Ik zie vaak horloges met een zwarte of blauwe wijzerplaat, waar dan de datum op een witte achtergrond staat. Op de positie van de 6 vind ik het soms nog wel mooi door de symmetrie, maar op de 3 of 4 vind ik dit vreemd. Het trekt in mijn optiek de wijzerplaat uit balans. Zomaar een voorbeeld (links orgineel, rechts aangepast):
Ik heb een SKX gehad met zwarte datumschijf omdat het een 171 was met 007 bezel. Dat ding was prachtig, maar de datum was niet fatsoenlijk af te lezen. Op m’n GS zit gewoon een witte datumschijf, en ik vind het vele malen fijner.
Daarom ben ik bijna geneigd om te roepen dat als je 'm negatief wilt, je 'm beter weg had kunnen laten.
Het heeft ook een praktische reden. Veel uurwerken worden kant en klaar ingekocht, en om ze voor zoveel mogelijk wijzerplaat designs bruikbaar te maken worden ze standaard geleverd met een witte datum schijf. Als je het in een andere kleur wilt dan kost dat extra…
Of GS het beste ever is? Dat weet ik niet. Het is wel hun mission statement, dus de ambitie is mooi.
Ik heb nu een c-shape lord-matic om de pols die ik minstens zo charmant vind, en die ook een zeer goed leesbare witte dag/datum heeft,en dat geldt ook voor m’n stock-SKX009, dus ongeacht prijs of kwaliteit zijn zwarte letters op een witte schijf beter.
Helemaal eens met ts. Het is echt geen gezicht, ook dat het venster dan scheef is geplaatst…en waar, ergens om en nabij 4 uur. Onbegrijpelijk en voor mij een absolute no-go.
Disclaimer: ik heb een oud model Sinn EZM3, daar staat het venster ook op een voor mij verkeerde plaats, maar wel recht net als het datum cijfer. Dat kan ik nog net aan.
Inderdaad, helemaal mee eens dat datumschijf in dezelfde kleur als de wijzerplaat mooier is. Vooral op positie 3 of 4. Maar de afleesbaarheid wordt er wel minder van… Maar… Looks boven functionaliteit
Ik denk dat het verschil in productie kosten enkele centen zal zijn ipv de 5 dollar die je aangeeft. Consumenten prijzen zeggen vrij weinig over de productie kosten. Zeker niet als je ebay prijzen hanteert als maatstaf.
Als je elk onderdeel van een $100 horloge los op ebay zoekt kom je waarschijnlijk ergens rond de 500 tot 1000 euro uit.