Waarom staat de secondewijzer stil? Oh toch niet (...)

Soms denk ik dat ik gek word. Ben ik de enige? Vaak als ik naar mijn automatische horloges kijk, lijkt het alsof de secondewijzer stilstaat om 'm na een seconde of wat pas ‘echt’ te zien bewegen.
Herkennen jullie dit optisch verschijnsel? Ik denk dat mn hersenen me voor de gek houden op de een of andere manier.

Ik gebruik geen drugs en sporadisch alcohol :clown_face:

13 likes

of je hersenen of een low beat, of beide

5 likes

Dat komt door het vaccin :eyes::rofl: Haha nee ik merk dat niet op. Maar ga er nu wel op letten :sweat_smile:

Ah, het is vrijdag :beers:

Bij mij staat hij ook altijd stil.

37 likes

https://www.startpagina.nl/v/elektronica/5944/secondewijzer-klok-kijkt-langer-seconde/answer/

2 likes

Oh echt. Ik dacht echt dat ik gek werd. Haha, thanks :raised_hands:

Ik besefte het me pas nadat ik het gepost had, maar zo blijkt maar weer dat de vrijmitopics spontaan ontstaan

3 likes

Leuk weetje, maar herken het niet :thinking:.
Misschien omdat mijn brein de tijd sowieso niet goed incalculeert :sweat_smile:

3 likes

2 likes

Ik heb dit juist andersom wel eens, met bijvoorbeeld een foto van een horloge. Dan lijkt de secondewijzer soms te bewegen… maar toch ook niet.

Hier ook geen drugs, maar lust wel graag bier.

Ik gooi het op Chronostasis

3 likes

En omdat het Vrijdag is:

Ik besefte het pas nadat…
Ik realiseerde het me pas nadat…

1 like

Ja maar vooral met quartz horloges die 1 tik per seconde maken.

Nee echt, maar nog niet opgelet eigenlijk. Maar toch een leuk weetje :+1:. Nu een paar keer onverwacht gekeken naar de sec. wijzer, kreng gaat gewoon iedere sec. een stapje verder. :wink:

Jazeker, en ik weet ook dat het gaat om chronostasis (hier op HF geleerd waar dit eerder ter sprake kwam).
Maar is het niet waanzinnig om te weten dat je brein je echte herinnering overschrijft met iets anders om een continue tijdsbeleving te construeren?
Hoe betrouwbaar is je waarneming en tijdsbesef eigenlijk?

3 likes

Hier wat leuke wetenschap

1 like

Dat is de oorzaak waarschijnlijk, want ik heb soms het zelfde en ik drink ook erg veel koffie😀.

2 likes

Kijk alleen naar secondes als ik ‘old school’ pols moet tellen.
Niet vaak dus

Ja bizar toch, als je erover nadenkt? Dat er een soort nepbeeld bedacht wordt om alles bij te kunnen blijven houden? Ik vind het echt super interessant nu ik het weet.

1 like

Het is niet als je bewust naar de secondewijzer kijkt, maar als je er op een kleine afstand naar kijkt. Zoals toen ik vanochtend m’n brunmontagne van de vensterbank pakte, dacht ik even dat het horloge stil was gevallen. Het komt niet vaak voor, maar in ieder geval nooit als je bewust naar het horloge kijkt of naar de secondewijzer op zoek gaat.