Waarom ik anders ga verzamelen en 90% weg doe

Ik heb dus besloten om 90% (of meer) van mijn collectie de deur uit te doen en opnieuw te beginnen. Ik ga vanaf nu alleen nog maar horloges verzamelen waar ik echt spannend van word. Zou je zeggen dat dat sowieso verstandig is maar ik de laatste tijd hebberigheid en spannend door elkaar gehaald.

Als voorbeeld mijn “aanwinsten” van de afgelopen anderhalve week:

Een Seiko horloge voor blinden en slechtzienden die de tijd zegt in het Duits of Engels (man in het Duits, vrouw in het Engels) als je op het knopje aan de voorkant drukt. Leuk hebbeding maar…
Een Longines Comet Electronic. Mooi hoor, maar…
Een Braun AW10, nieuw in doos. Vond ik altijd een leuk ontwerp. Maar ja…

Misschien valt het jullie op dat ik ze hier nog niet eens heb laten zien als “Nieuwe Aanwinst”. Dat komt omdat ik te lamlendig was om ze te plaatsen. Moet ik weer een foto maken, deze uploaden, een verhaal vertellen dat niet echt interessant is, enz enz. Toen deze houding tot me door begon te dringen begon ik al te twijfelen aan mijn inkoopbeleid.
De speekwoordelijke druppel was een opmerking van Gerard die mij mailde over een Minerva catalogus die op eBay werd aangeboden. Ik dankte hem voor de tip en beloofde dat ik na aanschaf van de catalogus een kopie zou sturen. Zijn antwoord: Ik hoef er geen kopieën van hoor. Hou het maar bij horloges. O.K. één stopwatch dan…”gewoon leuk voor de heb”.
En toen dacht ik (en mailde terug) Je hebt eigenlijk gelijk ook. Ik ga er niet op bieden, ik ben de laatste tijd onwijs aan het afglijden in mijn verzamelen, ik koop of bied op bijna alles wat ik even leuk vind en tikt (of zou moeten tikken). Daar erger ik me zelf al een tijdje aan, dan krijg ik weer wat binnen en dan denk ik, wat moet ik er eigenlijk mee? Gaat het in een doos en komt er een paar manden later uit als ik het (meestal met verlies) weer verkoop. Tijd voor een grote schoonmaak! En als ik dan al die rotzooi er uit heb gewerkt koop ik bijvoorbeeld één echt heel erg mooi horloge zoals die Minerva op Timezone
En dat ga ik dus ook doen! Gerard, bedankt voor het laatste zetje in de rug!

Ik zal de horloges op die plek zetten waarvan ik denk dat ze het meeste opbrengen of het makkelijkste gaan. Als jullie echter iets uit mijn collectie weten waar je interesse in hebt, schroom niet me te mailen met een behoorlijk bod. Ik verkoop ze liever hier aan mensen op het forum voor een leuke prijs dan voor een goede prijs aan een Duitser. Ik verkoop ze niet voor weinig maar ik vraag ook geen hoofdprijs.

Je hoeft me trouwens niet te mailen voor de Maurice Lacroix, Heuer Carrera, Citizen Promaster, Union Soleure, horloge.pagina.nl Limiteds, de Zodiac Autographic, de Montilier 24 uurs, de Minerva Duostop, de Angular Momentum of de twee Lüginbuhls (ik denk niet dat iemand me over die twee zal mailen :D) maar de rest staat wel op de nominatie om te gaan.

1 like

Helder verhaal en dapper besluit Henrik!

  • Ben je er ooit aan toe te komen een lijst te maken (en mogen wij die zien)?
  • Voor verkoop zul je ze (toch) weer bijna allemaal moeten fotograferen, ga je daarvoor vakantie nemen :wink:

En als je duikers hebt, laat het even weten. Ik zit nog net in die ontkenningsfase…:smiley:

ps: moet er wel om lachen dat je me op die blinde-seiko overwonnen hebt, had niet gedacht dat die echt weg zou gaan!

Yaffle

De meeste heb ik gefotografeerd om ze hier te laten zien, dat is weer een voordeel :smiley: maar dat zal inderdaad nog een helse klus worden. Misschien maak ik een lijst maar misschien ook niet.

Beste Henrik,

Heb met veel belangstelling jouw verhaal gelezen: heel herkenbaar!
Aardig ook hoe jij je ‘‘ahah-Erlebnis’’ hebt bereikt.

Ook ik overweeg te ‘‘downsizen’’ en die ‘‘ene Patek’’ die alle andere horloges overbodig maakt te kopen. Eenvoud voor alles: elke dag dat ene, prachtige horloge dat je altijd draagt.
Geen twijfel meer,geen stapels dozen, hoe fraai ook, met dozen met andere horloges. Niet weer een moment aangrijpen om jezelf een horloge cadeau te doen: ik word vandaag 30,40, 50, ik ben vandaag vrolijk, het regent niet, de zon schijnt etc.

Slechts die ene…of toch weer niet?

Heb jij ook een ultiem horloge op het oog?

Hartelijke groet,

Michel

Je begrijpt me niet helemaal goed Michel. Er komen zeker weer vele horloges bij. Maar het moet steeds “dat ene horloge” zijn en niet “een leuk horloge” :smiley:

Mijn verlanglijst (van enigszins realistische geprijsde horloges) zo even snel:

  • een Van de Klaauw
  • Sir Swatch
  • Vulcain Cricket
  • Rolex Submariner (maar ik denk niet dat ik die ooit zal kopen)
  • een mooie vintage of nieuwe Minerva
  • de derde Lüginbuhl
  • IWC Portugieser
  • and so on, and so on, and so on…

Een goed en zeer wijs besluit Henrik. Kwaliteit boven kwantiteit kiezen en niet alles wat even leuk is kopen. Respect :wink:

Goed besluit, ik ben nu ook al mijn verzameling aan het omlijnen, gewoon een ‘paar’ die écht boeien.

Ik heb trouwens wel interesse in die Cortebert van jou, met blauwe streepjes/ruitjes dial. Heb 'm voor het eerst gezien op de meeting en is erg mooi.

Groeten,

Jaap-Wim

Ja is herkenbaar. Ik heb al vrij snel besloten me niet meer aan impulsaankopen te bezondigen en dat lukt redelijk. Ook heb ik wat horloges verkocht. Irritant is dan dat ik van een paar verkopen ook weer een beetje spijt heb gehad. Maar… de hobby is op dit moment redelijk onder controle na een paar grote aankopen het afgelopen jaar. Dat zal dit jaar niet lukken maar volgend jaar ben ik budget aan het vrijmaken voor een grote aankoop. Spannend om daar nu alvast aan te denken… met de Armbanduhren 2006 op schoot…

:frowning: Ik ben er bij die Cortebert nog niet uit Jaap-WIm, maar mocht ik die ook weg doen laat ik het weten. Begin ik al weer…

Dapper om zo radicaal van koers te veranderen. Ik moet zeggen dat ik het altijd wel mooi vond, de nieuwe aanwinsten in jouw rariteitenkabinet. Dat zal ik wel missen :frowning:

Maar ik denk dat het goed is, en als je zoiets doet moet je het ook goed doen. Probleem dat nu nog kan ontstaan is dat je van de ene in de andere “must-have” kwaliteitshorloge vervalt.

Ikzelf ga er ook wat de deur uit doen, met get gevaar dat ik ze enorm zal gaan missen. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

O ja, Jij hebt dus ook al contact met Lars gehad over de Pythagore 1??? :wink: Bijzonder fraai horloge…maar ik heb geen idee of zijn prijs de goede is. Voordeel is wel dat er geen invoerrechten en BTW overeen komt.

gr,
Hans Mennink

Ok, dan hoor ik het graag van je. :smiley: Prijs komen we denk ik als het zover is ook wel nader overeen.

Het gaat dus (voor de duidelijkheid) om dit horloge:

Nivelacuso Schreef:

Maar ik denk dat het goed is, en als je zoiets
doet moet je het ook goed doen. Probleem dat nu
nog kan ontstaan is dat je van de ene in de andere
"must-have" kwaliteitshorloge vervalt.

Nee hoor, dat kan ik mij niet veroorloven :smiley:

O ja, Jij hebt dus ook al contact met Lars gehad
over de Pythagore 1??? Bijzonder fraai
horloge…maar ik heb geen idee of zijn prijs
de goede is. Voordeel is wel dat er geen
invoerrechten en BTW overeen komt.

Die Minerva? Nee nog niet, kost me dat?

waar ga je ze te koop zetten ?
dan kan ik kijken of er nog iets leuks bij zit voor mij,ik weet namelijk niet wat voor klokkie’s je allemaal bezit nu!

wel dapper,maar wel een goede actie,je bent gewoon als verzamelaar het spoor bijster geraakt.

Herkenbaar…

ik loop nog slechts enkele maanden mee, maar de techniek heeft mij wel gegrepen. Zelf probeer ik divers te zijn. N duikklok, stoere klok, etc.
De fase waar in ik nu zit, stille tijd, veel tijd om te surfen dus, is het heel aanlokkelijk. Maar ook spannend, wat kom je tegen en voor welke prijs.
Probeer n tijdsfase in te bouwen, is i over week nog mooi, 3 weken. Soms gaat dit niet als er n enkel stuk is. Maar probeer het wel. Bv. de ORSA duikklok, ik wil gewoon n klok met oranje, en n glow in the dark, en iets anders. Dus deze klok voldoet dan weer aan drie wensen.
Binnenkort komt er nog n nieuwe klok binnen 1e letter n R, die heeft ook weer iets aparts. Dat zijn voor mij toch de krenten in pap, zonder vel.

Ik blijf vrij trouw aan dingen die ik koop, denk dat het ook zo met horloges is. Het blijft ook n tijdsartikel.
Je denk nu dat je modern of eigentijds ben, maar als je foto’s ziet van 12 jaar terug dan is er toch wel iets veranderd. En smaak en keuzes dus ook voor klokkies.

De ziektekosten vallen mee, en er is hier nog geen voorjaars schoonmaak, dus ik verkoop nx. Als je twijfelt over de verkoop van n klok, gewoon lekker houden, je kunt het altijd nog verkopen.

Onder het motto: je bent langer dood als dat je leeft,
moet je er ook maar van genieten. Van alles wat het leven te bieden heeft.

Michel C heeft duidelijk dezelfde smaak… :wink: ik moest ook gelijk aan Henrik’s Cortebert denken, heel erg mooi klokkie. Het enige wat me tegenhoud om er veel op te bieden is de diameter; 33,5 toch Henrik? Als ie nou wat groter was…

Coen

Mocht die Pontiac weggaan, dan houd ik me zeker aanbevolen.

Nu ik die foto zie… :smiley: da’s een blijvertje.

Nee, 37 mm maar die gaat nergens heen :stuck_out_tongue:

Die gaat er ook uit Tom. Dus ik hoor wel een bod van je, je hebt er lang genoeg naar staan kijken om te weten wat ie je waard is en je kent de geschiedenis ook al. Scheelt mij typen :smiley: