Waarom is investeren in vintage horloge een NO GO onderwerp?

Ik denk dat je het meest zeker bent bij een merk dat zijn nieuwprijzen met meer dan de inflatie kan verhogen omdat ze gewild zijn, en waar in het algemeen geen of maar beperkt korting gegeven wordt. Dan blijven 2ehands prijzen eerder op niveau dan bij de merken waar je zodra je de winkel uitloopt de helft armer bent.

En het helpt ook als merken herkenbare en consistente modelnamen hebben. Dat vind ik een nadeel aan Grand Seiko, die hebben geen namen, alleen typenummers, waardoor je geen herkenning opbouwt. Alleen de Snowflake heeft een publieksnaam gekregen. De Selfdater is een andere Grand Seiko met een naam, maar zoveel andere zijn er niet.

Dat je ergens geld op gaat verdienen gaat je alleen maar gebeuren als je een horloge nieuw tegen list kunt kopen dat je direct voor 50% meer of het dubbele aan een handelaar door kunt zetten.

Ik heb nog een horloge waar ik wel winst op ga maken als ik het verkoop. Dat heb ik goed gekocht (maar niet bijzonder goedkoop), en ze zijn de afgelopen jaren licht in prijs gestegen zodat ik er nu 50% meer voor kan vragen dan ik betaald heb. Maar dat had niemand voorzien toen ik hem kocht, want het is geen Rolex of AP of Patek.

4 likes

Nee nee nee! :no_good_man:

4 likes

moj je kiekn mooi man

waarom reageer je eigenlijk? ik had in het topic nog zo gezegd, pfff zeggers en negatievelingen niet reageren aub

2 likes

Als ik van mezelf uitga dan vind ik het investeer verhaal ver van de echte liefhebberij afstaan.

Al begrijp ik natuurlijk best dat er ook mensen zijn die erg van hun waardevaste horloge kunnen genieten terwijl deze in de toekomst wellicht voor hetzelfde bedrag of meer van eigenaar kan verwisselen.

Ik heb meer moeite met trends en hypes die opgeblazen worden door websites zoals Hodinkee en aanverwante websites en magazines.

Een Universal Geneve Nina Rindt ben ik nog in goede staat tegengekomen voor ruim 3k…En daarvoor voor net onder de 3k…

Met 3k zit je in het midden segment en dat kunnen veel liefhebbers nog wel missen voor een mooie vintage chrono met een leuk verhaal.

Hetzelfde geld voor UG Polerouters bepaalde vintage Tissots en Heuers. Waren allemaal redelijk betaalbaar voor de verzamelaar met een gemiddeld budget.

Nu niet meer, dus iedereen die ook in wil stappen in het investeren van horloges vraagt wat wordt nu booming.Wat moet ik kopen of in de gaten houden? Dat weet gewoon niemand al hebben sommigen er meer kijk op dan anderen natuurlijk.

Voorbeelden als dit raken de verzamelaar in het middensegment met die het om het horloge te doen is, en niet even 15 a 20k (of meer…) kunnen missen voor een hyped up vintage.

5 likes

Waarom zou het HF hierop een uitzondering zijn?

1 like

Hé! Mijn Pro Diver mag dan maar 89 euro gekost hebben, en de bezel mag eraf liggen, maar een kermishorloge is het zeker niet. Het is net als met auto’s. Een topper bouwen voor een topprijs is lang niet zo moeilijk als een functioneel mobiel bouwen voor een bodemprijs.

5 likes

Er gaat niets boven Mercedes vrind

ach ga niet voor horloges…
ik denk dat zilvervliesrijst groot zal worden en in waarde zal stijgen of je gaat voor de veilige route oftewel ga voor goud.

Als je echt wilt investeren zou ik hier eens naar binnen lopen met je spaarvarkentje

4 likes

Ik had nog zo gezegd…
Je kunt iets vragen, maar dan nog.
Maar ik zoek vooral hier even rond gaan neuzen:

1 like

W220 S-klasse met V12, het topmodel:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/5OtiQeW7ixpoSWu1lKZKSPWWqOCN9KKwn3RG4mwaDBQ7KrSaNVeaePxa-FOtmU6nbmKZ4xNorv2QCg427J6pSod5Wv3AOT3rD1FPhbft44lQcBQC-AOAaISsgW3V5N431A

1 like

Even heropvoeden

Ik weet ook niet wat meer waard wordt…

Maar een jaartje of wat geleden tot nu, kocht je een in nieuwstaat verkerende skx hier op hf voor €150-€250.


Nu de productie gestopt is lijken de prijzen hiervan ook wel wat te stijgen. Misschien in de toekomst nog wel meer? Wie zal het zeggen.

Deze Tissot PR516 GL Heritage uitgave was bij uitkomen zeer geliefd.


Kon een jaartje later hier op HF voor €350-400 opgepikt worden…
Maar probeer er nou maar eens 1 te vinden op het www.
Denk dat deze wanneer nou worden aangeboden ook wat hoger gaan als €500… en dan zeker de donkerblauwe

En de Seamaster stijgen al enkele jaren op rij lekker

Kijk nou maar eens bij diverse grijze dealers €1800-2300… terwijl een jaar of 3-4 geleden hier te koop voor €900-€1000

Tja wat gaat het doen…wat is een goeie aankoop…je zult een horloge in ieder geval enkele tot tiental jaren moeten houden

2 likes

De meeste topicstarters willen veel positieve reacties scoren. Verfrissend dat TS een keer de tegenovergestelde tactiek kiest!

6 likes

Omega Speedmaster Mark II
Vind ik nog ondergewaardeerd ik verwacht dat die ooit gaat stijgen.

2 likes

Ik vraag mij altijd af waarom dat gemeld moet worden, zet het op negeren als dat is wat je wil doen. Maar waarom dat ook nog eens melden ?

3 likes

Ik denk dat je het iets te sterk aanzet.

  • Het is een liefhebbersforum waar handel niet is toegestaan. Je vraag lijkt te gaan over horloges als financiële investering, waarbij je het zou kopen en later verkopen met als doel winst. Het is niet gek als dit publiek daarop reageert. Alsof je ham probeert te slijten in een varkensstal.
  • Maar als ik nog iets beter lees, gaat je vraag over waardevastheid van een horloge en niet willen verkopen met verlies. Volgens mij zit dat veel meer in lijn met wat veel mensen doen, alleen kom je vrij snel bij Rolex uit (waardevast), en waarschijnlijk andere voorbeelden die ik niet ken. Maar dan is het nog altijd omdat men het horloge een tijd wil kunnen dragen, en het is veel geld, dus liefst in ieder geval zonder verlies te leiden.

Met ‘Investeren in een horloge’ en ‘mensen die pfff zeggen moeten maar wegblijven’ roep je het zelf op denk ik.

Ik heb er zelf geen mening over. Dat is best lekker soms.

4 likes

Nu is vooral de vraag of hij niet stiekem toch leest en reageert :stuck_out_tongue:

1 like

Dan kan je eigenlijk alleen maar bij de iconen blijven en rest is koffiedik kijken denk ik.

Ik denk dat TS dat ook wel weet trouwens.

Ik wil ook graag wel weten waar ik m’n geld in moet beleggen maar niemand die mij gratis advies geeft. Flauw hoor! :wink:

2 likes