Waarom kies je voor een bepaald horlogemerk?

:sunglasses:

Wat zegt u? Ex eigenaar?

Heb je nog een horloge in je collectie die je, ondanks alles, bent blijven houden?

Ik merk dat ik vooral ‘een verhaal’ om mijn pols wil, in praktijk komt dit vaak neer op een horloge van een bekend merk. Ik ben me ervan bewust dat de verhalen rond horloges vaak opgeklopt zijn door marketingafdelingen maar toch blijf ik er in trappen :slightly_smiling_face: Om die reden koop ik al een tijdje geen microbrands meer. Ik zou bijvoorbeeld eerder meer betalen voor een minder goed afgewerkte Seiko, dan dat ik voor een San Martin zou gaan. Het specifieke merk maakt me niet zo veel uit, dat kan bijvoorbeeld Rolex (Air King, Explorer) zijn, maar ook Glycine (Air Man) of Seiko (Turtle, Willard) om maar wat te noemen.

2 likes

Dat staat onderaan zijn topic.
Je hebt t niet helemaal doorgelezen :wink:

Scherpte raakt wat weg met die groene
knuppels … heb je daar ook brilletjes voor?

1 like

Leuke spellingcorrectie.

Jawel. Ik denk dat ik nog wel 15 horloges heb, maar, op een paar na, niet hele dure meer. Een Sinn UX, mijn Eberhard heb ik nog, en ook mijn omega speedmaster date. Verder seiko’s en nog anderen. Net een meistersinger gekocht. Het hoeft ook niet zo nodig meer, het dwangmatige is weg.

15!?
Jeetje wat een kapitalist

:eyes:
Dat is sowieso niet goed.

(Ff testen of ik echt op ignore sta)

Het zou me werkelijk mijn r*t roesten. Zoals ik zei, merkgeilheid begrijp ik niet.:no_mouth:

2 likes

Ik hou en geniet van mooie horloge en koop er wel eens één.

Verder

5 likes

Ik doe dan ook maar mee!

6 likes

Een hele leuke. Een Einzeiger maar toch ook weer niet…

1 like

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als ik er een nieuwe aanwinst heb, verdiep ik me meestal wat uitgebreider in het merk. Ik kom dan altijd wel modellen tegen die ik ook wel graag zou willen hebben. Ik houd me dan in, maar kan me goed voorstellen dat als je dat niet doet je horloge doos binnen de kortste keren uitpuilt van de Seiko’s, of dat je Rolex na Rolex flippert om ze allemaal gehad te hebben.

1 like

Op het forum dus niet. Daar zie je een heleboel voorbij komen.

Kijk ik loop ook al een tijdje mee(buiten het forum), het is natuurlijk ook tijds- en budget gebonden.

Iedere jonge knul is waarschijnlijk ooit begonnen met een kermishorloge/ Flikflak achtig iets als instapper.

Ik ben in de 80’s opgegroeid, maar heb nooit wat met quartz gehad, op de basisschool liep ik met zo’n “foute” Casio F91W en een Casio calculator CFX-400. Om heel eerlijk te zijn: vond er geen reet aan.

Had ze beide gekregen en een gegeven paard hè…:zipper_mouth_face:

Na flink klusjes doen en sparen had ik een Seiko 5. Toen had ik al meer met het mechanische, dat het een “maar een Japanner” was boeide mij niet en nu nog niet. De echte patsers liepen toen met Breitlings, vond het maar niks: veel te groot en opzichtig voor de pols van een 16- jarig ventje en ik vind Romeinse cijfers niet fijn lezen: doe mij maar strepen of stippen op een dial.

Zou best wel uit nostalgie weer zo’n Seiko 5 willen, voor klussen/ het strand.

Voor jonge scholieren van nu zou ik zeker de Seiko’s aanraden. Een beetje pimpen en customizen veel is leuker, dan dan te rondlopen met een Rolexlogo op je Iwatch. :nauseated_face::face_vomiting:

Mijn eerste “duurdere” aankoop was een Sub 14060. Zat er al vanaf de middelbare school naar te kijken en heb hem uiteindelijk gewoon bij de AD gekocht.(kon toen nog)

In die tijd kwam je ze niet zoveel +2000 NLG horloges, in het dagelijks leven tegen. Nu zou ik geen (nieuwe stijl)sub meer kopen: ik vind die preceramic veel mooier en die veel oudere exemplaren nog véél mooier. :ok_hand:t2::yum::sweat_drops:

Zou nu eerder voor de nieuwe model Explorer 1 gaan of een DJ 36mm, zoals onze Lucas.

AD/ grijze dealer, tja wat moet ik daarop zeggen. Natuurlijk wil iedereen zo goedkoop mogelijk, wat vroeger de grijze dealer was, is nu de AD… Ik voorzie voor Rolex dezelfde poeha zoals bij LV of Hermès tassen, niet echt mijn ding. Het gaat mij om het klokje, niet om het circus :clown_face: :woman_juggling:t3::circus_tent: er omheen.

Maar er zijn zeker nog genoeg andere merken die hele mooie horloges hebben: ben zeker geen Rolex autist :speak_no_evil:

Een CVDK Ariadne, rosé IWC Portugieser met ratrapante, PP Gondola met arabic dial, VC retro Patromony, of Zenith De Luca krijg ik ook jeuk van in de handjes :heart_eyes:

1 like

Ik zou willen zeggen dat ik alleen voor het horloge kies. Maar dat is niet de hele waarheid.

Ik vind een merk aantrekkelijker wanneer ik iets heb met de ontwerpen, stijl en techniek die het merk in horloges verwerkt. Vooral wanneer er een duidelijke lijn zit in de ontwerpen. Interesse in het merk versterkt interesse in het horloge.

Daarnaast zijn er associaties met bepaalde merken die iets toevoegen. Ik vind een gouden date-just cooler omdat BB King het horloge droeg. Maar voel dan weer minder/geen connectie met James Bond of de maanlanding. Dus het zijn voor mij wel persoonlijke associaties en niet zo zeer vanuit een marketing team.

3 likes

Zelf interesseert merk mij helemaal niets, maar moet het uurwerk aansluiten bij als persoon. Zo zit ik voornamelijk in de bodem categorie (onder 1000 euro).
Dan kom je al snel uit op seiko, citizen etc.

Ik heb 1 uitschieter die ik destijds op een veiling aangeschaft heb en waarmee mijn voorliefde voor horloges (en de aanmelding bij dit forum) uit voort gekomen is.

Mijn karakter is te omschrijven als een wildebras. Ik ben lomp, ongegeneerd en pak door. Waardoor een horloge, eveneens als mijn kleding en ik als persoon, het geregeld te voorduren hebben. Daarnaast werk ik in de forensische psychiatrie waar ikzelf en mijn spullen regelmatig een stootje ontvangen. Dan wil ik me niet druk maken over een datejust om mn pols.

Dat gezegd hebbende wil ik ooit, mocht ik doorgroeien als oude lul naar een kantoor baan, een grand seiko bemachtigen. Maar dat is muziek voor een andere tijd, waarbij ik de persoon die ik nu ben, ben ontgroeid.

Een rolex of andere dure maar zeer mooie merken passen niet bij mijn vermogen, levensstijl en karakter. Als dit bij iemand anders wel zo is, is dit toch alleen maar mooi? De markt zit vol parels, de een gewilder dan de ander. Maar er zit altijd wat bij dat je kan betalen en je aanspreekt.

9 likes

Dat werk is goed voor fysieke inspanning! :smile:

1 like

Een deel is gekocht als investering. Een ander deel meer vanuit de liefhebberij. Dat laatste deel bestaat uit meerdere merken die niet allemaal even waardevast zijn. Het ene deel bekostigd het andere deel.

1 like

Ik kies voor het horloge. Merken zeggen me niet zoveel, behalve Casio en Seiko. Ook daar geldt dat ik een klik met het klokje moet hebben. Wat moet ik met een lelijke horloge al is het een Rolex of Omega? :innocent:

1 like

In eerste instantie kijk ik naar een model.
Mits het maar van een bepaalde huize is. Geen plakmerk e.d.

Maar dit topic gaat over waarom kies je voor een merk… tja geen idee.

Er zijn vele mooie horloge huizen. Dus merken genoeg, maar ik heb wel absoluut voorkeur.

JLC, zenith, rolex, patek, vacheron, Girard perregaux, vintage tudor, neo vintage iwc, lange und sohne, en ga maar door.

Het is allemaal persoonlijk. :beers:

1 like