Maar wat nou als je Roamer zou nemen ipv Seiko.
Een redelijk bereikbaar parade paard maken en de wereld laten zien wat je kan, voor een redelijke prijs.
Zou dat dan nog steeds niets brengen voor zo’n bedrijf?
Want als zo’n merk rolex/Omega prijzen gaat vragen zal 99% toch voor de Rolex of Omega gaan.
Dat doet Seiko al. Seiko heeft een breedscala aan horloges. In de Seiko duik familie gaat het als volgt:
SKX007/SKX009
Turtle/Samurai/Mini Turtle
Sumo
Shogun/SPBxxx (Marine Master light)
Marine Master 300
Als je iets gratis weggeeft, vinden mensen, dat het niets waard is, als iets niet super duur is, denken mensen, dat het maar zo-zo kwaliteit is, zo werkt het nou eenmaal in een kapitalistische wereld.
Verder: Naamsbekendhed is vaak ook belangrijker dan échte kwaliteit (is ook: duurzaamheid).
Voorbeeldje: veel reclame voor de e-bikes van Stellaaaaah! Een onbekend merk als Amslod komt dan als beste uit de test, wat? Nooit van gehoord…
Bij de grote, gerespecteerde, dure horlogemerken betaal je niet alleen voor het tastbare goed wat je koopt. Je betaalt ook voor de historsche waarde, die over een periode van vele decennia is opgebouwd. Een merk dat sterke principes heeft en daar niet van afwijkt. Of een merk dat in zijn geschiedenis de juiste keuzes heeft gemaakt, overigens niet uitsluitend gedreven door winst. Daar plukken de exclusieve merken vandaag de dag de vruchen van. Tissot, Certina, (Seiko met alle respect) vallen hier niet onder.
Overigens is de reden dat de meeste exclusieve merken superieure kwaliteit leveren onder andere te wijten aan de bovenstaande aspecten. Waneer je geen consessies doet in kwaliteit zul je op langere termijn daar de voordelen van ondervinden.
‘Betalen voor historie’ is nogal een grauw gebied.
Horloges worden meer en meer juwelen eerder dan praktische machines, waardoor kopers meer letten op de show dan de inhoud. Mensen vinden Louis Vuitton zo mooi omdat het herkenbaar is en je ermee kunt pronken. Dat houden ze in stand door nooit in de uitverkoop te gaan. Als je voor 20 euries zo’n lelijke tas zou kopen zou niemand het mooi meer vinden, en afwijken naar andere merken.
Als Rolex voor 1000 euro horloges gaat verkopen, reken maar dat het grootste deel van de kopers dan gaat afwijken naar andere merken. Echte liefhebbers blijven kopen.
Een topper voor de prijs van een middenklasser? Dan blijven ze met alle middenklassers en te dure toppers zitten.
Volgens mij kan alleen een startend bedrijf dit doen, die nog geen modellenlijn hebben.
Kijk naar de Chinese gsm producent OnePlus. In een periode van 6 jaar is OnePlus Samsung voorbij gegaan als bestverkopend in India met een gsm die redelijk gelijkwaardig is, maar de helft van een Samsung kost. Samsung kan nooit zo’n toestel voor een laag bedrag op de.markt brengen.
Ik draag nu een geweldige Tissot die voor het geld zeer de moeite waard is,
en betaalbaar voor heel veel mensen. €360,—. Ik heb hem voor €319,— gekocht, en ik heb er 3 maanden op moeten wachten door een uitverkochte situatie door een grote vraag.
Het was een nieuwjaars kadootje, dat is dat ik elk nieuw jaar voor mezelf iets moois en leuk koop om een nieuw jaar in te luiden (nieuwe tijd). Wat het is, besluit ik als ik op 1 januari het vuurwerk bekijk met een glas champagne in mijn hand.
Voor €360,— is het een horloge dat van goede materialen gemaakt is, een betrouwbare automaat, en goed draagcomfort.
Als een ieder zich daar meer van bewust zou zijn dan houden ze zeker niet lang hun te hoge waarde… “ignorance bliss”
Ik zie het als een speeltje voor de happy few zich te onderscheiden van t gepeupel
Ik blijf er bij, Rolexen zijn prima horloges, maar veeeeel te duur voor wat je krijgt…