Ik denk dat dit punt nu wel gemaakt is…
Beide modellen waren op zich wel robuust en konden tegen meerdere en hardere stoten.
Dat werkt niet. De gmt wijzer draait langzamer dan de uren wijzer. De bezel van een gmt is onderverdeeld in 24 uur. De gmt wijzer houdt deze snelheid aan en gaat dus 1x per 24 uur rond ipv 1x per 12 uur.
Geen idee waarom GMT’s populair zijn.
Je hebt er inderdaad minder aan als je dag-dagelijkse werkzaamheden je nopen tot contact over verschillende tijdzones tegelijkertijd.
Een GMT is daar niet voor bedoeld. Een GMT is bedoeld voor de reiziger die wellicht wat langer (lees: een week of meer) in een andere tijdzone vertoeft en de “hometime” niet uit het oog wil verliezen.
Het beste voorbeeld daarvan zijn natuurlijk de al genoemde Glycine Airman die twee tijdzones tegelijk aan kunnen geven, al dan niet met een 24-uurs tijdschaal (in plaats van de gewone 12 uur). Populair bij piloten en min of meer iconisch geworden tijdens de Vietman oorlog.
Daarnaast, is mijn hypothese, is er een zekere romantische hang naar reizen, andere culturen, die vanwege onze welvaart wat meer binnen bereik zijn gekomen. Daarom is het leuk een GMT te hebben, want: “Het is daar of daar nu zo laat, gaaf!”
Om die reden heb ik een tijdje mijn ex-GS-gmt’s op de Japanse tijd gezet. Gewoon omdat dat land al zo lang op mijn bucket list staat. Had het verder enig nut? Nee, natuurlijk niet.
Daarnaast, wat ook al eerder is gezegd, die extra wijzer geeft soms net wat cachet aan een wijzerplaat vanwege de afwijkende kleur, of model en is in veel gevallen ook gewoon in de beleving wat mooier. Heeft ook dat verder enig nut? Nee, natuurlijk niet. Net zo min als die opgevoerde VW Golf III die meer geluid maakt als dat 'ie hard kan, met minstens 6 spoilers die bepaalde jochies erg stoer vinden. Om het over die “verlaagde” auto’s maar niet te hebben vanwege de vermeende verbetering van de Aerodynamica die het op zou leveren. Vooral als het dan een subtiele grote BMW 21x Tourer gezinsbak is, bijvoorbeeld.
Een Worldtimer daarentegen is a. gewoon nog mooier, en b. heeft wel degelijk wat meerwaarde als je regelmatig contacten hebt over meerdere tijdzones.
Ik heb ze tegenwoordig niet meer, maar in het verleden heb ik daar echt wel gebruik van gemaakt.
Waarbij gezegd dat dit IMHO een van de mooiste worldtimers is en toevallig de mijne.
Nu je het zegt, maar man met zoveel horloges raak je soms de draad kwijt
Ik heb veel contact met mensen op de Oostkust van de VS. Altijd handig om even snel te zien hoe laat het daar is, en als ik ze toch niet weer te vroeg bel.
Verder is het wijzertje gewoon mooi en speel ik graag met de jumping hour hand.
GMT’s zijn volgens mij de laatste jaren zo populair omdat twee fabrikanten een betaalbaar GMT uurwerk hebben uitgebracht. Seiko de NH34 en Miyota de 9075.
Ik heb -nog niet zo lang- een horloge met een GMT functie, een Arken (dmv een module op een Miyota 9015). Daarnaast een op komst, een Henry Archer. Obv de ervaring met de Arken weet ik echter al dat ik die complicatie niet van toegevoegde waarde vind, en dus beter een normale three hander had kunnen kiezen. Al is de Henry Archer wel een zgn “True GMT” (Miyota 9075) waarbij je de urenwijzer onafhankelijk kunt verplaatsen.
Ach ja, helemaal logisch ook. Anders heb je er weinig aan natuurlijk haha. Dank.
Het voordeel van een duikhorloge vindt ik vooral de robuustheid. Je kan er zorgeloos mee in het water, het zand of een botsing mee hebben. Daarnaast vind ik de geschiedenis ervan mooi en voegt de duikring vaak wat toe aan het design.
Zelf overweeg ik ook om een GMT toe te voegen aan de verzameling, het is op reis best handig.
Echter leef ik vaak ‘gewoon’ in de tijdzone waar ik ben, en maak ik me beperkt druk om de rest van de tijden.
Het nut is daarom beperkt voor mij en ik vind het vaak afdoen aan het design, zeker aan dress/duik-/sporthorloges (bijv. Grand Seiko). Alleen aan flieger horloges voegt het soms wat voor mij (bijv. Longines, Farer).
Goedkoper dan een gangreserve-indicator? Of een 12-uurs subwijzerplaat? Of een datum complicatie?
Al dat soort dingen is al heel lang in betaalbare uurwerken verkrijgbaar, GMT pas een paar jaar.
Eh, die dingen zijn al populair sinds 1953 hoor.
Het kan er leuk uit zien, niets meer en niets minder. Bijvoorbeeld een 16713 vind ik persoonlijk gewoon esthetisch heel mooi.
Nog overschatter is de chronograaf. Het is geen toeval dat vroeger een 6263 daytona goedkoper was dan een datejust.
Wat een getut lees ik hier overal. Moet spontaan hier aan denken
Ik snap de drang naar symmetrie en leegte, maar om dan eigenlijk impliciet te stellen dat een chronograaf of GMT geen nut heeft gaat mij te ver. Ik draag bijna uitsluitend chronographs, en het liefst de chrono-GMT combinatie.
Ik heb (schoon)familie 8 timezones hier vandaan, en een GMT wijzer is echt geen overbodige luxe. Mijn vrouw vraagt dagelijks hoe laat het is in haar thuisland, en dan is 1 blik voldoende. Die GMT wijzer is klein maar nét zichtbaar genoeg om leesbaar te zijn als je 'm zoekt. De gewone uur&minuut wijzer is significant groter.
Maanfase is gewoon mooi maar niet bijster zinvol, maar de duikerring gebruik ik continue als ik 'm beschikbaar heb, en de chrono is al helemaal een zinvolle functie. Al was het alleen maar om te timen hoe lang ik daadwerkelijk nog in de auto zit als ik tegen mijn vrouw aan de telefoon zeg “ben er over 10 minuten”.
Dingen kunnen timen is handig hoor. Horloges zijn mooi en zinvol voor de tijd, maar tijd is een veel breder begrip dan ‘het is nu 12:18 uur op vrijdagmiddag 12 juli 2024’.
Oh, en kijken op de telefoon? Ik wil juist mijn telefoon zo min mogelijk bij me hebben. Als ik aan 't koken ben, is de timer starten op m’n telefoon veel irritanter dan even een knop op mijn horloge indrukken, of een bezel draaien.
Ik heb bijna dagelijks contact met vrienden en collegas in Bombay en maak toch wel erg vaak gebruik van de 2e tijdzone d.m.v. de bezel.
Ik kan dan direct zien of ik al kan bellen etc.
Wel ben ik door de vage tijdzone (3,5/4,5uur) beperkt in de keuze, namelijk enkel 48klik bezels.
Mocht er iemand nog suggesties hebben voor een model naast mijn tudor gmt hoor ik het graag!
Herkenbaar, ik gebruik een duikring regelmatig bij het koken erg handig.
Dat is toch helemaal niet handig? Dan moet je er de hele tijd op kijken (en ik vergeet dat). Of zit er een belletje op?
Kan een duikhorloge eigenlijk tegen kokend water, tussen de eieren?
Ik ben niet zo perfectionistisch, het komt niet op de seconde. Vooral ter indicatie hoelang iets al kookt/bakt, zal toch zelf moeten kijken of iets gaar is nog. Ik gebruik geen kookwekkers/timers, m.u.v. magnetron/oven. Daar word ik alleen maar gestresst van.
Ik denk het wel, maar mijn hand en arm waarschijnlijk niet .
Het is gewoon leuk als een horloge een trucje kan. Er is zo’n enorme keuze, dat een onderscheidende functie de keuze makkelijker maakt. Uiteindelijk is nagenoeg elk horloge een hebbedingetje, de functionaliteit maakt niet zoveel uit. Toen ik nog dagelijks vintage droeg, controleerde ik de tijd vaak alsnog op mijn telefoon.