Waarom is investeren in vintage horloge een NO GO onderwerp?

Ik denk dat minimaal de helft van de forumleden bij de keuze voor een horloge uit het hogere segment rekening houdt met de waardevastheid. Doe ik ook, want ik houd van afwisseling en mijn budget is (relatief) beperkt.
Dat er zo vreemd wordt gereageerd snap ik niet helemaal.
Alsof je dan opeens geen echte liefhebber meer bent.

1 like

Dit is het 100%. De huidige markt wordt verkracht door speculanten (heeft dus niks met liefhebberij of interesse in het product te maken). En ondertussen iedereen maar klagen dat alles zo duur wordt en dat er wordt gerommeld met (vintage) horloges. Ze werken het zelf in de hand door elkaar helemaal op te hypen.

1 like

Ik denk dat de oosprong in negatieve reacties ligt in:

  1. Mensen praten elkaar na, zonder zelf een mening te vormen. Groepsdruk.

  2. Onmacht. Mensen willen een sub tegen list, lukt ivm schaarste niet. Als iemand anders er wel een weet te scoren en besluit die niet te dragen, zoals zij wellicht zouden doen, maar besluit door te verkopen voor wat de markt er voor over heeft, frustreert dat hen.

  3. Jaloezie. De inhoud van de knip verschilt tussen mensen. Dat levert jaloezie op. Is al zou oud als mijn zusters tiet.

Mensen hebben vaak prachtige principes, totdat de knip open gaat (omdat er iets ingaat: ze kunnen winst maken met verkoop van een stuk) of omdat er iets uit moet (bijvoorbeeld grote woorden in de VVE over in stand houden van cultureel erfgoed, maar wanneer de kozijnen een keer geverfd moeten worden: geen gehoor).
Dit zijn ook de mensen die wanneer ze een antiek kastje uit een erfenis krijgen, oid, gewoon marktwaarde beuren. Dan gaan ze dat object heus niet voor minder aanbieden aan een ‘liefhebber’.

7 likes

Perfect verwoord

2 likes

wow, waar komt dit voorbeeld vandaan?

heeft u toevallig recent geprobeerd een antiek kastje te kopen?

2 likes

He Thijsie, ik vind dat je heel raar reageert in dit topic. Vind je je eigen reacties niet wat apart knul? Maar ik zal toch even reageren op je topic.

Ik zou vooral kopen wat je mooi vind ipv je te leiden door de waardevermeerdering. De horlogeliefhebberij moet leidend zijn, niet de geld liefhebberij. Nogal logish dat horlogeliefhebbers dan geprikkeld reageren als het alleen maar over het geld gaat ipv de horloges.

10 likes

Groepsdruk vrind groepsdruk

ik weet niet wat het is met dit topic…

1 like

Dus ik kan geen horlogeliefhebber zijn als ik ook horloges met winst verkoop? Strange… om te verkopen moet je van je product houden (daarom verkoop ik ook niet het al eerder aangekaarte Invicta kermishorloge)

Waar zeg ik dat? Je lijkt je mening al klaar te hebben zonder dat je leest wat mensen zeggen in het topic.

6 likes

Had je op de zondagavond nog even zin in een lekker verhit discussie’tje?

Maar dat ‘azijnpisser-geblaat’ van je , irriteert mij mateloos.

9 likes

Ik ben voor vrije markthandel, en enige overheidsregulering waar het gaat om belangrijke zaken waar iedereen mijns inziens recht op heeft: huisvesting, onderwijs, veiligheid (politie en overheidsapparaat moet voor elke burger even goed werken). Voor de rest: handelen maar. Rolexen, kastjes… als je winst kan maken krijg je van mij een duimpje :+1:t3:

4 likes

Je kan jezelf geen liefhebber van horloges noemen als je liefhebbers van dit merk op deze manier wegzet. Kansloos topic weer!

8 likes

precies dit.

had overigens niks anders verwacht…

Ik denk toch ook dat de “haat” een beetje is ontstaan, toen ook hier de fonkelnieuwe submariners in het blauwe gedeelte opdoken voor een dikke premium.

Verder vind ik het juist een leuk fenomeen dat een aantal horloges in waarde stijgen. Net als auto’s en kunst, komen de gewilde pareltjes bovendrijven na verloop van tijd.

Er over klagen is zo kortzichtig. Geef gewoon toe dat je hebt zitten slapen en de boot gemist hebt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wat in waarde zal stijgen… mmmm
Ik denk de AP royal oak off-shore. Want ze worden nu verketterd door “liefhebbers” maar er zijn echt tig varianten uitgebracht en het is en blijft toch AP.

De slecht verkopende modellen van de grote merken, zijn meestal de grote stijgers in de toekomst (Daytona als beste voorbeeld)

6 likes

Ho ho… je krijgt wel degelijk kundig en gratis advies - deegkneders en ovens :blush: het leven kan zo simpel zijn…

Groet, Vincent

2 likes

Ben in eerste instantie liefhebber, maar bij sommige horloges, niet alle, hou ik wel degelijk rekening met de restwaarde

Ik hoop op zijn minst bij verkoop mijn centjes terug te krijgen

Maar ik heb op mijn Hamiltons, Tissot’s, Breitling, maar met name Omega’s Speedmaster & Seamasters chronographs stevig gewonnen en op een Vintage Omega Chrono verdrievoudigd

Is gewin primair het doel geweest, nee zeker niet, maar het was geen onprettig bijverschijnsel

Tevens zie ik het soms net als vissen, je vangt een vis daar heb je je plezier van en laat de vis weer gaan en als je die vis echt leuk vond ga je hem weer een keer vangen

Rouleren mijn horloges snel? Nee zeker niet ik hou de meesten vele jaren voordat ik wederom verkoop

Zo heb ik al 30 jaar een Rolex, die is onderhand meer dan 10 keer over de kop gegaan, maar ik zie geen reden tot verkoop, maar het is mooi meegenomen

3 likes

:laughing:

1 like

Dat is dus de crux. Jij opent geen topic met welk horloge moet ik kopen als investering. Natuurlijk denk je ook wel even 3x na voor je een horloge koopt waarop je flink zou afschrijven maar dat is wat anders. Maar goed, afschrijving en winst heb je beide niet zolang je een horloge niet verkoopt. :smile:

4 likes

Ja ja ‘bis’ moet zijn ‘vis’ ik heb al gecorrigeerd :grin: