Ok, deze vraag keert van tijd tot tijd terug wel eens terug in mijn hoofd. Hij leeft nu weer op bv. door de hype met de Speedy Tuesday Panda LE. Ik wil het even niet over die klok specifiek hebben maar meer over de Speedmaster in het algemeen.
Ik ben dus een complete Speedmaster noob , heb er nog nooit een gehad. (wel even omgehad).
Nu de vraag: Waarom zou je als er Speedmaster automaticās bestaan toch een Speedmaster handopwinder willen hebben?
Ik zou zelf altijd een automatic verkiezen boven opwinder, want het lijkt me een ongemak om er bij stil te staan dat je hem (eens in de paar dagen) op moet winden op hem draaiende te houden en ook het opwinden zelf vind ik geen fun. Ik neem aan dat een Speedmaster geen schroefkroon heeft anders is dat nog eens een extra ongemak.
Dus Speedmaster bezitters geef me eens inzage waarom men die keuze maakt?
Ps. uiteraard besef ik dat bepaalde uitvoeringen alleen als handopwinder te krijgen zijn maar dat zou dus voor mij al de reden zijn om hem links te laten liggen.
Ik vraag me af waarom je de automaat zou willen⦠Welke dan ook, ik heb veel liever handopwinders. Kun je gewoon afdoen tijdens het werk, of 's avonds, en later je niet af hoeven te vragen of-ie het wel redt die dagā¦
En over het klassiek opgebouwde Lemania uurwerk begin ik maar niet, dat mag iemand anders doen.
De klassieke Speedmaster is nu eenmaal een handwinder. De puristen willen een zo authentiek mogelijk model.
Verder is een automaat complexer en doorgaans duurder om te servicen. Verder geldt: wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
Zelf heb ik overigens p**p aan deze overwegingen en heb een Speedy reduced, dus automaat.
Ooit een handopwinder geprobeerd (geen Speedy) en geconcludeerd dat dat niets voor mij is. Ik zie dan ook geen andere dan nostalgische redenen om daarvoor te kiezen. Rationeel gezien kiest iedereen voor een nieuwe auto in plaats van voor een T-Ford.
Dit
Lekker een automaat kopen. Vind de Speedmaster Moonwatch top alleen zal deze bij mij om de haverklap stilstaan aan de pols. Lekker handig dusā¦not
Het gaat vooral over het feit hoe gevoelig je bent voor het verkoopverhaal. Precies dat is wat āas worn on the moonā mij eerder afstoot dan aantrekt. Ik vind de keuze voor dit horloge zo onorigineel.
as worn om the moon
vind ik geweldig.
Beter dan: van dit specifieke onder onder onder model met slechts een minieme afwijking maken wij er bewust maar 200 zodat u hem wilt hebben omdat hij exclusief is.
in wezen vind ik ieder horloge - behoudens echte toolwatches zoals een echt duikhorloge, hardloophorloge, etc. - emotie althans vind ik het het feitelijk onzin om daar functioneel gezien meer dan ⬠100,-- aan uit te geven.
Daarom is het voor mij ook een hobby
handopwinders vind ik mooi, automaten nog mooier en kwart het handigste.
Ik vind het een groot plezier om even een horloge op te winden. Heeft iets rustgevends. Daarnaast is een automatische chronograaf al snel te dik vind ik. Ook ben ik niet zo happig op datums, en die ontbreken vaker bij handopwinders.
Ik zie behalve voor duikhorloges (en vooruit, sporthorloges als een Damasko of een SARB017 of een Rolex Explorer) het voordeel van een automaat helemaal niet. Een horloge opwinden is fijn.
Ik drink zelf alles zwart, maar heb je er ook zoān hekel aan om helemaal zelf melk of suiker in je koffie/thee te roeren?
Ik denk overigens dat het wat er zo bevredigend is aan een horloge opwinden niet goed is uit te leggen. Als je het wel āsnaptā, of meer āvoeltā, dan ābegrijpā je ook dat deze videoās aardig zijn om te bekijken (als je tijd over hebt!):