Geen AR coating op het glas daarom spiegelen ze als een malle, dat is eigen aan Hamilton.
Dat dit topic nu meer over Hamilton gaat dan over Tudor geeft wel aan waarom die black bays gedumpt worden
Klopt.
Maar ik reageerde op het feit dat er werd gesteld dat TAG Heuer een kleiner niche merk was.
Dit terwijl het juist één van de grotere Zwitsers merken is en zeker geen niche merk.
De blauwe zat nog wel helemaal ingepakt, dus die zal elders vandaan komen
Tot ik hier rondneusde, had ik nog nooit van Tudor gehoord… merken als VC, PF. AP, Rolex, Pontiac, Bulova, Longines etc etc ken ik van kinds af aan, maar Tudor? Adverteren zij in bepaalde kringen waar ik nooit kom? Of ben ik gewoon een verschrikkelijke leek? (Dat laatste zal het wel zijn ).
Los daarvan, zie ik hier wel mooie exemplaren de revue passeren. Als ‘daily’ kun je er een heels mooie klok aan hebben. Hetgeen me het meest aantrekt, is dat ik vermoed dat niemand het zal kennen als ik zoiets om zou hebben.
?? Patek Philippe neem ik aan
Het zal wellicht iets met de ontstaansgeschiedenis van Tudor te maken hebben.
In het gat waar ik vandaan kom, bestaan AP, PP en VC overigens ook niet.
Laten we beginnen bij mijn Navy Pioneer KS. Dit is een polshorloge wat gemaakt is naar aanleiding van de dek-klokken die ze rond 1941 in veel schepen voor de Amerikaanse marine installeerden. Er is een KS versie van, er is een versie van de 46mm groot is met afneembare lugs die in een soort display-kastje voor op je bureau zit. Ik heb de KS versie gekozen.
Op dat moment was de concurrentie de Stowa Marine, en een Nomos. Als je nou denkt, hee, die man heeft wat met nautische thema’s, ja ik heb ook een blauwe Mühle Glashütte Teutonia II die er wat aan doet denken.
Maar terug naar de Hamilton. Voor 650 Euro scoorde ik destijds een horloge met een vrij simpel uurwerkje en alleen een custom rotor.
De wijzers van dit ding zijn echter fantastisch. Het zijn qua lengte en teint blauw van de betere wijzers die ik in de horlogedoos heb liggen.
Wat ook een leuk detail is, en waar Stowa’s Marine ook om afviel, is de knurled rand en inlopende kastvorm. De bezel is breder dan de onderzijde van de kast.
Merk ook de dunne wire-lugs op, die het echt bijna een jaren 20- en -30 gevoel geven.
Dit is echt een uniek horloge van Hamilton. Ik heb niet veel op de markt gezien wat specifiek zo smoelt, met de old-timey cijfers, de bladwijzers in hitte-geblauwd staal, de zilveren KS en de knurling en lugs aan de kast.
Maar goed, andere ontwerpen… Ik zou ook een lans willen breken voor het unicum in dit prijs-segment, de Hamilton Intra-Matic. Die dingen zijn echt fantastisch. A propos old-timey, dit zit in hun American Classics range, en die naam verdienen ze ook:
Kiek 'm goan dan met de vintage-dresser look, de zilveren sunburst dial, de typische wijzers en de straffe indices. Tegenwoordig ook in een fumé versie te krijgen:
Het enige wat betaalbaar is en er enigszins op lijkt qua charme is in dit tijdsgewricht ook een Amerikaans merk: De Timex Marlin serie. Prachtig. Echt Prachtig. Maar wat mij betreft is de Hamilton Intra-Matic de Junghans Max Bill van de verenigde staten, ook al zitten we iets meer in art-deco met de wijzers.
Dan het derde ontwerp. De Pan-Europe. De vroege jaren 70 neergekookt tot hun uiterste essentie.
Dit is ook weer zo’n unicum. Het is geen duiker, het is een op racing geïnspireerd horloge in verschrikkelijk frisse en kekke kleuren. Ooit begonnen in 1971, en recentelijk een tijdje in vogue geweest, maar je ziet ze hier op het forum weer minder. Op een of andere manier zie je de Tissot PRS serie vaker, maar ik vind dat onterecht.
Dan nog zo’n klapper… De Hamilton Pulsar.
Dit horloge is in 72 op de markt gekomen en ontketende een ware revolutie in het Amerikaanse productielandschap voor electronica. Iedereen van Timex tot Texas Instruments wilde iets met deze futuristische LED horloges van doen hebben. De president van de VS droeg ze, de Shah van Iran droeg ze, Keith Richard, Elton John, Elvis en Jack Nicholson droegen ze… Het was een LED-bonanza.
Het is expliciet beschreven in Hodinkee’s “The lost chapter”, deel vier van hun four revolutions serie.
Dit was in dezelfde tijd dat Hamilton ook de klokken voor 2001: A Space Odissey ontwierp. Enorme kutfilm, maar wel een throwback-futurisme klok die ik wel zou kunnen hebben op m’n bureau.
En ze zijn er weer! De Hamilton PSR is weer te koop voor het luttele bedrag van zo’n 600 ballen. In de jaren 70 kostten die Pulsars drie keer een Rolex en zaten ze heel erg in de luxe-kant van de markt, dus de tegenwoodige prijs is een schijntje.
Het laatste horloge waar ik over ga beginnen is de Hamilton Khaki field-serie. Ik hoef hier niet veel over te zeggen, want het zijn de beste veldhorloges. Punt.
Ik heb een Glycine Combat Vintage 7, en nu ik dit verhaal zo zit te tikken bekruipt me het gevoel dat dat jammer is.
Heb ik die vraag inmiddels wat beantwoord? Nee? De nieuwe Intra-Matic dan:
Het is gewoon een geweldig merk.
Yep, uiteraard moet dat zijn PP , merci! Net wakker, m’n koffie nog te heet om te drinken, kleine oogjes en typen op m’n phone…
Mooie beschouwing. Ze hebben nog wat uitspattingen waar je van kunt houden (of ze haten) zoals de Ventura. Ook de Skeleton met het Spiky H- merk origineel gebruikt.
Je kunt van Hamilton ten minste niet zeggen dat het een aarts-conservatief clubje is wat nooit risico’s neemt. Het is een beetje de Citroën van de horlogewereld: Het is allemaal comfortabel, soms zijn de ontwerpen briljant (de DS) en soms zijn de ontwerpen, eh, koddig te noemen (de Cactus).
Ja en nee. Ik heb een 38. En hij is leuk, met een mooi ETA 2892-2 uurwerk. Maar uiteindelijk draag ik hem nooit. Er is altijd wel een ander horloge dat vandaag net iets specialer is. Iets luxer, iets ruiger, iets karakteristieker, iets… Alleen als ik in een Mad Men bui zou zijn, dan is deze het meest passend. Alleen ben ik dat nooit…
Mooie promo van Hamilton die je inbrengt. Ik ben meteen een artikel over die PSR gaan lezen (https://www.hodinkee.com/articles/the-hamilton-pulsar-psr-introducing-live-pics-and-pricing), erg interesting. Wat gaaf dat ze zoiets weer (durven) brengen.
Hebben we het nu over Invicta?
Yup, het is, net als de Timex Marlin, een horloge wat in een zeer specifieke stijl past. Daarom vind ik hem, ondanks de vrij “gewone” uitstraling zo gedurfd. Want dit is echt niche.
Nee. Ik heb het nooit over Invicta, Henk. Da witte gij ook.
Meer de Jeep van de horlogewereld. Soms een heuse Grand Cherokee, soms een opgeleukte Fiat.
Meer de Volkswagen van de horlogewereld, leuk en prima maar zodra je het geld hebt schuif je door naar BMW
Hahaaa… Chrysler Fiat, well played, Sir. Laat ik eerlijk zijn. De Ventura is misschien iconisch, maar het is een MultiVla. Da witte gij ook.
Nu beschrijf je Tudor. Een vrij conservatieve club die grotendeels binnen de lijntjes van het moederbedrijf kleurt (uitzonderingen als de P01 bestaan uiteraard, ik zie dat als een moderne Kever) en die eigenlijk geen noemenswaardige risico’s neemt.
En door naar een Rolex. Wat dan eigenlijk meer een Audi is. Een soort OK middenmoter met wat merk-allure.
De afgunst is high in this one.
Mr seiko
Gaat voor beide merken op inderdaad
Edit: belangrijk puntje met Hamilton is dat ze te groot zijn voor wat het is. Als het ‘net’ is wil ik dat ze niet groter zijn dan 36mm