waarom glazen rubis niet zomaar vervangen door seitz rubis? Hierom!

Vandaag dus een Zenithje uit 1917. Hij heeft een probleem met de wijzerverzet en hij loopt een paar seconden en dan is het gedaan. Bij het beginnen al goed in het hoofd geprent dat we niet mogen verwachten dat ie zal lopen zoals een nieuwe - goh dan word ik altijd lastig als ze niet lopen als een nieuwe, echter met de jaren moet je idd accepteren dat soms iets echt niet meer naar lopend als een nieuwe gebracht kan worden.

Demontage - dit is de wijzerverzet, heel apart dat die aan de binnezijde van de basisplatine zit. Ik zie eigenlijk niets verkeerds, we zullen het dan wel zien bij de montage hoe en wat

en dit is de balansdekplaat? Heeft er enen idioot een synthetische rubis in een vatting voor een glazen rubis geperst en niet al te best, daarom liep ie niet he. Een glazen deksteen vervangen door een synthetische is uiteindelijk nog vrij simpel tov een glazen rubis met tapgat vervangen door een synthetische omdat die deksteen niet 100% in lijn moet liggen en de glazen rubis met tapgat moet wel degelijk 100% in lijn liggen met de overliggende rubis. Dus ja met bruut geweld geperst, wss de vatting dan kapot gegaan, dan vatting plat geduwd en een nieuwe synthetische rubis volle fors daar bovenop geperst en toen zei het krak en dan maar terugsteken zeker, nah nah nah, mijn broek zakt er vanaf. dat die steen is blijven zitten is een mirakel op zich.



hoe los je dat nu op want die dekplaat is niet meer bruikbaar. Vroeger jaren zouden we een nieuw plaatje gefreesd hebben, gaatje boren voor schroef en begin gaatje boren voor deksteen dat je nadien verder opruimt op maat. Dat geduld is er niet meer. Dus schuifjes in en daar vonden we dit

en dat werd dit


Moest er nog eentje tussen de oude zakhorlogezooi zitten waar een glazen rubis met tapgat vervangen moet worden, zetten we het op foto want dat uitleggen is nogal moeilijk. Alleen ja doorgaans flikkeren we die rechtstreeks de onderdelenbak in :rofl: :rofl: :rofl:

Vooruit alles in mekaar en dan waarom de wijzerverzet niet goed werkt. Het wijzerverzet systeem zelf, werkt zoals hoort, maar de “kraag” waar het vaste gedeelte van kroon en opwindstift doorheen gaat is half afgebroken, dus er is te veel speling, dus moet je met beleid de wijzerverzet bedienen en trek je de kroon te ver uit dan pakt de wijzerverzet niet. Ja aan die kraag gaan we ook niet meer werken. ik weet na de afgelopen 3 zakhorloges weer heel goed waarom ik geen oudjes meer doen wil :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

en dan is dit de eindtiming en het eindresultaat. loopt eigenlijk wel heel erg goed, juist de wijzerverzet moet met beleid.








allez op naar de volgende brokkenpiloot :slight_smile:

32 likes

Begrijp er echt niks van … maar wel top om te lezen en om de fotos erbij tezien !!!

4 likes

Ik ook niet maar wel leuk om te lezen.
Vind het maar knap allemaal.

2 likes

De titel is wel een clickbait want waar staat nou hoe je een glazen ruby moet persen :thinking: :smirk:
En stel dat je de correcte maat ruby hebt, wat dan? Schade kan natuurlijk ook komen door een te grote ruby. Zoveel vragen :rofl:

2 likes

je kan een glazen rubis niet persen. De reden dat je zoiets niet moet persen is dat je dan die prul van hierboven krijgt :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

iemand heeft een synthetische rubis willens nillens in de vatting van een glazen rubis willen persen, dan is dit het resultaat.

Als je een glazen rubis wil vervangen door een seitz rubis dan zal je100% in lijn met de tegenoverliggende rubis de vatting moeten wegfrezen om pas dan op te ruimen zoals je het normaal doet bij de synthetische rubis en daarna kan je dan een seitz inpersen. Maar om dat 100% in lijn te doen, dan ben je wel ff zoet

Een seitzrubis in een vatting leggen van een glazen rubis dat werkt niet. de seitzrubis is dikker dan de glazen rubis en bovenal de glazen rubis is nooit 100% concentrisch, dus hoe ga je een wel 100% concentrische seitz rubis in een vatting op maat van een niet concentrische leggen en zelfs als je dat lukt zit je nog met de dikte.

Dus glazen rubis vervangen door een synthetische seitz rubis =

1 glazen rubis verwijderen
2 vatting in lijn met de tegenoverliggende rubis wegruimen
3 als de vatting weg is verder opruimen zoals normaal
4 dan best een keertje controleren of het effectief in lijn gebeurd is
5 setz rubis inpersen

Ik begin er normalerwijze niet meer aan tenzij er vacheron of zoiets op zou staan en die hebben we niet. Zal er op letten of er eentje is om het voor de gein nog een keertje te doen ipv hem recht de onderdelenbak in te kieperen.

8 likes

Helemaal helder! Maar stel: je hebt een vervangende glazen ruby, hoe dan?

Zo!

Overigens is glazen ruby wat verwarrend. Ze zijn veelal gewoon van robijn of granaat. Maar dan veel meer afgerond tbv inwrijven dan een te persen Seitz.

5 likes

Aha, weer wat geleerd! Dank @Jenneke :+1:

1 like

IMG_0662

Gelijk even roepen dat ik altijd enorm geniet van dit soort ‘opknap’ topic maar kan van bovenstaande echt niets maken :blush: ik ben me overigens bewust van mijn tekortkoming in deze

2 likes

9 seconden verschil tussen posities en amplitude van 300? Ik denk niet dat dat beestje de afgelopen… honderd jaar?.. veel beter zal gelopen hebben :smile: chapeau. Ik hoop dat mijn eigen probleemkindje dat nu alweer 9 maand in stukken ligt ooit in de buurt komt.

Tof om zien. Allez, het herstellen dan, die seitz steen die droog in de poep van een inwrijfruby fitting geduwd was was eerder pijnlijk. :rofl:

3 likes

zoals ik aangaf in het andere topic van het te traag lopen op zijn snelste stand zet ik de liftangle standaard op 52°. Dit zakhorloge heeft evenwel geen liftangle van 52°, eerder eentje tussen 42° en 48°, dwz dat de amplitude in realiteit lager gaat zijn. Bij de longines gingen we van +300° waarden naar ca 270° waarden horizontaal en ca 220° verticaal bij het verlagen van de liftangle.

Dat moet je altijd in gedachten houden, ik weet ondertussen dat als ik hem op 52° standaard zet dat ik +300° waarden moet halen bij die oudjes omdat ze een lagere liftangle hebben en de amplitude in realiteit lager ligt en je +300° moet halen om op de juiste liftangle als je hem kent de juiste amplitudewaarden te krijgen.

Als je de liftangle niet kent, kan je hem wel zelf bepalen. Hoe je dat doet, heb ik ook uitgelegd in het andere topic. Ik doe het zelden of nooit.

1 like