Waarom verkopen mooie kledingzaken vaak goedkope horloges?

Wat me altijd opvalt: kom je een mooie kledingzaak binnen, die merken van bijvoorbeeld Ralph Lauren, Armani, Fay en schoenen van Santoni verkopen. En dan staat er op de toonbank een rek met van die hippe, goedkope, (prul)horloges. Ik snap dat nooit helemaal: als je 300 euro betaalt voor een paar schoenen, dan wil je meestal toch een ander type horloge?

Kleine disclaimer: als ze Seagulls of 5jes op mooi leer zouden verkopen zou ik het wel snappen.

Wie kan dit uitleggen?

3 likes

Vaak horloges van kleding merken, niet heel raar toch in een kleding zaak?

2 likes

Handel. Dikke marges en 90% van de mensen vindt het wel prima.

3 likes

Nog geen 10% van de kopers zal een echte horloge kenner of freak zijn die daar iets om geeft, de rest koopt het gewoon omdat ze de horloges mooi vinden.

2 likes

Kheb gisteren bij de bijenkorf schoenen gehaald.
Daar heb je meerdere merken, onder andere Hamilton, maar de rest vind ik weer naar modespul gaan.

Accesoires, lees bijverkoop, en horloges zijn niet per definitie hetzelfde …

De Bijenkorf is een ander verhaal, die hebben een heel portfolio aan merken en is een echt warenhuis met een héél groot bereik. Daar zit ook zeker een bepaald inkoopbeleid achter, ook al gaat het van Daniel Wellington tot en met Bell & Ross, Baume & Mercier, Maurice Lacroix, Frederique Constant, Oris…

Ik denk dat de meeste niet beter weten, en het inderdaad gaat om de extreme marges. Vaak krijg ik ook het gevoel dat het een hobby-dingetje via-via is… van een familie-lid of personeelslid van de zaak ofzo. Kan me moeilijk voorstellen dat ze daar echt aantallen van wegzetten, maar daartegenover heeft @FlyingFox een terecht punt; niet alle klanten zijn nerds als het op horloges aan komt :stuck_out_tongue:

1 like

Je bent niet hip.

En negenennegentig (misschien honderd) van de honderd leden hier ook niet.

Als je met een seagull of een 5je aankomt bij een 20 jarige die net een Balenciaga Triple S heeft gescoord wordt je de tent uit gelachen.

8 likes

Gewoon accessoires waarp je kunt zien hoe laat het is. Categorie impulsaankoop

Au. Maar je hebt helemaal gelijk. Maar juist aan iemand die 500 euro aan hippe sneakees uitgeeft moet je dan toch ook een duur horloge kunnen slijten?

Niet iedereen kan een leren Armani jasje van €1600 betalen. Als je dan voor een fractie een horloge of wit shirt met Armini opdruk kunt kopen, is men ook blij

2 likes

Ik denk dat je fundamenteel onderschat hoe onbelangrijk horloges voor veel mensen zijn.

Dat is nou juist het punt. Ze zijn daar voor de Balenciaga’s (die overigens soms voor 1200 Euro gaan, afhankelijk van de editie) en niet voor de horloges. En dan verkopen ze in kledingwinkels (af en toe, maar eigenlijk helemaal niet zo vaak, als ik eens bedenk wat ik zo zie) soms wat accessoires, maar die winkel houdt zich over het algemeen erg netjes bij de leest met een strak gecultiveerd imago.

En in dat imago past zeer zeker geen vijfje. Maar misschien wel de mode-assessoire van de dag. :slight_smile:

Dan als laatste nog dit: Als jij net 1200 ballen bij elkaar hebt geraapt in het potje om dat ene horloge te kunnen kopen wat zo populair is op instagram, heb je dan nog een potje voor sneakers?

3 likes

Nou laatst bij bijenkorf den haag geweest en de horloge afdeling is ook niet meer wat het geweest was.

Dat gaat toch ook meer richting Nixon, Seiko, GS, Ralph Lauren. Het hoekje echte zwitserse horloge merken krimpt elk kwartaal in. Dus bijenkorf richt zich ook steeds meer op de vlugge accessoire, dan op de lange termijn horloges.

Den Haag ken ik persoonlijk niet, eigenlijk alleen Rotterdam en Amsterdam. Ik moet zeggen dat ik het aanbod in Rotterdam toch behoorlijk gevarieerd en uitgebreid vind! Ook de mechanische merken, er ligt toch heel wat! En niet eens één of twee horloges per merk maar een hele selectie…

1 like

Dit zijn toch best mooie horloges? Deze zijn een stuk exclusiever dan dat je meestal hier gedragen ziet worden :stuck_out_tongue:.

Kledingzaken nog tot daar aan toe, maar dat exclusieve kledingmerken hun naam op rotzooi zetten is voor mij een compleet raadsel.

Ik bedoelde deze merken als voorbeeld van de kleding die verkocht wordt. Horloges die ik daar weleens bij zie zijn Daniel Wellington, ICE Watches, Cluse, enzovoorts. Dus niet RL als horlogemerk (kende ik nog niet, even bekijken)

Het is nog vroeg :stuck_out_tongue:.
Zelf vind ik het wel grappig om te zien dat de meeste merken die je noemt, relatief simpele horloges onder hun merk uitbrengen terwijl Ralph Lauren best wel topstukken maakt.
Op je vraag denk ik dat het antwoord simpel in omloopsnelheid, winst en risico zit. Als kledingwinkel moet je voorraad snel gaan, anders heb je geen geld om de rekken vol te hangen. De marges op simpele sierraden zijn een stuk beter dan op de meeste luxe horloges en helaas worden juweliers wel eens overvallen. Door dit laatste moet je sluizen bij de entree plaatsen, wat voor een kledingwinkel niet echt ideaal is voor de inloop.

1 like

Van de merken die er liggen hebben ze best een slectie. Maar ten opzichte van een aantal jaar geleden. Toen ik voor mijn eerste Oris keek liep ik van de juwelier naar de bijenkorf heen en weer om modellen te passen en andere merken te vergelijken.

Nu in den haag hoef je niet meer langs de bijenkorf voor die prijsklasse. Ze hebben er af en toe nog wel een merk van in de “hogere” prijsklasse. Zoals seven friday. Maar dat ligt er dan 3 maanden en dan is die plek weer ingenomen door armani horloges. Die misschien wel even duur zijn, want armani. Maar het is steeds meer mode of life style merken.

1 like

Ben ik de enige die moest Googelen wat dat ĂĽberhaupt was?

7 likes