Waarom is de datumaanduiding op veel horloges klein?

Ik vind zelf big dates vaak te grof/groot.

1 like

Heel toevallig dat je een Mido laat zien omdat mijn vrouw deze week een horloge heeft gekocht.
Zij had haar oog laten vallen op Tissot T-Lady T1262072201300, Mido M0390071104600 Baroncelli Lady Twenty-Five Nivachron en een Aerowatch Les Grandes Classiques Swiss Made Automatic 35mm parelmoer.
Uiteindelijk is het de Aerowatch geworden. Leuk ding erbij. Ze draagt meestal een Omega Seamaster. Goud Titanium.

Ben deze week bij Juwelier Van der Weerd in Zeist geweest. Zij hadden een mega collectie aan Breitlings en TAGHeuer.

1 like

Dan toch maar een loepje, niks mis mee.

1 like

Ik zit net dit hele topic door te scrollen op mijn telefoon waarbij de meeste horloges kleiner zijn dan irl en heb bij geen enkele ook maar de minste moeite de datum te lezen, behalve dan bij dat rare ding met dat planetarium erop.
Daar kan ik hem niet eens vinden.
Oh ja, volgende maand mag ik 68 kaarsjes uitblazen

3 likes

en zonder bril ook? :wink:

2 likes

Linker subdial

1 like

Zonder bril denk ik op 3 meter afstand dat Alice Cooper een mooie vrouw is.
60 jaar geleden al min 8 aan allebei mijn ogen.

6 likes

Weet ik.
Ik doelde meer op de kwaliteit van de foto

1 like

leeftijds-adequaat ook!

1 like

Nog wat inspiratie:

Big Date / Großdatum / Panorama Date only

Nu je het zegt. Misschien heeft 'ie nog zo éne :point_down:t2: :laughing:

1 like

Laat me raden, het is een 40mm grote Zwitser met de datum kolderiek dicht tegen het centrum van de wijzerplaat?

Indien ja: datumvensters moeten kleiner blijven omdat grote gaten midden in de wijzerplaat die enorme design fail van dat veel te kleine uurwerkje in die veel te grote kast moet verdoezelen.

Optie twee: het is een Seiko duiker waarvan de datum op half vijf staat om de ISO standaard gracieus te kunnen handhaven. Tussen vier en half vijf is niet veel plaats. Dat moet klein en discreet.

Optie drie: niks mis met het datum veld, je hebt een leesbril nodig. Boomer much?

Niet waar. Het is een overpriced horloge met een großdatum die zo random op de wijzerplaat staat omdat ze de gore moed hadden om zelfs daar een te klein off the shelf uurwerk in een te grote kast te lepelen. Van Tissot kan ik dat al niet accepteren, laat staan van een gouden Blancpain.

Großdatums moeten met hun plaatsing aangeven integraal deel van een doordacht ontwerp te zijn, en geen luie achteraf gedachte om maar extra geld voor een complicatie te kunnen scoren met een gemodificeerd in-group uurwerk.

Grappig genoeg doet de veel goedkopere tv kast Mido die @Timo9 hier noemt dat vele malen beter.

3 likes

Moser valt bij mij altijd zo keihard door de mand met hun datumvensters - het font EN de kleur van de datumschijf zijn altijd een lelijke mismatch met de verder prachtige wijzerplaten. Patek doet het vaak niet beter trouwens.

Om maar te zwijgen van de jarenlange productie van jumbo sized Calatrava’s met de KS bijna in de centrale as gemonteerd.

Big day date :sunglasses:

4 likes