Waarom zijn GMT's toch zo populair?

Hoe komt het toch dat de laatste tijd GMT-horloges zo populair zijn? Ik heb een hekel aan die complicatie, ik vind het voor mezelf een totaal nutteloze complicatie en vind een extra wijzer voor een andere tijdzone alleen maar verwarrend. Als ik van een horloge één ding verlang is dat ik in één oogopslag kan zien hoe laat het is, nu en hier.

Ik werk zelf in een internationale omgeving en heb collega’s letterlijk van Vietnam tot Zuid-Amerika en van Australië tot Engeland, dus een GMT lost de verwarring met tijdverschillen in mijn dagelijkse praktijk niet op. Als je je in een internationale omgeving begeeft heb je meestal met meerdere andere tijdzones te maken, en niet met steeds dezelfde. Immers, vandaag heb ik een overleg met iemand in Singapore, morgen met iemand in Amerika, totaal andere tijdverschillen. Een GMT overbrugt het verschil met één andere tijdzone en heeft dus alleen zin als je regelmatig communiceert met iemand in een andere, maar steeds dezelfde andere tijdzone. Als je kinderen naar Nieuw Zeeland verhuizen of zo, ja, dan snap ik het maar voor de meeste mensen is dit toch volslagen zinloos?

Echt een modeverschijnsel en een complicatie die voor mij reden is om een model juist NIET te willen. Dus GMT-liefhebbers: wat vinden jullie zo leuk of handig aan een GMT?

28 likes

Nutteloos idd. Word er helemaal gek van, die extra wijzer… Veels te druk voor mijn ocd.

5 likes

Oplossing: niet kopen.

Klaar thread.

37 likes

Jij houdt niet zo van gecompliceerd volgens mij, hè? :crazy_face:

FTFY

Nu heb ik zelf wel een GMT. Compleet nutteloos natuurlijk, zoals je al aangaf.

BUTT I like it. :grimacing:

6 likes

Ik zoek geen oplossing voor een probleem hoor, die conclusie had ik natuurlijk zelf ook al getrokken. Ik vond het alleen leuk om te weten waarom anderen het juist wel leuk vinden.

3 likes

Zinloos wellicht. Nutteloos wellicht ook. Stoor ik mij aan die extra wijzer? Geenszins.

Horloges met een GMT functie waarvan de gmt-wijzer een andere kleur heeft (bijna altijd) dan de uren -en minutenwijzer vind ik gewoon mooi.

De Tudor BB Pro of de nieuwe BB58 GMT zijn mede dankzij de extra wijzer simpelweg nog mooier. Waarom? Geen idee, vind het gewoon mooi :star_struck:

Overigens bezit ik momenteel maar een horloge met een gmt-wijzer

In combinatie met de worldtimer bezel niet geschikt voor de TS en voor @Fargo met zijn OCD, vrees ik

12 likes

Ik wissel vaak tussen horloges en Wat handig is met een GMT is dat je precies weet in welke 12uur je horloge stil is komen te staan.
Maar daar koop ik niet speciaal een gmt voor …
Mijn chronomat GMT is gewoon omdat de 36 te klein is en ik de chrono versie minder mooi vond :blush::+1:

Een aantal jaar geleden zag je wel eens een gmt 12uurs wijzer voorbij komen ipv gmt 24hrs …
die kon je precies onder de gewone urenwijzer zetten en zag je er niks van :wink:

5 likes

Ik denk omdat het iets aan vormgeving toevoegt én … het idee van die avontuurlijke piloot zijn in z’n propellervliegtuig met een broek met van die zakken.
Ik vind t een leuke complicatie!

3 likes

Een GMT is altijd +1

63 likes

Ik heb één GMT omdat ik 'm tof vind maar ik gebruik de GMT wijzer zelden. Alleen als er een familielid op vakantie aan de andere kant van de wereld draai ik de 24 uur bezel op die tijd daar.

En ach, ik heb ook een paar duikers, 200m WR maar dieper dan 1 meter onder water kom ik nooit.

En ik heb een Casioak, die is pas lekker druk! :smile: Objectief gezien niet mooi maar wel cool. Heeft een digitaal GMT display.

Oh ja, ik heb ook nog een Flieger maar ik ben geen piloot.

Edit: plaatje voor de GMT sfeer:

17 likes

Nee hoor, een datum vind ik wel handig :yum:

2 likes

Speciaal voor jou Gerard, ter inspiratie :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Heb er één omdat ik dat een mooi horloge vind.
En als 24 uurswijzer af en toe ook nog best wel handig.
en ook als kompas te gebruiken.
Maar buiten dat, wat is het nut van welke functie dan ook buiten de tijd?
Zelfs het nut van de datum is discutabel imo.

4 likes

1 like

Volgens mij is de GMT met name bedoeld om als je zelf werkelijk (fysiek) in een andere tijdzone bent ook nog te kunnen zien hoe laat het thuis is.
Dus hij is bedoeld voor mensen die veel reizen…
Ik zou niet weten waarom iemand zou denken dat het handig is om een GMT te gebruiken als je moet communiceren met mensen uit allerlei verschillende tijdzones.

21 likes

Een Flyer GMT is handig omdat ik de uren best vaak verzet tijdens mn reizen en nog steeds meerdere zones aan het tracken ben.
Ik werk in/met 101 landen en dat kan soms best hectisch zijn, meetings schedulen blijft soms lastig.

Zelfs een Rusland heeft 9 tijdzones :smile: vond ik toch wel even wennen.

En je kan de GMT hand gebruiken als een compass :sweat_smile:

Zo had ik het nooit bekeken, maar dat klinkt wel logisch inderdaad. Dank je.

2 likes

Dit is precies de reden inderdaad

1 like

Niet aan gedacht, geniaal! :smiley::+1:

3 likes

Zo had ik het nooit bekeken, maar dat klinkt inderdaad logisch. Had ik me nooit zo gerealiseerd, maar als je zelf reist is het daarvoor natuurlijk juist heel handig. Dankjewel.

2 likes