Eens. Deze had van mij ook no-date mogen zijn.
Dat is nu net wat ik waardeer aan dit horloge, breekt lekker.
Gelukkig zijn er net zoveel mensen als wensen, dat houd het gevarieerd
Ook hier is de overweging dat wat datum betreft ik mezelf best even wil inspannen om die af te lezen. Dus geen contrasterende datumschijf, maar eentje die nauwelijks opvalt (dus klein!) en qua font in het geheel passend. Voor mij is het aflezen van de tijd nummer ƩƩn. Goed zichtbaar, ook in het donker of bij weinig licht, als het kan. Daarentegen stel ik een (bescheiden) datumschijf wel op prijs, zelfs bij een dresser.
Het heeft ook wel te maken met de symmetrie die de meeste fabrikanten willen hebben op de wijzerplaat.
Soms is een kleur/letterverhouding in grootte gewoon goed en gaat het prima met de tegenoverliggende marker om de wijzerplaat contrasterend te hebben, in andere gevallen heb je een wat betere balans met een datumring met een gelijke kleur als de wijzerplaat.
Voorbeeldje een seiko met een casio:
Aan de andere kant zou ik het bij de SBBN031 (stalen tuna in het midden) het prettiger vinden als de datumschijf wit was geweest en de dagaanduiding zwart zoals die is (voorbeeld met en zonder):
Het ontwerp en layout van de wijzerplaat bij de gouden versie is wel prima, maar daar is de datumschijf in metaal uitgevoerd, dus die contrasteert nog een beetje harder dan gewoon mat wit bij de juiste lichtval.
Ja, daar wordt de bocht vaak een beetje afgesneden.
Zet bijvoorbeeld de cijfers schuin op de schijf zo dat het
datumvenster iig horizontaal is ( ook al staat het op 4 uur )
Maar dit is kennelijk te moeilijk of te duur om af te wijken van
massa stock productie.
De veel duurdere merken doen dit wel zoals o.a. PP maar het is
voor de grootgrutters net een stapje te ver.
Ja inderdaad. Die maken natuurlijk een enorme batch aan uurwerkjes die in allerlei verschillende kasten worden gestopt. Als je dan op datumkleur moet onderscheiden wordt je productie en voorraadbeheer een stuk lastiger en daarmee duurder. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om een datumschijf er pas bij het monteren van het uurwerk āop te prikkenā, zoals bijvoorbeeld de wijzers ook?
Die had ik dan toch gemistā¦
En iedereen die deze datum geen elegante oplossing vind heeft een puntje. Maar de oplossing van de 42 mm versie vind ik zeker ook niet mooi.
Nog een contrasterende datum
Ik vind het eigenlijk wel meevallen.
Bij sommige horloges neem je het voor lief en anders een ander kopen
Hier valt het zeker mee. Komt ook door het kleurgebruik en er is ineens sprake van enige balans door de subdials die maar met zijn drietjes zijn.
Absoluut zeker weten van wel. Het is echt een kwestie van gemakzucht en luiheid dit na te laten.
Hier vind ik het mooi! Juist een witte dag/datum zou een asymmetrie geven. Daar is duidelijk over nagedacht.
Zeker staat het hier.
Maw constrasterens is soms goed!
ļø