Waarom hebben niet alle horloges dit??

Kleur van de kast wellicht. Dat is altijd wat grauw bij Sinn en Damasko, dat moet je wel willen.
Ik vind het geweldig net als titanium, maar niet iedereen kan dat waarderen.

1 like

316L is iets harder dan 904L, maar deze laatste is wel beter bestand tegen corrosie en is beter te polijsten.

1 like

Deze discussie al (meer dan eens) vaker gevoerd hebbende heb ik het ooit eens opgezocht. Ik geloof dat je 904l kunt kopen voor rond de 2 euro per kg. Dat betekent dat er in je Rolex van 15.000 euro toch al gauw voor 25 cent aan staal in zit. Zal het voor een 316 staal horloge dan 15 cent zijn? Weet niet of daar de BTW nog bij op moet…:rofl: Kom nou, da’s toch geen factor. Dan is het toch gewoon een verkoop praatje.
Weet wel dat het al krast als je er naar kijkt, dus praat me niet van krasbestendigheid…

1 like

Je hebt precies het artikel niet helemaal gelezen. Beter corrosie bestand tegen stoffen die niet relevant zijn voor horloges.

1 like

Daar heb je een punt, tenzij je veel het zwembad in duikt (chloride).

Van Hanhart over HD12™ staal:

1 like

Het lijkt alsof ze zeggen dat heat treatment ten koste gaat van corrosiebestendigheid. Maar dat is een aanname

Ik heb meerdere keren gelezen dat onder andere Damasko met hun (ijs)hardingsproces het staal wel goed hard krijgen, maar dat dat inderdaad een vermindering oplevert wat betreft de corrosie.
Dit is alleen wel info van een jaar of 5-6 geleden, het kan goed zijn dat er ondertussen verbeteringen zijn.

1 like

Het is al vaker gezegd: Als er toch éénmaal een kras op komt is het de hel om die kast nog te bewerken.

Daar zijn de meningen over verdeeld, eerlijk gezegd. Ik heb graag horloges met veel gepolijste vlakken, een wat vintage-achtige uitstraling, en in het geval van duik- of GMT-horloges het liefst ook gewoon een aluminium of stalen bezel, absoluut geen keramiek.

Puur omdat dat soort horloges het goed doen met je draagsporen.

Neem nu deze. Die had bij aankoop 54 jaar leven achter de rug. Van mij mag je het zien ook, als de lijnen maar scherp zijn, en de wijzerplaat, wijders en het uurwerk maar netjes zijn.

Om het nog verder op z’n spits te drijven:

Nagelnieuw gekocht, goed gedragen. Hij is echt van mij, en doet het goed met z’n wabi-sabi.

4 likes

Carbonstaal is niet roestvast. Als je 30 Euro op tafel legt kun je het testen. Koop één Opinel nr 8 met carbon stalen lemmet, en eentje met RVS blad. Zet ze niet in de olie, en leg ze een winter in een ongeïsoleerd tuinhok of zo. Als je die carbonstalen Opinel niet in de WD40 of olijfolie zet ga je oppervlaktecorrosie krijgen die bij de RVS variant veel, veel langer op zich laat wachten.

“Ice hardening” lijkt een proces te zijn waarbij de hardheid wordt verhoogd door carbon-atomen in het oppervlak van het te behandelen staal te injecteren, en als je de carbon-content van staal verhoogt… Juist. Dat ze er bij Hanhart vervolgens ook nog eens met een transparante PVD / DLC laag overheen gaan gaat dus inderdaad de corrosiebestendigheid ten goede komen.

Dat gezegd hebbende, alle coatings van de wereld maken je horloge geen diamant, zeg maar. Er zou nog steeds een kras kunnen ontstaan. Zo heb ik het voor elkaar gekregen om een kras in een Citizen Chronomaster met Duratect MRK coating te krijgen.

Citizen heeft Duratect Alpha coating, waarmee ze in theorie een hardere coating kunnen genereren die net zo hard is als saffier. Ik weet niet welke coating er op mijn The Citizen AQ4100 Ibuki zit, maar dat ding is heel erg moeilijk te beschadigen:

4 likes

De proef is in de pudding.

En deze hebben gewoon in de keukenla gelegen.

2 likes

Kijk. Exact dat. :slight_smile:

Die rechter is een soort Laco Erbstück avant la lettre.

Wel een fraai patina op die carbon stalen variant.

Ik legde ze altijd een uurtje of wat in een oplossing van citroensap en water voor een forced patina

Afijn het wordt al gauw off topic

Plaatje voor de sfeer

Horloge fabrikanten zijn in de breedte niet echt innovatief. Alles moet onhandig en anders. Bepaalde technieken zoals Duratect, verstelbare clasps en dubbel ontspiegeld glas zouden wat vaker standaard mogen zijn wat mij betreft.
Maar ja, dan zouden er ook minder horloges verkocht worden…

Traska was nog niet genoemd, toch? Zij staan (in kleine microbrand kringen in ieder geval) bekend om hun coating. Kijk hier vanaf 16:10 voor een scratch test: https://youtu.be/wxkVXDtfXRI?si=Knk8Ru3xYbsgP-W9

Op WatchUSeek aanleiding voor een soortgelijke draad als hierboven:
https://www.watchuseek.com/threads/stainless-steel-hardening-treatment.5443924/, met wat andere invalshoeken ook.

1 like

Diashield coating

Is dit ook op de deurposten toe te passen? :face_with_peeking_eye:

Nee die moeten we juist zachter houden dan de horloges! Dan zit de schade aan het kozijn…

1 like