Waarom worden er zoveel black bay fifty eights te koop gezet?

Ik dacht dat Von Büren (Squale stichter) de kast van de Blancpain heeft ontworpen…

5 likes

Dat dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat squale de kasten (inclusief besels?) leverde voor blackpain :thinking:

1 like

Ik heb het net geprobeerd op te zoeken en het lijkt er inderdaad op dat Squale (van buren) de kasten heeft ontworpen. Deze heeft hij vervolgens verkocht aan o.a. Blancpain. Ik was altijd in de veronderstelling dat Blancpain ze had ontworpen en dat Squale ze had gemaakt.

Maar een echt eenduidig antwoord kan ik er niet over vinden zo 1-2-3.

1 like

Ik heb er ook twee op de opvang, 4 dagen per week. Dat is na belastingteruggave elke 2 maanden een BB58. Kan niet wachten tot ze naar school gaan.

2 likes

Straks gaan ze studeren.

1 like

Je bedoelt die kast die door Squale ontworpen en gebouwd is met de signature Squale oranje wijzer?

As you will notice this watch doesn’t look like your stereotypical Blancpain Fifty Fathoms, which makes the reference quite unique. The watch was never available for civilian use and was only issued making them incredibly rare. Thes reference possesses a couple of key design characteristics unique to the reference based on the requirements of the German Navy.

For starters, as can be seen with other German Military issued watches from the same period the red “3H” that is printed on the dial is a military reference to the non-radioactive age tritium indexes and hands. The other interesting thing to note is what is commonly referred to as a “sterile bezel” that only posses a tritium triangle without any numerals or hash marks. During this watches service, the German Navy was deploying the usage of a closed circuit rebreather SCUBA systems that offered extended dive times rendering the usage of a typical dive bezel useless as hours were measured and not the typical minutes while underwater. In typical military dive watch fashion the 3H Blancpain design leverages a set of fixed spring bars which is commonly seen in military issued watches, but what is very interesting is the offset crown located at the 4 o’clock position of the Squale built case. As well as a bright orange and highly visible minute hand that is unique to the reference and takes a design cue from Squalie watches of the era.

:rofl:

Vintage ogende duikers en skin divers zijn m’n favoriete ontwerpen, maar ere wie ere toekomt. :thinking: Het is niet voor niks dat die Blancpain niet op de rest van de Blancpain duikertjes lijkt. :slight_smile:

Maar goed, als ik zeg “generiek” bedoel ik dat ze allemaal dezelfde design cues pakken om een vintage ogende duiker te bouwen, inclusief Christopher Ward en consorten.

Ik heb nooit geclaimd dat ze geen bestaansrecht hebben. Integendeel. Het is alleen zo dat die duikers niets met de iconische ontwerpen van Hamilton te maken heeft. Met name omdat de iconische catalogus van Hamilton eigenlijk geen duikers bevat.

QED.

3 likes

Studeren is goedkoper dan opvang denk ik :scream_cat:

1 like

:joy:

1 like

Mooi hoor

1 like

Dit is echt een horloge wat me een grote glimlach bezorgt en van mevrouw Jroelie mag deze ook niet weg (m’n enige horloge waar ze spontaan van zei ‘die is leuk!’ :rofl:)

Edit: het felle oranje op de randen van de wijzers laten zich slecht fotograferen helaas…

8 likes

Toch hebben al die horloges een hele andere smoel dan de BB58. Allemaal hebben ze best een eigen gezicht vind ik. De Baltic en Squale ieder op hun eigen manier erg vet

1 like

Uiteraard, iedereen heeft zo z’n eigen ontwerptaal. De BB58 heeft ook een totaal andere smoel dan een Submariner uit hetzelfde huis. Of de moderne Pelagos (maar ja, da’s ook geen vintage look). Maar de designcues die ze verenigen zijn duidelijk aanwezig.

Nogmaals he, ik reageerde op @anon55799749EV die zei dat Hamilton ontwerp niet aan Tudor ontwerp kon tippen, terwijl Hamilton voor hun overname door de Swatch groep al jarenlang iconische dingen maakte terwijl Tudor nog maar het budget-broertje van Rolex was. Tudor kreeg in mijn beleving pas na 2005 meer een eigen smoel, een eigen merkbeleving en is nu heel aardige dingen aan het doen, zonder meer.

Maar Hamilton-Buren deed mee aan de race voor de eerste automatische chronograaf in de jaren 60, maakte dek-klokken voor de Amerikaanse marine in de tweede wereldoorlog, creëerde een revolutie met hun Pulsar LED horloges in 1970 en was uiteraard verbonden aan het ontwikkelen van electrische horloges zoals de hierboven getoonde Ventura.

Dat Tudor meer je smaak is kan ik goed geloven, maar we gaan hier Hamilton niet afkraken. Die waren al een grote speler in de horlogerie voordat Wilsdorf ook nog maar een bedrijf opgericht had, en hebben in mijn optiek een veel interessantere geschiedenis genoten, met heel erg veel experimenten, zowel hits als misses.

Ik ben daarom ook blij dat Hamilton via de acquisitie van Buren door de Swatch groep opgepikt is, en dat het merk tegenwoordig nog overleeft. Het heeft als merk bestaansrecht genoeg.

Maar goed, iedereen negeert het punt over Hamilton ontwerp omdat ik het woord generiek gebruikte. Zo jammer.

Geen last van hier. :slight_smile:

12 likes

:heart: voor de foto’s :ok_hand:t3:

1 like

Ja, helemaal mee eens. Hamilton is een prachtig merk. Eigen gezicht, veel keus, prettig logo en een dito prijs.

2 likes

Die zijn nu van mij :stuck_out_tongue:

9 likes

Allebei gekocht? :smile:

1 like

Jazeker :slight_smile:

1 like

Lachen! Die 2 om mijn pols nu in jouw bezit :smile:

1 like

Ja maar tudor heeft wel betere kwaliteit

Wat is er nu dan nog zo eigen aan Hamilton wat je elders niet vindt, behalve dan het lollige ontwerp van de Elvis Ventura?

2 likes