En vergeet niet, de Rolex marketing toen ze konden uitpakken met iets dat anders was dan de rest.
Anderzijds Sinn heeft de Tegiment behandeling, hetgeen een oppervlakte behandeling is, Damasko heeft ijs gehard staal op bepaalde modellen, hierbij is het staal wel door en door gehard.
Hoewel de TS de vraag gesteld heeft, zeg ik toch dankjewel voor de inzichten Weer iets geleerd.
Mijn antwoord was geënt op de info die ik ooit eens van het www gelezen heb.
Er is geen verschil tussen 316L en 904L staal in sterkte en hardheid. Beiden hebben een vergelijkbare Rockwell-hardheid (HRB) die kleiner is dan 95 en hun treksterkte is beide ongeveer 490 MPa.
Ik snap t ook niet. Mijn Tudor gmt barst van de krasjes op de band. Het lijkt wel boterzacht.
Maar mijn Seiko gmt, die zal die diashield coating wel hebben, daar zit na een jaar nauwelijks wat op.
Ik herinner me nog dat er bij de lancering van die Rolex horloges in dit staal gemeld werd dat dit staal zich zo goed leende voor het mooi (her)polijsten.
Omega Seamaster Planet Ocean Limited Editions: In bepaalde gelimiteerde oplagen van de Seamaster-lijn heeft Omega 904L staal gebruikt om de hoge corrosiebestendigheid en duurzaamheid te waarborgen, vooral voor duikhorloges.
2. Audemars Piguet Royal Oak Offshore: Hoewel Audemars Piguet voornamelijk 316L staal gebruikt, zijn er speciale en gelimiteerde edities van de Royal Oak Offshore-serie waarbij 904L staal werd toegepast om een nog hogere corrosiebestendigheid te bieden.
3. Patek Philippe Nautilus (Speciale edities): Patek Philippe is beroemd om het gebruik van edele metalen, maar sommige beperkte edities van de Nautilus-serie zijn geproduceerd met 904L staal, om de luxe en prestaties te maximaliseren.
4. Breitling Avenger (Limited Edition): Breitling heeft in bepaalde speciale uitvoeringen van de Avenger-lijn 904L staal gebruikt, hoewel de meeste Breitling-horloges 316L staal gebruiken.
316 en 904L zijn beide soorten roestvrij staal die vaak worden gebruikt in horlogebanden, maar ze hebben verschillende eigenschappen.
316 roestvrij staal: Dit is een gangbaar type staal dat veel wordt gebruikt in horloges vanwege de goede weerstand tegen corrosie en slijtage. Het is sterk, duurzaam en relatief betaalbaar. 316-staal bevat molybdeen, wat helpt bij corrosieweerstand, vooral in zoutwateromgevingen.
904L roestvrij staal: Dit is een luxer en duurder type staal dat vooral bekend is vanwege het gebruik door merken als Rolex. 904L heeft een hoger nikkel- en chroomgehalte, wat resulteert in nog betere corrosiebestendigheid en een hogere glans. Het is ook beter bestand tegen zuren en chloride, wat het geschikt maakt voor veeleisende omgevingen, maar het is moeilijker te bewerken en duurder.
Kort gezegd, 904L biedt superieure corrosiebestendigheid en glans, terwijl 316 goed presteert voor de meeste doeleinden tegen een lagere prijs.
Casio MR-G G-1000B - titanium met oppervlakte harding en DLC coating
Krasvastheid: goed tot heel goed, uitkijken met de scherpe randen van het horloge.
Citizen PMV65-2271 - gehard titanium met duractect coating
Krasvastheid: goed tot heel goed, incidenteel iets zichtbaar, maar dat komt door het ontwerp en de afwerking, op geborstelde delen is er heel weinig zichtbaar en de bezel is hoogglans, maar slechts hier en daar een putje, geen krassen.