eenmaal.

Maar niet allemaal dus.

Is dit een typische diver ? Nee. De Oris 65 vind ik meer een diver. Maar dat ding is dus ook maar 100 meter waterdicht.

1 like

Je kunt alleen op de hele uren starten met duiken…. Want de bezel draait niet….

2 likes

:rofl:

In dit geval is het een Chrono die net doet alsof t een diver is inderdaad. Als de bezel gedraaid had, had ik t best een dive-chrono willen noemen of diverchrono of whatever.

1 like

Duikhorloges worden in het glijdende spectrum van 100-1200 meter water resistentie verkocht, en heel soms nog meer. Veel ervan op 200 meter, maar de ISO standaard is kristalhelder. De Oris 65 is daarmee een volwaardige duiker.

Ook heb ik field-, dressy- en piloten-horloges gehad, en sommige nog in bezit, die 200-300m water resistent waren.

De les is dat niet alle duikhorloges 200m WR zijn, en niet alles wat 200m WR is is ook een duikhorloge.

Ik niet, want geen lume op de secondewijzer.

Die iso-norm boeit me eigenlijk geen zier :stuck_out_tongue:

1 like

Mij ook niet.

Evengoed, als ik de tijd er niet mee kon zien verstrijken zou ik het niet vertrouwen voor een duik.

Als ik echt zou duiken zou ik dat met een suunto doen.

2 likes

Ik denk dat ik hem ga inruilen voor de invicta pro driver 20ATM. Geen chronograaf maar wel een voor mij een betaalbare duiker.

Heb jaren in Spanje aan free diving gedaan dus vandaar.

Ben er alleen nog niet uit of het een zwarte word of een groene. (Ik heb een voorkeur)

Welke vinden jullie mooier?

![img_1646348427049|342x500]

(upload://f3yDXkUbSp9TIpQfLv3u1IciZVX.jpeg)

Of deze:

1 like

Ps: een nog zie ik geen potlood om mijn geplaatste bericht aan te passen.

Dit is wat ik zie:

Dan moet je die kopen.

Als je 76 jaar bent kan ik me voorstellen dat een digitaal forum een uitdaging is wat betreft gebruik. Als je uit het jaar ‘76 komt mag je best eens wat doen aan je digitale vaardigheden.
Klik eens op de drie puntjes. Als het goed is zie je dan een potloodje. Als je die nog steeds niet ziet dan heb je pech en kan je als TL1 je berichten niet wijzigen. Sowieso kan je je berichten maar binnen een bepaalde tijd aanpassen. Daarna is het niet meer mogelijk.