Waarom is een 'echte' maanfase (Manufacture) zo prijzig?

Hallo iedereen.

Ben benieuwd wat de meningen hierover zijn?

Laten we een paar voorbeelden pakken.

Je hebt bijvoorbeeld al een Oris met (aangepast?) eta uurwerk en een FC Manufacture onder de €3000.

Waarom is dan bijvoorbeeld deze

JLC

Zoveel duurder?

Bedoel voor de listprice van een JLC koop ik me 3 Frederique Constants. Het is beide manufactuur. Is het dan zo lastig te maken, een maanfase module?

Betaald men dan zoveel meer voor de naam en de geschiedenis of is het afwerkniveau van de FC en de JLC dag en nacht verschil, dat de JLC zoveel beter is? Of is het beleving? Jeager veel beter in zijn algemeenheid?

Of speelt het ook mee dat de JLC een gouden rotor heeft?

3 likes

Ben ook erg benieuwd, de FC heeft mijn aandacht al een tijdje. Ik volg dit topic even :slight_smile:

1 like

Dat is 1 ding , Staat bij JLC echt op een hoger plan.
De naam uiteraard.

De kalibers van JLC zijn echt hand gebouwde manufactuur uurwerken , ander niveau dan FC.
JLC heeft veel kalibers geleverd aan Patek , Vacheron , Audemars … dat zegt wel iets.

3 likes

Misschien een witgouden kast ipv staal? Weet het zelf niet zeker hoor, maar de verschillen zijn (voor mij) niet in 2 tellen te spotten :joy:

Vraag ik me ook af eigenlijk. Die Oris staat trouwens in promo bij jomashop https://www.jomashop.com/oris-watch-01-915-7643-4034-07-5-21-81fc.html

Ik heb die JLC met zwarte plaat. De FC heb ik ook al eens in handen gehad. Leg je ze naast elkaar zie je aan de buitenkant dan de JLC een stuk verfijnder is, zowel qua ontwerp als qua afwerking. Komt een verfijnder uurwerk bij.

Of dat het enorme prijsverschil rechtvaardigt, is natuurlijk een persoonlijk iets, maar op z’n minst twijfelachtig. Dat geldt dan ook weer als je de JLC vergelijkt met bijvoorbeeld een Patek of Vacheron.
De laatste procentjes kwaliteit zijn nu eenmaal de duurste…

De FC is een werkelijk prachtig horloge. De JLC nog mooier.

Ter inspiratie een foto dan…

20 likes

Frederique Constant begint mij meer en meer aan te spreken

Zéker die Flyback

Nu zie ik Frederique Constant manufacture moonphases voor 2500 op de webz, en de JLC voor 6500. Da’s nog geen drie keer de prijs.

Ik zou een meerprijs betalen omwille van de maten. De 39mm om 9.9mm van de JLC zijn optimaal, de FC is een karikatuur met 40.5mm doorsnee en (!) 12.4mm dikte. Da’s een dikbuikigheid die een Seiko niet misstaat.

Maar 4000 Euro verschil? Jazeker, omwille van de uitspraak van de naam.

“Ik dacht, laet ik vandaegh de zjéé-zjèh maer eens om de pols laezeren”

Dat bekt zo lekker.

11 likes

De prijzen van luxe producten hebben minder met kwaliteit de maken, en veel meer met merkbeleving en status en de positionering in de markt. Mensen vinden iets vaak mooier omdat het duurder is. Volledig irrationeel. Daarom ook die rare verhalen op het forum over de zg. superioriteit van sommige merken. Dit geldt niet alleen voor horloges.

5 likes

Een Aston Martin is niet beter dan een Mercedes…wel veel duurder…ik wil niet in een Mercedes gezien worden.

Taxi-technisch blijft dat principe in veel steden lastig in ere te houden :wink:

2 likes

Daarom ga ik ook naar een standplaats,want dan kan ik (met een beetje geluk) kiezen waar ik in vervoerd wil worden.:smile:

1 like

Had al tijdje FC in vizier en bijna eentje (slimline moonphase) van @JTrapman overgenomen. Maar toen ik hem in de bijenkorf had gepast. Heb ik er vanaf gezien. De dimensies waren enorm voor een dresswatch voor mijn pols (18cm).

De JLC daarentegen heeft de ultieme afmetingen. Afwerking is superieur aan FC. Maar het prijsverschil.
Werd me verteld dat Een JLC is het kwaliteit van PP tegen een prijs van Rolex.

Wat is wijsheid? Een JLC of 3 van FC.
Je betaalt bij JLC stuk geschiedenis en prestige. FC moet het nog waarmaken.

Maar waarde vast zijn beide horloges niet.

Slechte waardevastheid is jouw voordeel, zoek gewoon een mooie occasion!

1 like

Moet je er wel een hebben die erg nieuw is of een recente service heeft gehad. Dat laatste is namelijk een prijzige aangelegenheid. Veel mensen rekenen zich rijk met een occasion.

Heeft u of iemand anders een idee wat een (full) service kost? Of ik kijk erover heen of het is niet te vinden op de site van JLC

Nike erkent bijvoorbeeld dat boven de 80-100 euro een hardloopschoen/sneaker kwalitatief niet meer beter wordt, maar ze “moeten” een schoen van 300+ euro maken omdat mensen die graag willen kopen om zich te onderscheiden m.a.w. status.
Ik ben er ook vaak slachtoffer van :grin:

Ik weet het niet precies…maar ik wil het voorlopig ook niet weten…:wink:

1 like

Ja, weet je, er zijn zoveel variabelen bij het bepalen of iets een goede deal is of niet. Maar ga er maar vanuit dat (met uitzondering van Rolex sport modellen) een horloge vrij hard in waarde daalt als je hem net hebt gekocht.

Even ter hulp hierbij, de volgende link …