K’ zit nu te zeiken over Rolex… maar dat geldt voor een hele boel merken natuurlijk… en zelfs binnen een merk betaal je voor een luxere uitvoering relatief veel meer …
Klopt wat je zegt. Ik hanteer hierbij volgende definitie: historische waarde = ontwikkelingskost (innovatie) + marketing kost
Ten eerste: Omega is niet gelijkwaardig aan Rolex.
Vakmanschap kost tijd en dus geld. Een gewoon goed horloge als een simpele Seiko zal best een aantal jaren redelijk nauwkeurig lopen. Qua afwerking moet je niet de hoogste eisen stellen, maar het is ook weet niet dat het afgeraffeld is.
Wil je een zeer nauwkeurig horloge met een manufactuur uurwerk en perfecte afwerking? Dan zit een groot deel ook in het uurloon en materialen. Dat ga je met die paar honderd euro niet redden vermoed ik.
Ik denk overigens dat je voor veel minder dan de hoofdprijs wel een goed afgewerkt en nauwkeurig horloge kan fabriceren. Voor ongeveer de 2,5k list moet dat zeker lukken. Misschien zelfs wel met een manufactuur.
Het beeld roept bij mij gek genoeg niet meteen een omgeving op waar hoge kwaliteit horloges in elkaar gezet worden eerlijk gezegd.
‘… maar het is geen Rolex’ - imago is alles in de ogen van de markt. Dat kun je niet kopen of namaken…
Als ze die VERKOOP nu in zo’n witgepoederde theeceremonieēle marketingaanpak gieten wil ik het nog wel eens zien. Voor mij een reden om eens binnen te stappen in elk geval. Eerder dan bij een roestvrijstalen bunker met dubbele deuren en camera’s.
Niet helemaal eens met je, duur ja, te duur? mwah weet het niet. Hard voor mijn Sub 116610 LN gespaard, ik vind de Sub gewoon de mooiste Rolex op dit moment…
Kost je een rib uit je lijft, afwerking perfect, het uurwerk 3135 loopt zo ongelooflijk strak , nog niet meegemaakt dat een klok zo strak loopt.
Nu, na 4,5 week geleden exact gelijk te hebben gezet met de radio controlled, een afwijking van NUL. Niets noppes nada!! die 0,25 sec, want meer is het niet, die hij tijdens het dragen langzamer loopt hersteld hij in de nacht weer op z,n rug binnen 8 uur tijd en de rest, 16 uur gewoon om de pols.
Dit uurwerk is absoluut het beste wat ik van al mijn klokken die ik heb gehad en dat waren echt niet de minste. 2 Omega en 1 Breitling. Nooit meegemaakt dat een mechanisch uurwerk na 4,5 week nog exact gelijk loopt, ik vind dat best wel bijzonder en begin de Rolex echt te waarderen.
Moet ook wel zeggen dat ik het een kick vind om het exact bij te houden hoeveel de afwijking is en tot nu toe doet de Rolex dat als de beste ach draag hem een paar jaar en verkoop hem voor hetzelfde geld of zelfs iets meer.
Loop een willekeurige Rolex dealer binnen en koop er een…niet op voorraad ze zijn er gewoon niet, wachttijden van wat ik heb gehoord van 1 tot 2 jaar bij Ad’s zijn geen uitzonderingen meer. Voor 50 euro meer haal je hem nieuw bij de Grijze boys…heb ik ook gedaan! En ben er echt blij mee!
Jij bent de massa niet, toch?
Eehh… hoe bedoel je? Had ik het over de massa?
Ik citeerde een quote waar dit woordje viel…
Klopt.
Ik schrijf:
Jij schrijft:
Ik had het ook over een beeld voor de massa waar jij op reageert. Omdat je hier lid bent hoor je waarschijnlijk niet tot de massa.
Ach zo…daar heb je natuurlijk gelijk in.
Ja het kan wel, wij waten in de markt voor een nieuwe auto, eerst gekeken bij Ferrari, maar die waren helemaal niet prakties en best duur.
Dan ga je verder kijken, italiaans design sprak ons aan en dat de auto start en stuurt leek ons voldoende, uitgekomen bij het alternatief de Fiat Panda, zo zie je dat het wel kan om voor weinig een gelijkwaardig voertuig te maken.
Dit moet ook bij horloges kunnen.
De marges in de totale distributieketen in de horlogebranche zijn enorm. Swatch Group of Seiko zouden dan ook zeker een horloge kunnen maken dat qua kwaliteit, afwerking, etc. op het niveau zit van Omega of GS en dit aanbieden voor een aanzienlijk lagere prijs, onder een ander merk/label. In andere branches (bijvoorbeeld verf, make-up, fietsen, etc.) is dit de gewoonste zaak van de wereld (verschillende pricelining/prijsstrategie). Maar in de behoudende en traditionele horlogewereld is dit, voor zover ik weet, (nog) niet gebruikelijk.
Hier gaat het om iets nuttigs. Bij horloges uitsluitend om luxe. Het is gewoon een luxe product. Hoe luxer hoe duurder hoe exclusiever. Het idee dat je iets exclusief maakt voor weinig geld staat hier haaks op. Het moet overtuigen.
Maar ik vind 'm wel dodelijk saai… Maar goed, smaken mogen verschillen.
Ik zie hier vrij veel kenmerken van GS. Worden zeer gewaardeerd op fora, blogs en andere horlogemedia. Zijn vaak de helft van de prijs van een submariner, maar komen hier op HF toch vele malen minder voorbij…
Zij maken een horloge dat volgens vele van hogere kwaliteit is dan Rolex, maar het verkoopt minder. Dat komt omdat de horlogeliefhebber niet rationeel (gebaseerd op specs) is en de niet-horlogenerd al helemaal niet.
Heeft dus geen zin.
Een nieuwe GS diver kost net zoveel als een nieuwe sub…
Die heb ik ook onlangs gekocht, maar dan voor mijn zoontje.
En gelijk ook maar eentje voor mezelf …
Of iets te duur is, kan subjectief zijn. Is het, het voor jou waard … puur kijkend wat kost het om te maken en wat betaal ik er voor dan is die verhouding bij Rolex zoek… aan de andere kant hebben ze een groter budget voor ontwikkeling, waardoor er mooie vooruitstrevende producten en materialen het licht zien …