Waarom zijn de grote 3 de grote 3?

Nope.:+1:

Mag er dan ook een nieuwnieuw lijstje komen met bv:

1. MB&F
  2. Urwerk
  3. HYT

Los van of het je smaak is of niet, vind ik het erg interessant waar ze mee bezig zijn :drooling_face:

1 like

En smartwatch is in feite veel gecompliceerder dan een doosje met wat fijne radertjes. Zet Patek maar bovenaan, want die naam is ook al doorgedrongen bij de kleuters. Mijn zoontje vroeg of ik ook een Patek ga kopen. Hieruit kan je je ook afvragen of ie niet gewoon uit dat lijstje moet. Teveel mainstream geworden. Zetten we Grƶnfeld en Lange gedeeld 2e.

1 like

Dit is ā€˜mainstream’ bij kids omdat rappers erover praten. Meestal in de zin van dat ze ernaar streven. Dus het blijft vrij onbereikbaar volgens mij

2 likes

Ho, ho.
Niet te snel. Eerst moet @Fate_Amenable_To_Change zijn oordeel vellen. Anders worden er geen nieuwe lijstjes gemaakt.

1 like

Oh zou ik nooit durven, ben ik veel te nieuw voor! Oude lijstje blijft, dit is een alternatief lijstje :blush:

1 like

De grote 3 qua wƔt?

• Aantallen verkocht?
  • Marktaandeel?
  • Omzet?
  • … :thinking:

Precies, inmiddels verkrijgbaar bij iedere Lucardi :pensive:

2 likes

Ik kan me wel vinden in de uitleg van @D.R … ā€œde groteā€ zijn alledrie merken met nogal wat geschiedenis in de horlogetechniek, waarbij VC aan de basis staat van zo’n beetje alles wat tikt en nu om ieders pols zit. Dan ben je een hĆ©le grote! Wat mij betreft. :sunglasses:

Goh. Weer een gevalletje TL;DR …nou ja, weg is weg. Had je Seiko ook aangedragen als een der grootsten. Is wel een dingetje natuurlijk. Als je merkwise kijkt verdient Seiko ook een plekje toch? :wink:

Ze zijn altijd lang, Henk, da wittegij ook. :wink: Dat krijg je ervan als je teveel reacties in een post mengt.

:white_check_mark: Gelukkig maar.

Moet je dat willen lukken? Want voor mij is een grande complication of hoe ze die lelleke joekels ook maar willen noemen juist een illustratie dat je het niet snapt. Ik begrijp dan ook nooit dat de tranentrekkende en schokkend mooie eenvoud van een Calatrava en zo’n klomp kermisattracties in een te grote kast bij dezelfde mensen weg komt.

Hodinkee lijkt te suggereren dat de grote drie een een wat holle frase is. Ze lijken ook te suggereren dat JLC er bij zou moeten horen. :slight_smile:

Nee, absoluut niet. Zelfs Credor niet. Want eerlijk gezegd: Credor en GS doen nu incidenteel aan een soort van haute horlogerie, maar aangezien Credor zich in de jaren 90 bezondigde aan erg lelijke 13 in een dozijn quartz zou ik ze er nooit bij zetten. Seiko an sich uiteraard al helemaal niet, die verkopen te veel horloges die @Ruud ā€œShittersā€ zou noemen. :slight_smile:

Drie traditionele merken noemen, dan kom ik op;

• Patek (1851)
  • Breguet (1775)
  • Vacheron (1755)

AP is voor mij al een tijdje uit het zicht.
Jaeger maakt zeker ook mooie hoogstandjes enkel niet op deze traditionele wijze. Uiteraard hebben ze een schitterend complex waar veel moois wordt ontwikkeld voor diverse merken. Echter, ā€˜traditioneel’ dan zitten ze hier niet bij.
Lange krijgt ook een mooie vermelding en maken schitterende uurwerken. Geheel op hun eigen manier. Uurwerken die gelijk indruk maken door geschroefde chatons ed. Zeer mooi afgewerkt, maar tegen het protserige aan.

Deze 5 merken staan voor mij wel aan de top. Dat wil niet zeggen dat veel van de kleinere merken onder doen. Zeker niet en op veel vlakken werken ze ook prima samen.
Echter hebben ze ook de kans nog niet gehad. Het is goed te zien dat enkele van deze merken ā€˜stabieler’ worden. Zoals bijvoorbeeld Journe (verschrikkelijke vent trouwens) die een belang van 20% hebben verkocht aan Chanel. Dat geeft, althans mij, wat meer vertrouwen voor de toekomst.

Etc, etc, etc,…

3 likes

Voor mij waren deze drie merken altijd de grote drie:

Breitling, Omega en Rolex.

Natuurlijk begrijp ik dat dit een simplistische kijk op het horloge gebeuren is, maar sinds ik ruim drie jaar geleden lid werd van HF, leerde ik eigenlijk pas meer merken kennen. Met een aantal (ook Japanse) andere merken had ik ook goede ervaringen, maar hoorden in mijn beeld niet tot de belangrijkste merken.

Zoals bekend is Omega (α & Ī© van de horlogesšŸ˜€) mijn favoriete merk en voor mij dus de ā€œgrootste (op horloge gebied dan).

2 likes

En ik maar denken dat het ging om
Omega SeaMaster
Omega SpeedMaster
Omega Constellation

Die grote drie… :slight_smile:

3 likes

Dat wilde ik nou zeggenšŸ˜€!

Oneens.

2 likes

Ik iets shitter noemen? Bedoel je rlc? Ik heb best wat goedkope horloges… Vind dat leuk.

2 likes

De grote 3 vanwege de complexiteit van horloges die zij kunnen fabriceren, zeker in zakhorloge formaat en lange behoort hier ook toe. Ik kan geen andere reden verzinnen want anders was omega of vooral Rolex ook onderdeel van de grote x…

Wat betreft AP, in een interview met Stern - eigenaar van PP - zei hij dat hij de productie van de nautilus zeker niet ging verhogen. Tussen de regels van hoge prijs ben ik ervan overtuigd dat hij het lot van AP probeert te vermijden.
AP maakt een keur van horloges maar wordt alleen maar om zijn RO in leven gehouden. Heel jammer want de Jules Audemars zien er prachtig uit.

FP Journe, iemand?

1 like

Maar nog niet bij kijk2vandaag :slight_smile:

Waarom nog geen lijstje van de top 3 Nederlandse horlogebouwers?

1 like

Christiaan Huygens en Christiaan van der Klaauw zijn de enigen die in het horlogemuseum in LCdF ook maar genoemd worden. Ik heb er geen Oostwegel, Van der Gang, DWW of Dumet kunnen ontwaren, maar we hopen nog op een Ketelaars.

Eensch!

2 likes

In omzet per merk is de top drie trouwens:
Rolex
Omega
Cartier

De big three is een achterhaald concept maat het praat makkelijk dus zal niet zo snel verdwijnen. Het huidige Patek is ook lang niet meer zo goed als voor de quartz crisis. Maar het is wel altijd het merk voor koningen geweest.