Waarom geen Baume & Mercier?

Ik lees hier nu bijna zo’n 2 jaar mee. Volgens mij heb ik nog zelden een Baume&Mercier topic gezien of iets gelezen van een blije Baume&Mercier bezitter.
Omdat het voor mij lang geleden allemaal begon met een vintage B&M handwinder, ben ik wellicht niet objectief en zie ik iets over het hoofd?

Volgens mij bestaat de huidige collectie vooral uit dressers en chronografen. Voor de rally/chronograaf liefhebber die wat drukte op de wijzerplaat kan verdragen bv deze?;

Capeland Shelby Cobra 2015 Limited Edition

10 likes

Ja dat merk komt hier nauwelijks langs. Net als Maurice Lacroix en zo…

Ik vind dit klokje best te pruimen, hoewel inderdaad wat aan de drukke kant en ben niet zo gecharmeerd van de secondewijzer (stokvis vrijdag) en de datumaanduiding (weergave, kleur en font) vind ik eerlijk gezegd eigenlijk niet kunnen… zeker niet in deze prijsklasse

Kwalitatief kan ik er geen zinnig woord over zeggen, nog nooit in handen gehad.

2 likes

Goeie vraag eigelijk, het is tenslotte toch een merk met geschiedenis en leuke klokjes.
Maar vermoedelijk is dat een deel van de reden: Leuke klokjes maar nog nooit iets echt speciaal van gezien, en die limited edition die je hier toont mag dan wel speciaal zijn maar zoals reeds opgemerkt mist ze toch de finishing touch.
Kleur van de wijzerplaat ziet er op foto fantastisch uit, maar de font van de markers doet wat krullerig aan en de datumaanduiding ziet er inderdaad erg goedkoop uit.
Vroegere Baume & Merciers vind ik wel heel knap, ik heb er nu al een paar gezien en die kunnen gerust op gelijke hoogte staan met de iconen uit die tijd.
Misschien een foto van jouw klok?

Baume & Mercier behoort volgens mij tot het hogere/duurdere segment. In die zin is er niets mis mee, maar gezien de prijzen zul je het hier wel minder tegenkomen. (Vandaar dat Seiko hier heel populair is :sunglasses: ).

De klok op de afbeelding vind ik (persoonlijke mening) niet heel erg mooi. Dat leg ik uit. Het is een sportief horloge en de chronograaf/tachymeter doen vermoeden dat er een link wordt gelegd met klassieke raceauto’s. Dat blijkt ook uit de naam van de legendarische Shelby Cobra sportwagen.

Echter, het klassieke lettertype van de uren vind ik véél te klassiek met krullen en schreef. Ook dat rare visje aan de andere kant van de secondewijzer vind ik raar. De wijzers vind ik niet bij de uuraanduiding passen en dat zwarte vlakje met de datumaanduiding = lelijk en bevindt zich op de verkeerde plek. Sorry, maar ik krijg een beetje het gevoel van een “samengeraapt zooitje”. Heb wel mooiere B&M’s gezien.

Zou de secondewijzer geen cobra moeten voorstellen? Vanwege de link met de Shelby Cobra?

Edit: Vrij zeker zelfs dat het een cobra moet voorstellen.

1 like

dat heb je dan nog zacht uitgedrukt … horror gewoon
verder typisch zwitsers merk (wat voor mij betekent: veel poeha, duur binnenwerk, en de rest is eigenlijk weinig over bekend.)

Misschien omdat B&M is net als bv ML een D-merk is (maakt gebruik van eenvoudige kalibers) zonder karakter?

voornamelijk behoorlijk standaard ETA uurwerken tegen hoge prijzen. Hoewel ML de laatste jaren Manufactuur gaat…alleen dan zit je echt wel in de prijs categorie Audemars Piguet volgens mij.

Neemt niet weg dat je de modellen gewoon erg mooi kunt vinden.
bijv. deze :

2 likes

Ook daar vind ik de datum niet geslaagd. Verder inderdaad best mooie klok.

Doet qua kleur wijzerplaat en band denken aan mijn Cocktail haha:

1 like

Ik vind het een pracht klok, goed de cijfers hadden iets minder klassiek mogen zijn, maar mag er zeker zijn!

Mooi he, die verschillende smaken :slight_smile:

1 like

Vooral deze serie spreekt mij wel aan. Wel fors met uit mijn hoofd een diameter van 44 mm. Zag laatst bij een juwelier in de V.S. een prijs (met korting) voor ca. 1700,- dollar.

1700 euro vind ik voor een mooi afgewerkte mechanische chronograaf ( ETA) eigenlijk wel een goede prijs …

Ja die van jouw vind ik ook een fantastische combinatie ! prachtig !

Mijn beste,

De horloges van Baume en Mercier kunnen over het algemeen wel bekoren!!
Toevallig heeft William Wien Watches er een aantal in de verkoop.
En ik moet zeggen, onderstaande springt er voor mij wel uit.
Met name de combinatie van Romeinse cijfers en Arabische cijfers vind ik welliswaar druk,
maar tegelijkertijd erg mooi!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Longines heeft/had(?) dat ook een beetje. Leuke horloges geinspireerd op oude modellen, maar dan net niet goed gelukt naar mijn idee: vaak weinig spannende kasten, 42-44mm en altijd toch dat datumvenster er op 4 uur tussen gepropt. Of redelijk ongeinspireerde “moderne” horloges met 7750 of 2824 erin.

Flyback (leuk!), alleen dan weer 44mm en zo’n mank datumvenster…

Ook leuk, alleen weer die witte vlek op 4 uur. Prop 'm dan op 6 uur met zwart op witte datumschijf…

1 like

Zover is het helaas al gekomen… Volgens mij betaal je in de 1700 bijna de helft voor het marketingbudget. En kleinere merken zonder marketingbudget (ik denk bv aan Guinand, het merkje dat Helmut Sinn had na de verkoop van zijn bedrijf) met echt degelijke prijzen (1100 euro voor een mooi klokje met een 7750) verdwijnen zodanig uit het zicht dat de hoge prijzen ‘gemiddelde’ prijzen worden… En nu kan Tudor dus een klokje fabriceren (ben er zelf anders ook wel van gecharmeerd, dat niet hoor) dat 2300 eur kost met een standaard ETA werkje… Mensen kopen het, en ik ben zelf verkoper, dus vind het allemaal goed en wel, maar het is m.i. duidelijk waar je voor betaalt…

2 likes

Onderstaand model heeft veel mooiere datum. Ik vind het een heel geslaagd model.

2 likes

@anon50762135EV kwaliteit was naar mijn beleving goed. Ik heb zelf alleen een jaren 70 dresser handwinder, (plaatje volgt later @sirksael :wink:) Een tijd veel gedragen en niet ontzien. Nooit wat aan gemankeerd. Mijn vrouw heeft nog 2 ongeveer 20 jaar oude B&M’s waaronder de toen bekende malibu (quartz) en een chronograaf automaat. Beide zeer veel gedragen en, op de band na, nooit iets aan gemankeerd.

@Sammie; ik denk dat je gelijk hebt met die eenvoudige ETA kalibers, maar er worden hier toch best veel klokjes met zulke kalibers uitgebreid besproken?

@jonathan
Is dat marketingbudget niet het verhaal bij minimaal 75% van de luxe merken? Gewoon part of the deal, vrees ik.

Overigens ligt mijn interesse momenteel alleen bij duikers en deze zie ik zo snel niet in de collectie. Vreemd eigenlijk…

Die heb ik vanmiddag “gepast” in Wageningen.

Met een metalen band weliswaar. geweldige klok. Robuust, mooi afgewerkt. Met een duidelijke knipoog naar het verleden. Toen ik naar huis reed dacht ik: Waarom geen Baume & Mercier? Grappig dat hier dan al een topic klaar staat om daar op te reflecteren :smile: Toeval bestaat niet.

Ik denk echter dat mijn keuze gaat vallen op een merk dat in NL ook niet zo heel populair is, Maurice Lacroix. Ik heb de afgelopen week aardig wat Breitling, Omega, Oris, Tag en zo gezien, maar deze klok vind ik gewoon de mooiste. Waarom? Daarom. Is niet uit te leggen, noemen we smaak. Prachtige blauwe plaat, eigenzinnig design en een heel mooie band.

Groet,

Tecco

3 likes

ja, inderdaad, daar heb je gelijk in… je moet het inderdaad ook als ‘luxe’ merken zien.

1 like