Waarom kies je voor een bepaald horlogemerk?

Beste allen!

Waarom dit topic? … naja … vrij recent is er door een nieuwkomer die vanwege allerlei reacties op zijn vraagstelling ook maar weer besloot om zijn account op te heffen een vraag neergelegd “waarom Rolex?” … ikzelf vond de vraagstelling plus daarbij de mening die deze persoon innam wat ongelukkig waardoor het een topic werd die uitdraaide op een pro -Rolex kamp tegen het anti -Rolex kamp …

In essentie vind ik het wel een interessante vraagstelling namelijk; waarom kies je voor een bepaald merk en ben je bereid daar zoveel geld aan uit te geven? … om voor mijzelf te spreken; ik heb een collectie van 6 horloges … deze varieert van 300,- tot ruim 7k per horloge … mijn duurste horloge is gelijk ook dat horloge van ruim 7k namelijk mijn DJ41 …

Ik ben zoals velen van jullie een horlogeliefhebber … door dit forum ben ik in de loop van de jaren ook lekker gemaakt met merken die ik vooraf nooit kende, maar die in ieder geval niet goed voor de portemonnee zijn :smile:

Naja … om een lang verhaal kort te maken … ik behoor niet tot de categorie mensen die “even” 10k+ voor een horloge neertellen … ik weet dat er rondom Rolex vaak om geld gezeurd wordt, maar wees voor jezelf eerlijk, wanneer het om 2 horloges gaat die qua aanschafwaarde ongeveer gelijk liggen en qua looks voor jezelf ook niet ver uit elkaar liggen … dan is de keus toch gauw gemaakt wanneer er bij merk R nauwelijks tot geen afschrijving plaatsvindt en je bij merk X gelijk al 2K ziet verdampen wanneer je de winkel uitloopt.

In die zin speelt voor mij dan toch enorm mee dat ik ooit nog eens aan een Moser&cie, a lange (en als t echt financieel goed gaat een gronefeld) of iets in die trend zou willen geraken, ik mijn DJ goed te gelde kan maken … gaat het mij dan om geld? In eerste instantie wel, maar om uiteindelijk bij mijn graal te geraken toch ook weer niet, want het ding wat ik uiteindelijk wil is in die zin niet helemaal courant en dan verdampt er wel meer dan 2K😃 … naja … lang verhaal, maar brand los!

8 likes

Ik kies niet het merk, maar het horloge. Ik snap merkgeilheid of voorkeur niet.

17 likes

Voor mij is het merk wel belangrijk maar niet vanwege de status die je van een bepaald merk krijgt. Op horloge gebied voelt Seiko voor mij als thuiskomen. Ik ben bekend met de seiko vormentaal en stel die op prijs. Wat voor mij zeker ook meespeelt is dat ik verzamelaar ben, ik verzamel Seiko. Een verzameling met veel verschillende merken wordt gauw zo rommelig vind ik. Maar niet iedereen heeft dat verzamelaars gen.

Daarnaast raak ik op Seiko gewoon niet uitgekeken omdat ze zoveel gemaakt hebben. Honderden verschillende soorten, duizenden verschillende modellen. Dus ik kan nog wel even alleen bij Seiko blijven voordat ik uit verzameld ben.

13 likes

Ik kies ook niet voor een merk, het merk kiest mij!
Ik heb 2 Omega’s, 1 Rolex, 1 Longines en 1 Seiko.
Wat zegt dat over mij?

Vroeger wilde ik juist geen Rolex vanwege het stigma. Dus Omega gekocht. Daarna nog 1 en toen zag ik het licht en kocht ik een Datejust. :grin:

4 likes

Je wil als liefhebber van horloges natuurlijk wel serieus genomen worden door andere liefhebbers. Enerzijds kun je de afschrijving compenseren door een goede tweedehands te kopen maar anderzijds redeneren andere liefhebbers hetzelfde en kom je, linksom of rechtsom, toch uit bij de gevestige en bewonderde merken.

Ze kunnen me wat.:joy::joy:

25 likes

Naja … merkgeilheid … ik kan het misschien beter verwoorden in de aankoop die ik dus onlangs gedaan heb en die ik deels ook in mijn openinspost schetste … ik vind namelijk een glashutte seventies qua looks net zo mooi als mijn onlangs aangeschafte DJ41 … dan is het veel risicolozer om eerst de DJ eens uit te proberen dan de glashutte (want hoewel verschillend is de aanschafwaarde hetzelfde is de restwaarde dat niet helemaal) … :blush: … ik moet overigens wel eerlijk zijn dat ik vrij ontvankelijk ben voor de Rolex -marketingmachine hoor! :smiley:

1 like

Een Rolex SS kan je beter nieuw tegen list kopen.

1 like

Ik kan dit niet erg serieus nemen.

8 likes

In eerste instantie kies ik voor een model wat ik echt mooi vind. Maar dicht daarbij heb ik ook een sterke voorkeur voor een paar merken (Damasko en Omega. En in iets mindere mate Oris en Certina) dat is vanwege de designs en kwaliteit. Niet vanwege zgn heritage of ‘merkbeleving’ door marketing.

1 like

Mhoahhh … dat geloof ik niet helemaal … wat vooral leuk is, en daar faciliteert dit forum goed in, is is dat je oprecht leuke reacties krijgt op je collectie, die je vanuit je normale sociale kring niet krijgt omdat het hun geen zak uitmaakt wat je om je pols hebt

7 likes

Wat is voor jou eigenlijk grailmateriaal? Ik zag dat je ooit eens een Rolex gehad hebt, maar daar ben je volgens mij enigszins op afgeknapt

Ik geef niet graag toe dat ik mijn smaak door anderen laat beïnvloeden maar ik moet zeggen dat hij wel sterk veranderd is sinds ik hier meelees.

1 like

Mijn financiele situatie is gewijzigd. Dit was een post van mij nog onder een andere forumnaam. Dan krijg je een idee.

11 likes

Ik herken dat overigens ook hoor! Ik ben een aantal jaar hier op HF actief en je begeeft je hier op horlogegebied in een omgeving die totaal niet representatief is tot de omgeving waar ik mij normaal in begeef … uiteindelijk ook nooit gedacht dat ik zoveel geld aan een horloge zou uitgeven maarja … t gebeurd en ik kan t missen dus geen man over boord :smiley:… maar als je er af en toe eens realistisch over nadenkt lijkt het wel eens door te slaan :blush:

5 likes

Dat je smaak veranderd dat kan ik wel begrijpen, naarmate je meer verschillende horloges ziet ga je toch vanuit een ander perspectief kijken. Maar dat heeft voor mij althans niks te maken met beïnvloeding door anderen.
Er is een tijd geweest dat ik Panerai wel tof vond, dat is nu wel anders :face_with_hand_over_mouth:

haha afgekickt van de coke

Ahhh … ben in 2017 lid geworden en heb vooraf ook niet het hele forum uitgespit … indrukwekkend verhaal en toch wel leuk dat je nog altijd ergens plezier vindt om op HF actief te zijn (anders was je account al wel opgeheven neem ik aan! :smile:)… ik snap dat merkperceptie dan van ondergeschikt belangt wordt, maar klaarblijkelijk is de liefhebber nooit weggegaan getuige dat je nog altijd actief lid bent!

Ik ben veel actief in off topic, met mensen die me liggen. En af en toe post ik nog wat, maar het meeste weet ik nou wel.
Het groene deel heb ik weer op negeren gezet. Rolex is vaak mooi, maar sommige eigenaren bevallen me niet.:sunglasses:

5 likes

Tsja … daar prik je inmiddels wel doorheen :blush:

1 like