Opmerkelijk. Wat voor kalibers heb je dan? Een kantoorbaan en 'savonds voor de tv een kop koffie naar de mond brengen moet zelfs al voldoende zijn voor een automaat
Modified Sellita SW 200 en Seiko 6R15 bedoel ik in dit geval. Moet bekennen dat ik de officiële gangreserve specs van beide niet ken.
Meestal iets van 25 hele slagen
Vind ik best veel eigenlijk
Die hebben beide toch effectieve opwindsystemen (werkend in 2 richtingen, itt bij Miyota 8215 en 9015 of bij Valjoux 7750). Bij mij is er nooit één stilgevallen, ook niet met meerdere korte draagdagen (van zeg 8 uur) doordat ik veel switch. Als je heel weinig beweegt kan dat de reden zijn natuurlijk.
De gangreserve van de Sellita is rond de 42 uur, met 6r15 heb ik 55uur en 55 minuten gemeten. Maar veel bepalender bij minder beweging (zittend werk bv) is de effectiviteit van het windmechanisme. Het kan ook zijn dat de rotor niet lekker draait, maar als je het meer horloges hebt is dat veel minder waarschijnlijk.
'sNachts in een winder zou kunnen helpen, zou ik vooral doen bij een ETA2824/2836 ed als je die ook hebt, die een niet zo robuust handowindsysteem hebben. Sellita en Seiko zijn daar degelijker in.
Dat geldt zeker voor de 9300 co-axial! Daar hangt een extra 3mm aan safier onder :
https://omegaforums.net/data/attachments/262/262530-cd0d046340682f071d6f2e082518352a.jpg
Die ik om had was van een normale dikte, de handopwinder:
Dan is de klok wel volledig opgewonden. Ik maak slagen tot het niet meer kan.
Ik wil in deze context graag de Watch Snob (van askmen.com) citeren:
“I have never understood why self-winding watches out-sell hand-wound watches by such a large margin; there is perhaps a feeble argument to be made for them on the grounds of practicality but in general the only function of an automatic watch nowadays is to deprive the owner of one of the few pleasures of watch ownership — winding one’s own watch”
Hahaha, die is echt fout leuk.
Persoonlijk heb ik niet veel met de speedmaster. Hele mooie techniek maar ik mis de wow factor. Wel kan ik antwoorden op de vraag waarom een handwinder?
Alles wat ik nu heb is automaat omdat het er niet als handwinder is.
Die paar slagen die je het moet geven is niet echt de moeite en dat vind ik juist leuk om te doen. Ik gebruik geen horlogewinder dus zal de automaten in roulatie toch handmatig moeten bijhouden. En zoals al gezegd is dit puur persoonlijk en maakt het voor mij wat specialer.
Ja, een automaat uit stilstand behoeft maar een paar slagen en mechanisme doet de rest maar met een handopwinder ben je een minuut of langer bezig?
Ik heb geen winder, en dan?
Zonder schroefkroon zou ik zeggen 15 seconden.
Ik beschouw het opwinden van een horloge als een fijn moment in het ochtendritueel.
Oh ja goeie
Hebben alle Speedmasters handopw. geen schroefkroon?
Welke winder ?
Nee, geen enkele.
Dan adviseer ik de stofzuigerslang. Wel de stofzuiger aanzetten.
Dank voor de tip. Maar geen antwoord op mijn vraag helaas.
Ik gebruik de stapelbare kubusjes van Beco. Gewoon per horloge eentje.