Waarom verkopen?

Waarom verkopen?

Nu heb ik momenteel 2 hele mooie horloges in het verkoopgedeelte staan en heb ik even jullie mening, advies en ervaring nodig.

Ik ben nog steeds erg blij met de Yema die ik nieuw gekocht heb in mei 2025. Hij staat mooi op diverse banden, loopt soepel en draagt heerlijk. Destijds aangeschaft als zorgeloos “pakken en dragen”-horloge en dat doet hij perfect. Ik draag hem dan ook met veel plezier.

Ook heb ik de blauwe limited edition Seiko. Deze heb ik vorig jaar overgenomen via een ruil met een zeer vriendelijk forumlid. Mijn eerste en enige Seiko. Ook deze draagt geweldig, staat mooi op staal en ik heb er nog een fraaie blauwe rubberen band van Sealande bij. Dit is echt mijn zwem- en vakantiehorloge geworden. Gaat mee tijdens lange wandelingen, vakanties, noem maar op. Ook daar ben ik dus erg tevreden over.

Daarnaast heb ik nog meerdere mooie horloges in de collectie, maar daar gaat het nu even niet om.

Stel dat ik beide horloges verkoop voor een relatief laag bedrag. Waarom relatief laag? Omdat ze nu eenmaal tweedehands zijn, misschien simpelweg niet méér waard zijn en ik waarschijnlijk op lage biedingen uitkom. Dan houd ik voor beide samen misschien ongeveer €1200 over.

Maar waarom zou ik ze dan eigenlijk wegdoen? Voor dat bedrag koop ik ook niet direct iets écht bijzonders terug. En eerlijk gezegd maakt die €1200 ook weer niet hét verschil richting sparen voor die mooie Omega Seamaster Planet Ocean.

Bedankt voor het lezen. Voor nu heb ik eigenlijk besloten voorlopig geen horloges meer te verkopen… tenzij iemand mij hier alsnog van kan overtuigen :smile:

7 likes

De topic(s) in het blauw mogen van je dicht want je wilt ze behouden?
Maar toch wil je ze verkopen? Help

1 like

Nou nee dat is het punt juist. Ik wil ze niet meer verkopen. Denk dat het meer onrust is of iets dergelijks. En vraag mij af of dit herkenbaar is. Eigenlijk een vreemd gevoel.

Die 1200 kun je in je zak houden als je zo’n Omega niet voor list koopt bij een AD met een kopje koffie

1 like

Ja toch, gaat toch meer om het plezier dat je beleefd met de horloges dan om die paar honderd euro? Maar waarom dan die onrust😂

1 like

Ik herken je probleem. Ik wil.je even twee richtingen meegeven.

Je zou misschien wel willen upgraden maar je zit met een budget gap naar de echt volgende stap. Waarschijnlijk zonder dat je echt concreet weet wat dat dan zou moeten zijn. Dit wordt pas echt helder.als.je precies weet wat ervoor in de plaats moet komen, een horloge crush, want dan wordt pas concreet wat dit betekent. Kun je het dan zo betalen of moet je die andere dan eerst verkopen. Tot die tijd weet je eigenlijk niks. En verkopen voor geld op de bank schiet ook niet op. Dus kijk eens naar opties in het midden segment die je het gevoel zouden kunnen geven dat je er echt op vooruit gaat.

Maar denk ook zo, je hebt nu twee mooie horloges die echt van jou zijn, is dat niet gewoon voldoende? Misschien komt er iets op.je.pad als derde horloge en heb je daarna een keuze voor alle omstandigheden.

(Of je verkoop bijna nooit wat omdat je alles leuk vind en je eindigt met 70+ horloges, zoals.ondergetekende, ook een soort keuze)

8 likes

Dat dus, lekker houden en dragen. Denk je dat de onrust weg gaat als je een PO hebt?

Dit zijn 2 fijne duikers voor de zomervakantie.

4 likes

:point_up_2:zo herkenbaar. Daarom nog niets verkocht

1 like

Ik weet hier het antwoord wel op.

2 likes

Als je echt omhoog zit, mag je de Seiko spb299j1 altijd wel aan mij overdragen. :sunglasses:

Zonder gekheid, ik heb er serieus naar gekeken maar 42mm draagt voor mij net te groot en ik heb niet zulke goede ervaringen met het Seiko 6R uurwerk. (YMMV)

1 like

En misschien maakt dat mijn gevoel eigenlijk alleen maar duidelijker.

Sterker nog: stel dat ik vandaag gewoon de volledige nieuwprijs voor beide horloges terug zou krijgen… zelfs dán zou ik ze waarschijnlijk niet willen verkopen. Dat besef komt nu eigenlijk pas echt binnen.

Blijkbaar gaat het voor mij uiteindelijk helemaal niet om de eventuele opbrengst. Verkopen om het verkopen heeft weinig zin als je eigenlijk gewoon blij bent met wat je hebt.

Deze horloges zijn mee geweest op vakantie, tijdens wandelingen, zwemmen, dagelijkse momenten en juist dát geeft ze waarde. Niet alleen financieel, maar vooral persoonlijk.

Misschien is dat uiteindelijk ook gewoon de kern van deze hobby: niet continu doorverkopen of “upgraden”, maar herinneringen maken en plezier hebben van wat je draagt.

En eerlijk gezegd voelt dat momenteel meer waard dan weer een paar honderd euro extra richting een volgende aankoop :smile:

5 likes

:muscle:t3:

1 like

Soort ‘EUREKA” momentje :muscle:t2:

Ik ben (nog) geen verzamelaar, dus neem mijn schrijven gerust met een korreltje zout:

Ik heb bij je vraag twee overwegingen:
1 - Mijn moeder zou zeggen “ieder dubbeltje is het begin van een miljoen” Kortom, die 1200 Euro dragen wel bij aan het grote geheel van de Omega Seamaster Planet Ocean. 't Is toch zo’n 15% van de prijs. Mijn partikuliere mening is dat dat toch echt wel bijdraagt aan het hogere doel :slight_smile:

2 - Als het je gaat om de “mooi” … dat ligt in je eigen geest/brein/hart besloten. Hoeveel mooier is die Seamaster t.o.v. deze twee. Als je de seamaster oneindig veel mooier vindt, dan is de keuze niet zo moeilijk, maar als het maar een beetje scheelt… wat doe je dan? Daarnaast kun je met twee horloges nog leuk wat wisselen, met een horloge is wisselen lastiger :slight_smile:

Succes met de keuze
(Alhoewel je die eigenlijk al wel hebt gemaakt lees ik :slight_smile: )

5 likes

10x mooier :grimacing:

1 like

Nee dt is het ook niet echt. Omega is wel haalbaar budget gelukkig. Zou meer zijn om het enigszins te regvaardigen. Maar tov wat? :person_shrugging:t2:

Nee denk ik niet nee

1 like

OKay…dan maar wat minder genuanceerd antwoord :slight_smile:

Aanvalsplan:
1 - Verkoop die twee (prijs nog wat naar boven aanpassen)
2 - Keer de spaarpot om
3 - Paar keer overwerken
4 - In het geval van een partner : partner overreden/chanteren
5 - koop de seamaster
6 - helemaal gelukkig zijn

3 likes

Wachten tot je Omega hebt en dan beslissing of je nog wilt verkopen. Je zegt al budget van horloge is te doen.

1 like

Ik heb recentelijk ook voor de keuze gestaan en heb besloten om juist wel een groot deel van m’n horloges te verkopen. Opbrengst variërend van 200 tot 750 euro per stuk, maar samen toch een leuk bedrag.

Deze kregen gewoon te weinig draagtijd. Ik wilde niet eindigen met een volle horloge box (12 stuks in mijn geval, dus die box gaat ook nog een keer de deur uit) waarvan ik maar een select aantal horloges draag en de rest stof ligt te happen.

1 like