Waarom je jouw horloges moet dragen

Ik kwam vanavond dit leuke stukje tegen op Quill & Pad, dat ik met jullie wil delen. Staan enkele open deuren in en waarheden als de spreekwoordelijke koe.
Enjoy :sunglasses:

Why You Can’t Afford To Buy Your Watch If You Can’t Afford To Break It (Archive)
by GaryG

My first rule when it comes to collecting is to avoid setting too many exclusionary rules.

I am sure that there are many theme-centered watch collectors who put emphasis on things such as owning one of each Omega vintage chronograph from a certain year or Elgin railroad watches of a particular decade. These people might consider what I do far too haphazard to be labeled “collecting,” for instance.

If, however, I force myself to set criteria for what constitutes collecting to me, I keep coming back to two rules for myself: passion and enjoyment.

And this is perhaps best defined by asking yourself, “Are you emotionally engaged with the items you collect, be they watches, cars, or bottle caps, and do you take advantage of all of the enjoyable aspects of owning them?”

With watches, I believe, the former criterion – passion – is what separates collectors from investors and accumulators. Which brings me to the second criterion: deriving the full enjoyment from the things you own.

Among Ferrari enthusiasts, there’s a well-known saying: not driving your Ferrari so it will be more attractive to its next owner is like refusing to sleep with your lover so that he or she will be more appealing to the partner after you.

Nevertheless, there are lots of “garage queens” out there, just as there are a high number of “safe queens” and their owners in the watch world. Yes, I’m looking at you, Mr. “Triple Sealed In Its Own Original Geneva Air And Never Wound Let Alone Chimed Patek Minute Repeater.” I’m also speaking to all of the other owners of micro-mechanical marvels who don’t wear them, share them, or in some cases even let them out of the safe.

Why wear the watches that you own? There are lots of good reasons:

· It’s fun! You can’t get that thrill of seeing your pride and joy peeking out from beneath your cuff if you don’t have it on your wrist.

· It’s better for the watch in the same way that running a car keeps the hoses and gaskets from rotting; wearing your watch helps the lubricants do their jobs effectively.

· It shows respect for the maker. As a collector of independent pieces, I’m particularly big on this one. Do you really think that the person who spent hours tuning the operation of your chronograph wants you to keep it sealed in its package?

· It brings joy to your watch buddies, particularly if you swap from time to time and have the chance both to experience a piece you love but don’t own and see your pal loving the piece you had the obvious good taste to buy.

A. Lange & Söhne Double Split before refurbishment

· Watches are surprisingly hard to break and – more importantly – can be fixed. A few years ago, I bought a piece at an auction online, only to find when it arrived that it looked (at least to my very particular eye) as if it had been put through a garbage disposal. Gouged lug, dinged bezel, anti-reflective coating polished off part of the crystal, you name it. But after a surprisingly affordable trip to the “spa” – in this case, A. Lange & Söhne’s laser metal deposition capability – I defy anyone to distinguish this timepiece from new one.

A. Lange & Söhne Double Split after refurbishment

· The difference in resale price of a “mint” vs. “near-mint” piece isn’t actually that large. Were the extra thousand bucks you made back at the end of the day on a $20,000 watch really worth all of the fretting and missed enjoyment?

· If it becomes clear that collectors insist on wearing their watches, perhaps manufacturers will place a higher premium on wearability. I’m not suggesting a return to the days of ultra-high complications in 35 mm cases, but perhaps “packaging” (otherwise known as habillage or a decent-sized case) would take on higher priority in a world of vocal frequent wearers, particularly at the high end of the market.

· A watch is a functional item, and, ultimately, it’s wasteful to fail to take advantage of all that it has to offer.

Of course, at the end of the day if you really have spent a lot more on watches or a watch than you can afford, none of the above is likely to release you from the grip of fear. I’ll talk about some gambits for increasing the affordability of your collection in a future post, but in the meantime, wear and enjoy your watches as much as you can!

*This article was first published on Quill & Pad on February 24, 2014 at Why You Can’t Afford To Buy Your Watch If You Can’t Afford To Break It.

Origineel artikel

7 likes

Helemaal mee eens! Een horloge is gemaakt om te dragen, niet om altijd maar veilig opgeborgen in een kistje te liggen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Horloges moet je wat mij betreft gewoon dragen, klassieke auto’s moet je rijden en vintage instrumenten bespelen. Wat is het nut anders?

1 like

Ik draag ze ook graag, maar omdat ik ook dingen verzamel, begrijp ik verzamelaars ook heel goed. Ik heb eens een verzamelaar gesproken, die echt hele zeldzame vintage horloges bezat, waaronder de eerste iwc ingenieur, maar die al in geen tien jaar een horloge om de pols had gehad.
Ieder het zijne zeg ik maar.

1 like

Amen!!

Mooi gezegd!
Altijd leuk dat mensen horloges gebruiken waarvoor ze dienen, om gedragen te worden.
Maar ik begrijp het ook wel wat Marijn zegt. Voor de verzamelwaarde is nooit gedragen, ongeopend, ovp natuurlijk goud waard bij zaken die niet meer te koop zijn.

Met postzegels is het toch echt anders

3 likes

Ik heb een verzameling maar ben geen verzamelaar.
Ik draag ze allemaal, dat is nog moeilijk want de een
is nog cooler dan de andere :grin:

Grt.

Voor mij als vintage verzamelaar is dat toch anders, ik draag dagelijks een Breitling Super Ocean Heritage en ik zie toch dat hij door het dragen verouderd/ beschadigd, dat boeit niet want daar is het horloge voor. Echter met mijn vintage vind ik dat lastiger, horloges die al 50 jaar zo mooi zijn gebleven vind ik echt zonde om de dragen,die blijven netjes in de kluis bewaard om naar te kijken maar niet om te dragen.

1 like

Zijn die horloges al niet 50 jaar gedragen voor ze in jouw bezit kwamen?

Bij een NOS vintage horloge kan ik het me enigszins voorstellen dat je hem niet draagt. Maar bij een gedragen horloge snap ik het niet zo goed.

Maar idd je kan ook alleen kijken naar een horloge.
Zonder het te dragen of zonder te zien hoe laat het is :wink:

Sommige zijn natuurlijk al gedragen, nee de meeste zelfs echter zijn ze wel in goede staat. Als ik een van mijn dagelijkse en moderne horloges beschadig dan kan ik daar een bezel voor kopen of een polijstbeurt laten geven maar een Longines uit 1950 ga ik niet polijsten,dan is hij niet meer origineel en probeer maar eens een onderdeel te krijgen voor een dergelijk horloge als het bv valt.

OK ieder zijn manier van omgaan met horloges en verzamelen natuurlijk.

Ik draag mijn vintage horloges die in perfecte/zeer goede staat zijn en als daar een kras of deuk in komt, dan vind ik dat vervelend uiteraard, maar dat hoort nou eenmaal bij een gebruiksobject.

Het leven is wat te kort om niet te dragen wat je mooi vindt, vind ik.

Mee eens, ieder op zijn eigen manier natuurlijk. Ik begrijp jouw visie ook zeker hoor en idd soms is het jammer dat mijn collectie zo weinig daglicht ziet maar als ik daar dan toch iets van zou dragen dan zou het een klokje zijn die ik geweldig vind en die wil ik toch preserveren.

1 like

Ik las de titel als als je het onderhoud niet kan betalen dan is het horloge te duur voor je.

Why You Can’t Afford To Buy Your Watch If You Can’t Afford To Break It

Wel een goed punt want,als je de onderhoudskosten van je mooie Ferrari niet kan betalen,is hij gewoon te duur voor je.

Leuk artikel, maar ik vind dat ieder gewoon op z’n eigen manier van z’n hobby moet kunnen genieten. En als z’n horloges niet gedragen worden, dan maakt z’n horloge zich daar niet druk om. Alleen de mensen die zich daar druk om maken, maken zich er druk om :stuck_out_tongue:

Ik bedoel, ik vind flipperen voor mij onnozel. Ik wissel namelijk mijn selectie af door ze in de kluis weg te leggen. En na soms maanden of zelfs jaren niet gedragen te hebben, is het altijd weer een happy wederzien.
Dat terwijl sommigen hun klokjes flipperen als ze een paar weken niet gedragen zijn, onder het mom van zonde om ze op de plank te laten liggen. Ieder z’n ding denk ik dan.

En daarnaast draag ik wel m’n horloges, maar ben ik geen duiker. Dus die beste man mag dan nog z’n best gedaan hebben aan de helium escape valve, dive extention, triplock, glidelock, ringlock, etc enz, maar dieper dan een teiltje water komt mijn Rolex duiker helaas niet…
DIKKE pech voor hem :wink:

3 likes

Ik denk dat ik gek zou worden als ik een klokje zou kopen, om er alleen maar naar te mogen kijken. Ik snap dat er verzamelaars zijn die dit wel kunnen, daar hoor ik dan niet bij.
En beleggen in je verzameling is ook niets voor mij.
Ik wil ervan genieten, net als bij een goede whiskey of sigaar. Die worden ook echt niet beter als je ze blijft bewaren :sunglasses:

Uiteraard is het ook een kwestie van smaak en iedereen kiest wat hij mooi of spannend vindt. Een horloge dat ik niet kan betalen, koop ik niet.
Maar dragen zal ik ze :yum:

Ieder zijn ding hé … doch de titel vind zeker voor mijn geval niet echt ‘de lading dekkend’ waarom je een horloge nu wel of niet zou dragen.

Ik heb zelf een neiging tot ‘verzamelen’ (strips, whisky, miniatuurauto’s, horloges, lego, etc …) en deels van mijn plezier is om te genieten van stukken in je verzameling die in perfecte staat zijn (maagdelijk ongeschonden). Kan ik daarom geen horloge ‘permiteren’ om te dragen - absoluut niet - heeft er IMHO gewoon niks mee te maken.

Ik heb vaak dat ik gewoon soms 2 identieke exemplaren koop, eentje voor de verzameling en eentje voor om de pols :wink: Heb nu een Speedy Pro op hesalite in de verzameling en sta op het punt om een Speedy Pro op saffier bij te kopen om te dragen …

Ieder zijn ding, ieder zijn voorkeur … geen simpele conclusies aub :wink:

1 like

That’s the point.

Met een boel anderen eens…horloges zijn er om gedragen te worden in mijn mening.

Ik zie zelf geen enkel nut en/of plezier in het verzamelen, en vervolgens in een kast of doos te aanschouwen. Ieder z’n ding natuurlijk…

Maar dan begint de hobby wel ernstig te lijken op kunst (verzamelingen) waarbij het niet meer draait om de kunst, het vakmanschap, en de emotionele waarde, maar slechts om de financiele waarde (en m.n. de meerwaarde over tijd). Utterly ridiculous :confounded: