Waarom niet goedkoper?

Ik mis bij Seiko sowieso een stukje beleving: een Seiko koop je in elk centrum van een willekeurige stad/dorp in Nederland. Omega of Rolex daarintegen zijn veel “lastiger” te vinden of zijn er gewoon schaarser. Om nog maar te zwijgen over het aankoop-genot dat ik ervaar bij het kopen van een dergelijk horloge (Rolex/Omega). Natuurlijk is het allemaal gebaseerd op mijn mening/gevoel. Maar een vergelijking trekken tussen deze merken en Seiko (GS daargelaten) is niet erg relevant lijkt me.

Ja en die band komt qua afwerking wel in de buurt van GS niveau. Hoe is dat geen topper voor 600-700 piek? :sunglasses:

Da’s een type. Meest verkochte merk in 2017: Rolex.

1 like

De horlogegeenschap is niet groot genoeg om de schoorsteen te laten roken. Je zal de massa moeten aanspreken.

Léésda’ keerl :grinning::

1 like

Ik ben het met je eens dat het geen GS of Rolex is, maar die SARX is elke cent waard.

Ik snap de TS niet zo. @Ivo je wil meer horloge voor minder geld?

1 like

Zeer zeker niet wanneer je over aantallen spreekt. Misschien qua omzet alhoewel dan Seiko ook zal meespelen. En de Apple watch.

2 likes

@HanDavinci

Volgens mij heb ik in mijn openingspost niet goed omschreven wat ik mij afvraag :slight_smile:

Ik vroeg mij af of het voor een bedrijf als bijvoorbeeld Seiko of Tissot aantrekkelijk zou zijn om voor een mooie prijs een horloge te maken dat iedereen omver blaast.

The talk of the town zogezegd. Veel exposure enz.
Het lijkt mij ook afstralen op de rest van je collectie.

Dus een keer geen simpele case back, geen vensterglas, niet de aller goedkopere ETA er in hangen.

Als ze dat zouden kunnen, zouden ze dit dan niet al gedaan hebben?

2 likes

Als je daarmee de verkoopprijs bedoeld, dan ga je uit moeten gaan van pakweg €50 productie kost? De rest van de marge gaat naar ontwikkeling, afschrijving machines, distributiekosten (inclusief dealer marges) en marketing.

Het antwoord op je vraag is dus dat het volgens mij inderdaad onmogelijk is…

1 like

TS vraagt zich af of Seiko niet meer winst zou maken wanneer ze de prijzen van GS zouden verlagen, zodat er meer afzet zou zijn.

M.a.w. meer afzet v.s. hogere prijs: waarmee meer omzet en dientengevolge meer winst?

Seiko zal heeeel veel marketinggoeroes in dienst hebben, gok ik, dus de huidige strategie zal de beste zijn.

1 like

Agreed.

Want kom hier maar eens mee aan bij je manager binnen Seiko:

Die gaat eerst hard lachen en daarna mag je op vakantie :wave: Ik had je de deur uitgezet in ieder geval :smile: Seiko is geen microbrand die zijn naam nog moet cementeren op de markt. Sterker nog, ze zijn één van de grootste spelers.

3 likes

Uit eigen empirisch onderzoek en psychologie van de brakke grond blijkt dat :

de kans dat je Rolexen kunt betalen omgekeerd evenredig is aan je wetenschap van typenummers van horloges en het exact kunnen uitleggen hoe een automatisch horloge werkt.

Uitzonderingen bevestigen de regel.

4 likes

:joy:

1 like

Seiko is nu iig het tegenovergestelde aan het doen, flinke prijsstijgingen de afgelopen jaren.

1 like

Aardige discussie, stel dat Rolex of ieder ander duurder merk een deel van zijn marketing zou versoberen en het daardoor rechtvaardigen om een goedkoper geprijsd model op de markt te brengen.
Wat gebeurt er dan?

2 likes

Marken zoals GS, Rolex of bvb Patek Philippe kijken niet 1 jaar maar minimum 10 jaar vooruit. De kunst is een balans te vinden tussen productie-, verkoop-, en ontwikkelingscapaciteit. Van deze 3 is Rolex de enige die voor industrialisering heeft gekozen, in combinatie met een giga marketing strategie. GS en Patek Philippe doen precies het tegenovergestelde. Dat moet ook omdat ze voor top afwerking gekozen hebben waar heel veel vakmanschap aan te pas komt. Mensen met dergelijke skill set zijn heel moeilijk te vinden of op te leiden dus daarmee is de keuze gemaakt. Steady production en een aanbod dat minstens de vraag -1 (of minus 100) evenaart zodat de prijs stabiel blijft.

3 likes

Ik denk dat je een denkfout maakt. Er is een markt voor mensen die voor weinig geld een heel goed en nauwkeurig horloge wil hebben, met optimale prijs/kwaliteit: de quartz markt.

Stap je over naar de markt voor mechanische horloges dan betekent dat dat je ook (voor een deel) afstand doet van rationaliteit en emotie de belangrijkste overweging wordt in je keuze.
En dan is een lagere prijs niet altijd in het voordeel denk ik. Juist een moeilijk bereikbaar horloge kan dan het meest begeerlijk zijn. En dus is het uit marketing oogpunt denk ik niet eens verstandig om te doen wat jij voorstelt.

7 likes

Dan wordt dat merk de volgende Tissot of Longines. Geen fraai voorbeeld zou ik zeggen als je weet hoe hoog die merken vroeger aangeschreven waren vergeleken met vandaag.

2 likes

Ik val min of meer in herhaling. De liefhebbersgemeenschap zal dat zien en waarderen, maar de massa niet. Om voldoende te verkopen zal je die moeten aanspreken.

De massa zal je moeten paaien met verhalen over witgepoederde geisha’s die met een soort theeceremonie de horloges in elkaar zetten.

1 like