Waarom Seiko beter is dan Rolex, het bewijs 😂

NT :muscle::sweat_smile:

9 likes

Zeker als je gaat kijken naar zo’n SNR029 wordt het wel spannend!

1 like

Tjemig wat een ongeinformeerd gezever zeg. Bedankt voor het posten natuurlijk, voor de moeite, maar kijken is echt een verspilling van je tijd.

Al die reissues waar Seiko nu de zwitserse merken mee om de oren slaat, zijn reissues van de horloges die ze rond 1970 maakten. En die toen al geweldig waren. Laat staan wat ze destijds al deden met Grand Seiko. Dus kom bij mij niet aan met dat Seiko vroeger niet kon concurreren met Rolex… mijn 6138 panda beats een daytona panda anytime :smile:

3 likes

Op deze manier blijf ik met 6 gezinspakken chips en 2 kratten bier zitten vanavond :joy:

6 likes

Rond die tijd besloot Seiko ook om een heel andere weg in te slaan met het allereerste Quartz horloge.

Het ligt aan je titel.

Gewoon veranderd in: Waarom Seiko beter is dan Rolex.

Dan gaat niemand het filmpje kijken, maar gegarandeerd veel reacties :sunglasses:

3 likes

Doen we :joy:

1 like

Ik vond die man saai. Kwam niet verder dan dertig seconden.

3 likes

Ik kan niet wennen aan die kroon op 4 uur. Net of hij het al opgegeven heeft. Zo van: ‘Laat maar…!’

:joy::joy:

Ik vind het een hoop meta-gezwets die hele “waarom merk A beter is dan merk B” discussie. Rolexen zijn mooi, Seiko’s zijn mooi. Als je de LX van dichtbij bekijkt, dan is het een ongekende schoonheid. Is deze ProSpex toplijner beter dan een Rolex? Geen idee, ik denk dat ze beiden een ander karakter hebben en daarmee beiden hun eigen doelgroep. Ik ben altijd al een Seiko fanboy geweest, simpelweg omdat het merk veel biedt voor een relatief lage prijs, ze soms lekker eigenwijs zijn qua design, en je geen tweede hypotheek hoeft af te sluiten wanneer je een doosje van 10 uurwerkjes op je nachtkastje wil hebben staan. Maar zou mijn bankrekening een bodemloze put zijn, dan zouden er zeker wel hier en daar een Rolex, TAG Heuer, Omega, Breitling of zelfs een Patek Philippe in dat doosje zitten. Gebroederlijk naast die “goedkopere” Seiko’s die ik heb.

Waar het mis gaat is wanneer mensen hun smaak en idee over een merk waar zij een goed gevoel bij hebben proberen op te dringen aan anderen.

13 likes

De Seiko is een kwalitatief top horloge, maar als ik ze naast elkaar ziet denk ik dat de Seiko op de meeste polsen gewoon niet zo mooi past. Voor de meeste mensen toch wel een eis als ze een horloge aanschaffen.

2 likes

Ik denk echt dat het meer een smaak kwestie is. :wink:

En vooral image… heel veel image…

2 likes

(Grand) Seiko is zondemeer een merk met een rijke en kwalitatief sublieme historie. Zit in een andere prijsklasse dan de Zwitserse topmerken maar er hoeft zeker niet op neergekeken te worden. Daar ben ik altijd al op tegen. Maar ik moet er ook bijzeggen dat toen ik een keer te Interlaken bij Kirchhofer, een juweliershuis waar werkelijk álle merken met nagenoeg alle lijnen zijn vertegenwoordigd, rondkeek, ik wel door Japanse hordes zowat onder de voet werd gelopen. Ik zag dat ze zich schaamteloos verdrongen voor de vitrines met Patek Philippe, Rolex, Jeager-lecoultre, Vacheron Constantin en dergelijke. Misschien dat het kwam omdat Seiko daar niet werd verkocht, maar toch. Horloges is nou eenmaal emotie, historie en prestige. Bij Seiko is dat nu eenmaal minder dan bij de genoemde Zwitserse merken, wat dus niets zegt over de kwaliteit van Seiko.

4 likes

Ik heb 'm toch even bekeken, maar ik ben het met @amusicar eens dat Seiko in de jaren zestig en zeventig cutting edge horloges maakte, expliciet gericht op het “beter zijn dan het Zwitserse establishment”, zoals de Grand- en King Seiko’s en de Lord Marvels al jaren demonstreerden.

Daarom vermoed ik dat de quartz crisis van 1969 niet alleen voor Zwitserse merken een omslag in het denken vertegenwoordigde, maar ook voor Seiko zelf. Daar hoort ook bij dat “fast fashion” vanaf de jaren 80 een ding werd. Ketens kwamen op, de winkelstraat veranderde, en met de zuurstokkleuren en de pasteltinten van de jaren 80 en 90 kwam ook een paradigme-verschuiving voor de consument op gang.

Of dat te maken heeft met besteedbaar ledig inkomen, moderne productiemethoden, de tijdsgeest of wat dan ook is een veel te groot en moeilijk analyseerbaar onderwerp.

In de jaren '00 kwam het internet op, werd retail een fundamenteel andere zaak, en werd de houding ten opzichte van consumptie ook anders. Tien jaar later zien we dat mensen anders gaan denken over luxe, duurzaamheid en bestedingspatronen.

Ik denk dat je de strategie van bedrijven als Rolex, Seiko en vele anderen niet los kunt koppelen van de tijdsgeest waarin ze bestaan.

Dat ik vind dat Seiko veel innovatiever is en veel grotere risico’s neemt met techniek en ontwerp dan inderdaad een Rolex of Patek strekt ze in mijn ogen tot eer, terwijl een ander het een chaotische horreur vind. Beide meningen zijn om uiteenlopende redenen geldig.

Het lijkt mij een leuk onderzoek om te kijken of progressieve denkers eerder bij Seiko uitkomen terwijl conservatieve denkers bij Rolex uitkomen. Ik vermoed dat de merken aan verschillende karakters appelleren, en dat daar ook veel van het onderlinge gezever over wat nou beter is vandaan komt.

Dat gezegd hebbende: Seiko maakt inderdaad stappen omhoog in de markt. Ik vind de producten er zeker niet minder om worden. Maaarrr… Wat nou de betere deal is?

Ik illustreer die vraag graag aan de hand van deze motor-review:

Two men walk into a Seiko dealership. Grandfather leaves with this: A King Seiko quartz, because the year is 1975. The grandson leaves with a Grand Seiko quartz, because it’s 2020… Enfin, jullie begrijpen het punt.

9 likes

Altijd fijn om je dieper dan gemiddeld gaande overwegingen te lezen!

3 likes

Weet jij zeker dat dat Japanse hordes waren? Want de Japanse toerist is in mijn ervaring discreter en stiller dan de Chinese toerist. In iedere grote stad waar Aziatische toeristen komen staan winkelbedienden in de zaak die Chinees spreken, en de groepen waren voor Covid redelijk groot te noemen.

Het zijn fundamenteel andere culturen. Ik heb wel eens met retailers gesproken die klaagden over de houding van Chinezen dat zodra ze wat doekoe hebben ze ook denken dat ze eigenaar zijn van de hele tent. Noem het “entitlement”. Ik heb dat soort geluiden niet vaak over Japanners gehoord, eerlijk gezegd, maar ik laat me graag corrigeren.

Ach, ik heb emoties bij de Japanse manier van denken als het op productontwikkeling en uitvoer gaat.

Maar grappig dat je historie noemt, want Seiko doet het al sinds 1881. Ik hoor dat wel vaker, dat merken als Vacheron (gewoon een Richemont subsidiary, tegenwoordig) en JLC (idem) meer “historie” hebben dan een Seiko.

Ik denk dat die perceptie gaat veranderen, omdat Seiko ook wakker is geworden, en ze hun marketing en productstrategie ook meer over die as gooien tegenwoordig. Vandaar al die gelikte video’s over ambachten, inspiratie uit de natuur, geschiedenis, en Japanse cultuur die op Seiko’s website opduiken.

1 like

Nou, eerlijk gezegd vind ik Seiko ook beter.
Ze doen zo veel verschillende dingen, ook
in verschillende prijsklassen.
En ze zijn redelijk innovatief te noemen.

Dat andere merk doet maar 1 trucje.
Doen ze heel goed.
Maar is kwalitatief zeker niet slecht.
Alleen de prijzen en alle hocus pocus
er omheen vind ik minder.

Maar om nu te zeggen dat ik fanboy ben
van een van beide merken?
Nee, dat is niet mijn stiel.
Dat laat ik liever aan anderen over die er
een veel meer uitgesproken mening over hebben.

1 like

Heb je de Grand Seiko site wel eens gezien? https://www.grand-seiko.com/nl-en/about/history Die barst van de emotie en historie. Ik denk dat prestige wel anders wordt geuit in de Japanse cultuur, daar snapt de gemiddelde westerling niet zoveel van. Ik geef als voorbeeld altijd maar de Toyota Century: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Century

  • While the Century is a premium, full-size luxury sedan, it is not available at Japanese Lexus dealerships; it can only be purchased at specifically identified Toyota Store locations. The bird logo used throughout is called the Hō’ō (鳳凰) or Fushichō from Asian mythology, representing the Imperial House of Japan, and the image can be found throughout Asia, such as the Kinkaku-ji in Kyoto.[1]

Dit denk ik zeker. In de leefstijlen van Motivaction zullen het andere doelgroepen zijn vermoed ik.

https://www.motivaction.nl/mentality/de-acht-mentality-milieus