Bedoel voor de listprice van een JLC koop ik me 3 Frederique Constants. Het is beide manufactuur. Is het dan zo lastig te maken, een maanfase module?
Betaald men dan zoveel meer voor de naam en de geschiedenis of is het afwerkniveau van de FC en de JLC dag en nacht verschil, dat de JLC zoveel beter is? Of is het beleving? Jeager veel beter in zijn algemeenheid?
Of speelt het ook mee dat de JLC een gouden rotor heeft?
Dat is 1 ding , Staat bij JLC echt op een hoger plan.
De naam uiteraard.
De kalibers van JLC zijn echt hand gebouwde manufactuur uurwerken , ander niveau dan FC.
JLC heeft veel kalibers geleverd aan Patek , Vacheron , Audemars … dat zegt wel iets.
Ik heb die JLC met zwarte plaat. De FC heb ik ook al eens in handen gehad. Leg je ze naast elkaar zie je aan de buitenkant dan de JLC een stuk verfijnder is, zowel qua ontwerp als qua afwerking. Komt een verfijnder uurwerk bij.
Of dat het enorme prijsverschil rechtvaardigt, is natuurlijk een persoonlijk iets, maar op z’n minst twijfelachtig. Dat geldt dan ook weer als je de JLC vergelijkt met bijvoorbeeld een Patek of Vacheron.
De laatste procentjes kwaliteit zijn nu eenmaal de duurste…
De FC is een werkelijk prachtig horloge. De JLC nog mooier.
Nu zie ik Frederique Constant manufacture moonphases voor 2500 op de webz, en de JLC voor 6500. Da’s nog geen drie keer de prijs.
Ik zou een meerprijs betalen omwille van de maten. De 39mm om 9.9mm van de JLC zijn optimaal, de FC is een karikatuur met 40.5mm doorsnee en (!) 12.4mm dikte. Da’s een dikbuikigheid die een Seiko niet misstaat.
Maar 4000 Euro verschil? Jazeker, omwille van de uitspraak van de naam.
“Ik dacht, laet ik vandaegh de zjéé-zjèh maer eens om de pols laezeren”
De prijzen van luxe producten hebben minder met kwaliteit de maken, en veel meer met merkbeleving en status en de positionering in de markt. Mensen vinden iets vaak mooier omdat het duurder is. Volledig irrationeel. Daarom ook die rare verhalen op het forum over de zg. superioriteit van sommige merken. Dit geldt niet alleen voor horloges.
Had al tijdje FC in vizier en bijna eentje (slimline moonphase) van @JTrapman overgenomen. Maar toen ik hem in de bijenkorf had gepast. Heb ik er vanaf gezien. De dimensies waren enorm voor een dresswatch voor mijn pols (18cm).
De JLC daarentegen heeft de ultieme afmetingen. Afwerking is superieur aan FC. Maar het prijsverschil.
Werd me verteld dat Een JLC is het kwaliteit van PP tegen een prijs van Rolex.
Wat is wijsheid? Een JLC of 3 van FC.
Je betaalt bij JLC stuk geschiedenis en prestige. FC moet het nog waarmaken.
Moet je er wel een hebben die erg nieuw is of een recente service heeft gehad. Dat laatste is namelijk een prijzige aangelegenheid. Veel mensen rekenen zich rijk met een occasion.
Nike erkent bijvoorbeeld dat boven de 80-100 euro een hardloopschoen/sneaker kwalitatief niet meer beter wordt, maar ze “moeten” een schoen van 300+ euro maken omdat mensen die graag willen kopen om zich te onderscheiden m.a.w. status.
Ik ben er ook vaak slachtoffer van
Ja, weet je, er zijn zoveel variabelen bij het bepalen of iets een goede deal is of niet. Maar ga er maar vanuit dat (met uitzondering van Rolex sport modellen) een horloge vrij hard in waarde daalt als je hem net hebt gekocht.