Waarom juist wel of geen ceramic bezel?

Ceramische bezel blijft mooi maar glimt wel meer dan een aluminium bezel.
Moet denk ik ook bij de stijl van het horloge passen.

3 likes

Dacht het wel hoor echt geen enkele behoefte om dit horloge weg te doen.
Enige horloge wat voor de juiste ruil of cash zou mogen gaan is de Damasko, maar ook daar ben ik nog steeds blij mee.

Dat hangt helemaal af van de oppervlakteafwerking, is het voor presentatie mooi en met lekker scherpe belijning van de markeringen, dan polijsten ze de rest ook wel tot bijna spiegelglans.
Mijn 1000m tuna heeft een keramische shroud en die is donkergrijs/anthraciet en mat, meer gesatineerd dan gezandstraald en is niet reflecterend dof.

1 like

Ging echter wel om de bezel.

Nee, om de bezel inlay :slightly_smiling_face:

1 like

Fair enough.

In elk geval niet om tuna shrouds. :cold_sweat:

2 likes

Het effect van het verschil in krasbestendigheid is niet bij elk horloge even groot. Dit komt niet door krasbestendigheid van het materiaal, dat zal allemaal wel hetzelfde zijn. Als je een horloge hebt met een doomed saffierglas zoals de tudor BB58 of de Omega Speedmaster dan zorgt het verschil in hoogte (al dan niet in combinatie dunnere een bezel) er voor dat de bezel veel minder vaak door iets geraakt zal worden. Bij horloges waarbij de bezel gelijk met het glas ligt (zoals een Seamaster of sub) is de kans dat de bezel door iets geraakt wordt veel groter.
Kort en goed, als je een horloge met een doomed saffierglas wil kopen dan kom je krastechnisch gezien prima weg met een aluminium bezel.

1 like

Hoewel er bestaat ook brushed look en matte keramiek tegenwoordig.

Ja maar dat zegt natuurlijk niets over mijn stelling, want in dat geval vinden ze dat waarschijnlijk niet. :slightly_smiling_face:

2 likes

De afwerking van een keramische bezel moet passen bij de afwerking van het horloge. Bij een hooglanzende bezel moet een hoogglanzende wijzerplaat, en bij een matte wijzerplaat moet een gematteerde keramische bezel. Zo dus:

Een hoogglanzende bezel op een horloge met een matte wijzerplaat zetten is geen porem :roll_eyes:

4 likes

En mocht het toch beschadigen dan hoef je alleen de inlay te vervangen en dat zijn vaak de kosten niet.

1 like

Zoals ook deze bijvoorbeeld.

Met lume erin zelfs:

11 likes

Heel fraai horloge maar verdorie wat schreeuwt dit om een ander bandje. :kissing_heart:

3 likes

Een comfortabele sailcloth zou ik ook prima vinden. :slightly_smiling_face::+1:

1 like

Kan ook mat zoals op m’n Pelagos,

Maar idd wel heel shiny zoals op m’n

maar zou mijn inziens niet passen op bv
m’n Black Bay. Denk dat het gebruik door de meesten van ons toch nooit echt duiken is dus functionaliteit is “””””” ach ja. Maar vooral wat vindt je mooi.

1 like

Dit dus

Zeker of een Hirsch Arne, wel met een matte sluiting.

1 like

Mooie structuur, ben alleen niet zo’n grote fan van die rubber nopjes aan de binnenkant. Je hebt me wel op een idee gebracht trouwens (thanks), ga me eens wat verder in sailcloth banden verdiepen, mooi alternatief voor leer. :+1:

1 like

En we hebben een mogelijke hit. :slightly_smiling_face:

Sorry voor de off topic TS… :pray:

1 like

Het is een stuk lelijker / heeft een goedkoop glimmende uitstraling dan een aluminium / Bakelite bezel

(Ja ik ben meer van de vintage horloges :grin:)